וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הליך קידום מואץ גם לבנייה בקרקע פרטית ופינוי בינוי

1.2.2017 / 13:40

תיקון חדש המקודם בוועדת הפנים של הכנסת מבקש לקדם בהליך מואץ גם תוכניות בנייה גדולות בקרקעות פרטיות וכן תכניות פינוי בינוי. על פי התיקון המקודם, קרקע פרטית שבה ניתן יהיה לבנות מעל 1,500 דירות תוכל להיכנס למסלול מואץ בתנאי שמספר הבעלים עולה על 50

עריכה: ניר חן

(בוידאו: ראיון עם אבי זיתוני על מחירי הקרקעות הפרטיות)

ועדת הפנים של הכנסת החלה לדון בהרחבת פעולת הוותמ"ל – הוועדה המיוחדת לקידום מתחמי דיור מועדפים - גם לתוכניות פינוי בינוי וגם לקרקע פרטית. עד כה הוסמכה הוועדה לאשר בהליך מואץ תכניות בנייה גדולות בנות 750 דירות ומעלה, המקודמות על קרקעות המדינה. עם זאת, המהלך החדש, המקודם כתיקון מספר 4 לחוק הוותמ"לים, הגיע לדיון בוועדה כשהוא נתון לביקורת חריפה מצד ארגוני סביבה – שמותחים ביקורת על פעילות הוותמ"ל מיום הקמת הוועדה, בטענה כי האישור המואץ של תכניות מתעלם מהיבטים רבים ומביא לנזק.

בוועדה ציינו כי "בשל תרומתה החיובית של הוראת השעה להגדלת היצע הדיור באופן מהיר, מוצע להרחיב את סוג התוכניות המועדפות לדיור שניתן להביא לפני הוועדה, כך שניתן יהיה להגיש לוועדה גם תכניות לפינוי ובינוי ותוכניות החלות על קרקע פרטית מרובת בעלים".

על פי התיקון הנוכחי לחוק, התנאים להכרזה על קרקע פרטית מרובת בעלים כעל מתחם מועדף לדיור יכללו תנאי שקובע כי ניתן לתכנן על הקרקע לפחות 1,500 יחידות דיור (מספר כפול מהתנאי שקיים כיום על קרקעות מדינה – י"ד) וכן שמספר הבעלים בקרקע עולה על 50. עוד נקבע כי חלקו של כל אחד מהבעלים לא עולה על 15%.

עם זאת, בדיון מתח יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם, ביקורת על הנוסח ואמר: "אם רוצים לעודד בינוי גם בקרקעות פרטיות, מה ההבדל אם ישנם בעלים אחד, 20 בעלים, או יותר מ-50? למה יש מגבלה על מספר הבעלים? אם אתם מתכוונים ללכת על נוסח שמגביל ליותר מ-50 בעלים, תמשכו את החוק. אני לא רואה סיבה למה לא לאפשר גם לבעלים פרטי אחד, בתנאי שיש שם 750 יחידות דיור. לא מבין את המוסר הכפול".

ביקורת נוספת נמתחה על העובדה כי הנוסח הנוכחי אינו מחייב דיור להשכרה בפרויקטים שיקודמו במסגרת התיקון. עו"ד גיל גן מור, נציג האגודה לזכויות האזרח, שנכח בדיון אמר כי "כבר היום יש סעיפי החרגה בחוק שמאפשרים לכלול בפרויקטים במקום 30% דירות להשכרה – אחוזים פחותים. לא צריך ליצור מנגנונים שיאפשרו לוותר על דירות לשכירות. גם בפרויקטים של פינוי בינוי – מאד גרוע שלא מכניסים חיוב בניה להשכרה במתחמים. זה מאגר הדיור הזול שיש היום".

בהקשר זה טען יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם, כי הכנסת סעיף כזה בפרויקטי פינוי בינוי – ירתיע יזמים ויקטין את הכדאיות הכלכלית שלהם בפרויקטים. "כשהתחילו פרויקטי פינוי בינוי במכפיל 2 (כלומר, שתי דירות חדשות על כל דירה ישנה שנהרסת) - אף אחד לא בנה. צריך להרוס את הקיים ויש לזה עלויות. צריך לשפות את הדיירים ובתקופת הביניים לשכור להם דירות. הקבלן גם צריך להרוויח כמה לירות, הוא לא קופת גמ"ח. המדינה מצידה יודעת לדרוש דירות להשכרה בקרקע בתולית, אבל בפינוי בינוי, ככל שתעמיס, אתה מסכן את כדאיות כל הפרויקט. היזם לא יבוא והזקן יישאר בדירה גרועה. צריך לעסוק בפרויקט הפנוי בינוי מזווית האנשים שגרים שם בתנאים קשים וחייבים לשפר את תנאי חייהם".

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר מצדו כי "על החיוב לבנות במתחמי הוותמ"ל דירות להשכרה ניהלנו בזמנו מאבק קשה. חשבנו שאם כבר עושים מהלך בניה ששובר את כללי התכנון הרגילים, לפחות נרוויח דירות לשוכרים ודיור בהישג יד. האוצר לא אהב את זה. הוא רואה פחות את שוכרי הדירות. זו מגמה מדאיגה. האוצר דורש גמישות - שבמקום שאין ביקוש לשכירות, יוכלו לבנות פחות לשכירות. אני דורש שהגמישות תהיה לשני הכיוונים – שבמקום שיש יותר ביקוש לשכירות, תגדילו את האחוזים".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם הסכים לבקשתו של ח"כ חנין וציין כי מדובר בסעיף חשוב: "הערה נכונה. תקנו את הצעת החוק באופן שמאפשרת גמישות לשני הכיוונים. במקום שיש ביקוש לשכירות תדרשו 40% בניה לשכירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully