וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן במוצקין: הבטיחו נוף ירוק מול הבית - יקבלו מתחם מסחרי

29.11.2016 / 8:39

זוכי מחיר למשתכן בקרית מוצקין גילו ש"נוף לפארק ירוק" שהובטח להם - נשאר רק בהדמיות. תוכנית חדשה של העירייה מקדמת הקמת מתחם מסחר ומשרדים ממש מול מרפסות הפרויקט. חברת סלע בינוי שמקימה את הפרויקט: לא ידענו על המהלך

ערן גילווארג

זוכי תוכנית מחיר למשתכן בקרית מוצקין, שרק לאחרונה הוזמנו למשרדי המכירות כדי לבחור את הדירה שבה זכו בהנחה משמעותית מהמדינה, צפו במצגת מרשימה אודות הפרויקט שיוקם בשכונת משכנות האומנים החדשה בעיר. במצגות, כמו גם באתר האינטרנט של חברת "סלע בינוי" שמקימה את הפרויקט, נכתב כי "שכונת הפאר מציעה לדייריה מגורים יוקרתיים בלב הקריות – עטופים בפארקים רחבי ידיים ובטבע ירוק".

עשרות מזוכי מחיר למשתכן הגישו התנגדות להקמת פרויקט המסחר מול בתיהם

ואולם, להפתעתם גילו כי העירייה מקדמת תוכנית חדשה שבה צפוי להיבנות במרכז הנוף הירוק שהובטח להם - מבנה שיכלול שטחי משרדים ומסחר. במילים אחרות, רבים מרוכשי הדירות בתוכנית הממשלתית סברו שיקבלו נוף פתוח לפארק ירוק רחב ידיים, אך בפועל צפויים להשקיף את מרכז משרדים ומסחר. בעקבות הגילוי הזה הגישו עשרות מזוכי מחיר למשתכן התנגדות להקמת פרויקט המסחר.

התוכנית להקמת השכונה החדשה בקרית מוצקין משתרעת על שטח של 833 דונם במקום שבו פעל בעבר מחנה כורדני ונועדה לבניית 3,500 יחידות דיור. עד כה שווקו במקום יותר מ-1,800 יחידות דיור, לצד כ-1,000 יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן.

השכונה ממוקמת בין הקריון במזרח לבין חוף הים במערב, וכוללת תמהיל מגוון יחסית של דירות. על פי תוצאות המכרזים שפרסם משרד האוצר, זוכי מחיר למשתכן רכשו במקום דירות המשקפות הנחה של כ-30% ממחיר השוק. כך למשל, דירת 120 מ"ר נמכרת בסכום של החל מ-920 אלף שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מוצקין. מקור: יח"צ,
הדמיית הפרויקט/מקור: יח"צ

"דרוש עוגן כלכלי לעיר"

"אמרו לנו שאין צורך להגיע עם עורך דין למשרדי המכירות כי הוא לא יוכל לשנות שום דבר בחוזה. הסתמכנו על מה שנאמר לנו"

הקמתו המתוכננת של מתחם חדש, צפויה לשנות דרמטית את אופי השכונה שווקה לרוכשים כשכונה חדשה שבלבה פארק ירוק ונוף פתוח. בחברת סלע בינוי, המקימים במקום שני מגדלים בני 28 קומות, טוענים כי לא ידעו דבר על התוכניות המקודמות עד כה ורק בימים האחרונים, לאחר לחצים רבים שהופעלו גם על חברת הבקרה של הפרויקט הממשלתי (חברת י.ת.ב) – נמסר לחלק מהרוכשים כי "הנושא בבדיקה".

מעיון בתוכנית העירייה עולה כי "נדרש עוגן כלכלי משמעותי לעיר על ידי תוספת שטחי תעסוקה ומסחר וכי ניתן לממשו ביתרת הקרקע האחרונה שטרם שווקה בשכונת כורדני". הבעיה היא שרוכשי הדירות בחרו את דירותיהם רק בשבועות האחרונים, וקיבלו מידע חלקי בלבד. כמה מהזוכים טוענים כי בשל הסיטואציה של זכייה בהגרלה, שמשמעותה הטבה בשווי של מאות אלפי שקלים, ביטול הזכייה הופך לעניין בעייתי.

"לפני פחות מחודש הגענו לבחור דירה במשרדים של חברת סלע. אחד השיקולים המשמעותיים בבחירת הדירה היה הנוף. השטח הזה, כפי שנאמר לנו במשרדי המכירות, היה אמור להיות ירוק לגמרי ועכשיו הוא יהפוך בחלקו למתחם תעסוקה שיכלול משרדים במרחק של כמה עשרות מטרים מסוף המגרש", אומר אחד הרוכשים בשיחה עם וואלה! NEWS. "רוכשים אחרים שרכשו דירות במגדל המגורים שלידנו ייפגעו אפילו יותר כי המתחם העתידי יוקם ממש מולם".

לשאלה אם נעזרו בעורך דין בבואם למשרדי המכירות השיב: "לצערי אמרו לנו שאין צורך להגיע עם עורך דין כי הוא לא יוכל לשנות שום דבר בחוזה – ולכן הגענו ללא ליווי משפטי והסתמכנו על מה שנאמר לנו מתוך מחשבה שזה מהלך שגם מפוקח על ידי המדינה".

"התוכנית החדשה הוסתרה"

"כחלק מניסיונה של הרשות, לסמא את עיני המתנגדים הופקדה התוכנית בדיוק במועד הקריטי שבו הלכה למעשה מתאכלס הבניין"

יוזמי הגשת ההתנגדות הם רוכשי דירות בפרויקט HI הסמוך, פרויקט משותף לחברת אלמוגים החזקות וחברת יוסי אברהמי, שאף הוא צפוי להיפגע משמעותית מהתב"ע החדשה המקודמת במקום. "הפרויקט שלנו אוכלס רק ביוני האחרון - ואחד השיקולים המשמעותיים בבחירת הפרויקט הזה היה התב"ע שהבטיחה לנו נוף ישיר לפארק ונוף לים", מספרת בשיחה עם וואלה! NEWS עו"ד קרן קובה, אחת הדיירות בפרויקט היוקרה הסמוך, שיזמה את הגשת ההתנגדות.

בהתנגדות שהוגשה, ושאליה הצטרפו בצעד חריג כמה עשרות מרוכשי מחיר למשתכן, נכתב בין השאר כי המתנגדים רכשו את דירותיהם במקום בין השנים 2013-2016 וכי הם "לא העלו על דעתם, כי השכונה השקטה שבה ביקשו לגור, תהפוך לשכונה סואנת, פעילה, שיוקמו בה בנייני מסחר, תעסוקה, אולמות אירועים ודיור מוגן כמפורט בתוכנית. לו המתנגדים היו יודעים על תוכניות הוועדה המקומית על שינוי התב"ע, (תוכניות שהסתירה ביודעין ולא בכדי), לא היו קונים את דירתם במקום זה", לשון ההתנגדות.

המתנגדים טוענים כי התוכנית החדשה הוסתרה מהם וכי השינוי התב"ע המופקדת, לא רק שתפגע בשלוות המגורים שביקשו להנחיל לעצמם עת רכשו את הדירה בבניין, אלא שהיא גם תפגע בערך הנכס. "התוכנית תפגע בנוף המשקיף מדירתם, תמנע כניסת אור שמש המהווה עוולה על פי פקודת הנזיקין, תגרום לירידה בערך הבית, בזרימת באוויר מכיוון מערב, תגרום למטרדי רעש מהמרכז למסחר ותעסוקה, ולמעשה כל חלקה טובה שביקשו לעצמם המתנגדים בדירה זו, תבוטל ותירמס ביד קשה וזאת ללא כל הצדקה", לשון ההתנגדות.

רוכשי הדירות המתנגדים למהלך מעלים כמה טענות קשות כלפי העירייה: "כחלק מניסיונה של הרשות, לסמא את עיני המתנגדים הופקדה התוכנית בדיוק במועד הקריטי שבו הלכה למעשה מתאכלס הבניין, ורוב המתנגדים עסוקים בהעברת דירותיהם", נטען.

מי שמותח ביקורת חריפה כלפי התנהלות העירייה הוא בין השאר אבי רוטמן, חבר מועצת העיר, שטוען כי אין זו הפעם הראשונה שהעירייה מקדמת תוכניות משמעותיות מבלי ליידע רוכשי דירות ומציין כי התוכנית העתידית תפגע ברוכשים, בשעה שישנן חלופות טובות יותר למיקומה.

מחיר למשתכן קריית מוצקין. ערן גילווארג
השטח בו צפוי להיבנות הפרויקט/ערן גילווארג
העירייה: "התוכנית לא פוגעת בתושבים ודיירים, אלא באה להשלים את התכנון העירוני בקריית מוצקין ולנסות לאזן ולו במעט בין ההוצאות הרבות בעיר להכנסותיה המעטות"

"לצערי אין זו הפעם הראשונה שדבר מעין זה קורה. במקרה הנוכחי, יש בהחלט חלופות להקמת מתחם התעסוקה – אחת מהן היא בסמוך לרפאל – אך במקום זאת בוחרים למקם את המתחם העתידי במרכזו של שטח ירוק, מה שצפוי לחסום את הנוף של רוכשי הדירות, ככל הנראה עד הקומה ה-14 בפרויקט. קריית מוצקין ממוקמת במקום ה-4 בארץ בצפיפות, וזוהי אינה הדרך לשפר את המצב", הוא אומר.

מחברת סלע בינוי נמסר בתגובה: "החברה אינה קשורה לתוכניות המוצעות על ידי הרשות המקומית. להבנתנו מדובר בפיתוח עירוני לטובת תושבי השכונה ורווחתם. הרצון להקים שטחי מסחר במקביל לפארק ירוק עשיר וגדול ומגרשי ספורט ומתקנים עירוניים הוא מבורך, כל אלו ישמשו להעשרת חיי החברה והקהילה של תושבי השכונה. החברה גאה לקחת חלק במהפכת הדיור בישראל ובונה את SELA SKY בסטנדרטים הגבוהים ביותר ותמשיך לסמן את איכות הבנייה ורמתה כערכים מובילים בכלל הפרויקטים שהיא בונה. למרות שהתוכנית טרם אושרה, מרגע שנודע עליה, הלקוחות מיודעים ומצויים בפרטים".

מעיריית קריית מוצקין נמסר: "שטח כורדני תוכנן בסוף שנות ה-80 ונקרא בזמנו תוכנית – ק/408 כורדני 1998, פורסמה להפקדה בשנת 1998 וקיבלה תוקף בשנת 2003. התוכנית פורסמה ברשומות בשנת 2005. מאז ועד היום חלו שינויים רבים באזור המשפיעים על העיר קרית מוצקין ועל האפשרויות העומדות לרשות העיר לתפקד בצורה נאותה.

לפני כשנתיים הוחל בהכנת תוכנית המתאר לקרית מוצקין – תוכנית שבוחנת את העיר מזוויות שונות בנושא תכנון עירוני ובודקת מאפיינים רבים הכוללים, בין היתר, שטחי בנייה, חברה, תחבורה וכלכלה. על פי המצוין בתוכנית זו לעיר לקרית מוצקין יש מחסור גדול מאוד בשטחי מסחר ותעסוקה, כיוון שבעיר כמעט שלא קיימים אזורי מסחר ותעשייה בכלל.

ברוח התוכנית יזמה ועדה מקומית קריות, תוכנית מפורטת, אשר נקראת מתחם תעסוקה כורדני, ומוסיפה שטחי מסחר ותעסוקה לעיר. מקום זה הוא המקום האחרון שבו ניתן לבצע שינוי ולהוסיף אחוז קטן של שטחי מסחר ותעסוקה.

התוכנית הוכנה ע"י משרד גורדון אדריכלים בע"מ, תוך שימת דגש לאופי השכונה ולכך שהמסחר והתעסוקה "יושבים" על צירי התנועה הראשיים ומהווים מרכזי מסחר ותעסוקה בשכונה. התוכנית לא פוגעת בתושבים ודיירים, אלא באה להשלים את התכנון העירוני בקריית מוצקין ולנסות לאזן ולו במעט בין ההוצאות הרבות בעיר להכנסותיה המעטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully