וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש העין היא סימפטום – עשוי להתרחש אסון ב-18 ערים"

8.11.2016 / 13:17

על רקע מחאת התושבים בראש העין נגד בניית אלפי יחידות דיור בעיר ללא תשתית מתאימה אומרת האדריכלית רותי הרשקוביץ כי אין התאמה בין התוכניות לתשתיות הקיימות בערים רבות בארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רותי הרשקוביץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ראש העין מהווה לדעתי סימפטום למה שעלול מאד להתרחש, וביתר שאת גם בערים נוספות דוגמת באר שבע, אשקלון ונתיבות שבכל אחת מהן מתוכננות רבבות יחידות דיור חדשות. ללא התייחסות פרטנית מספקת לצרכי כל עיר ועיר", כך אומרת אדריכלית רותי הרשקוביץ בעלת משרד בר הרשקוביץ אדריכלים. "נקודות התורפה המרכזיות: סכנה לקריסה ממשית של תשתיות ותחבורה וחניה. העדר מוסדות ציבור אלמנטאריים דוגמת גני ילדים, בתי ספר ומרכזים מסחריים".

הרשקוביץ אמרה את הדברים בהתייחסה להפגנת תושבים שהתקיימה מול בניין העירייה בראש העין, במחאה על הקמתן של אלפי יחידות דיור חדשות בעיר במסגרת הסכם הגג שחתמה העירייה עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. יצויין כי במסגרת הסכם הגג עם העירייה הוחלט על שיווק של כ-15,000 יחידות דיור בעיר. עד כה שווקו קרוב ל-10,000 יחידות דיור – במה שמוגדר כהיקף הגדול ביותר מבין הסכמי הגג עד כה.

הרשקוביץ הוסיפה כי "לפני שמתרחש אסון אורבני ב-18, ערים שבהן יוקמו רבבות יחידות דיור חדשות, בכל אחת, צריך לעצור ולשנות מיידית את הדיסק לכיוון תכנית התחדשות עירונית מקיפה בכל הערים הוותיקות שתביא לניצול נכון של זכויות הבנייה ותחסוך למשק הישראלי מיליארדים, זאת תוך שימת דגש על פינוי בינוי".

לדבריה, הסכמי הגג הנוספים שעליהם חתמו שורה של רשויות מקומיות מציבים את אותן רשויות באותה בעיה. "לדוגמה בבאר שבע מתוכננות לפחות 20 אלף יח"ד ובאשקלון לא פחות מ-28 אלף יח"ד שיכפילו את מספר תושבי העיר. כל החלטה על הסכמי הגג הינה גם חפוזה מאד וגם כוללנית מאד. ראש העין לדוגמה אמורה להכפיל את עצמה בעוד כ-15,700 יח"ד זאת בשעה שב-20 השנה האחרונות היא כבר הכפילה את עצמה. כבר היום בלתי ניתן לחלוטין לצאת מהעיר בשעות השיא הן ליציאה לכביש 5 והן לכיוון כביש 444 יתרה מכך באופן אבסורדי מוקמה תחנת הרכבת החדשה של העיר מחוץ לחלוטין לתחומי העיר ולא ניתן להגיע אליה בפועל בשעות הבוקר ללא תחבורה ציבורית שכמעט ואיננה קיימת או בחצי שעה ויותר ברכב פרטי שספק רב אם יוכל למצוא מקום חניה. זה מסביר את הכל".

מי שעוד מותח ביקורת על הסכמי הגג הוא שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת השמאים שאמר כי :"הבעיה עם הסכמי הגג בין הממשלה לעיריות שהם כוללנים ואינם מבחינים כמעט כלל בין עיר לעיר. יש צורך מיידי ליצור דיפרנציאציה ובדיקה לעומק של עומסי התשתיות בכל עיר ועיר לפני שמאשרים רבע מיליון יחידות דיור חדשות".

במשרד הבינוי והשיכון הודו כי עד לאחרונה היה פער בין הפיתוח והתשתיות בראש העין לבין קצב הבנייה אך ציינו כי המדינה פועלת בנושא. "בכל השכונות בהן החלו תהליכי אכלוס משרד הבינוי והשיכון השלים את כלל התשתיות הדרושות למגורים ובהן כבישים, מדרכות, שטחי פנאי ונופש, וכן הוקמו מבני ציבור וחינוך על ידי הרשות המקומית. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בשכונות חדשות בתהליך הקמה הנבנות בתהליך הדרגתי. המשרד פועל ככל יכולתו לצמצם את אי הנעימות הנובעת מהמגורים בסמיכות להמשך פיתוח התשתיות ובנייני המגורים".

בכל הנוגע לפער בין התשתיות להקמת פרוייקטי המגורים – נושא שעליו מרבה שר הבינוי והשיכון יואב גלנט לדבר בהופעותיו הפומביות – אמרו במשרד כי "בסיור בעיר לקראת אכלוס התושבים הראשונים שקיים השר גלנט עם הכניסה לתפקידו במאי 2015, התגלו פערים במוכנות התשתיות. השר גלנט הנחה את גורמי המשרד להעלות הילוך בטיפול בעיר וליווה אותו באופן צמוד. בהתאם להנחיה נתן המשרד מענה מהיר לפערים שנתגלו והוא מקיים מאז מעקב שוטף אחר מוכנות התשתיות ובעיות התושבים המתאכלסים, כל זאת בתיאום מלא עם עיריית ראש העין".

מעיריית ראש העין נמסר בתגובה כי "ראש העין נמצאת בימים אלה בתהליך צמיחה ופיתוח חסרי תקדים. העיר קולטת אלפי תושבים חדשים ובתוך מספר שנים, יתגוררו בעיר כ-110,000 תושבים. לקראת תחילת אכלוס התושבים, בנתה העירייה את מוסדות החינוך ובהם 16 גני ילדים ו-2 בתי ספר וזאת כדי להיות ערוכים לקליטה מיטבית של התושבים. נכון להיום, יש בית ספר חדש שטרם אוכלס וממתין לתושבים החדשים. זאת במקביל לבנייה מאסיבית של גני ילדים ומעונות יום באחריות העירייה. בתחום התחבורה, ראש העיר והנהלת המתחמים החדשים דרשו ממשרד התחבורה לזרז פתרונות תחבורתיים בכדי לתת מענה לאלפי התושבים החדשים המגיעים לעיר. בשנה האחרונה, הכפלנו את מערך התחבורה הציבורית באמצעות חברת אוטובוסים חדשה, נחנך מחלף חדש על כביש 5 המתחבר לכביש עורקי החוצה את העיר ונותן פתרון ליציאה מהמתחמים החדשים לכיוון כביש "5.

בעירייה ציינו עוד כי "בעוד כחודש, יתחילו העבודות להרחבת כביש 444 לשלושה נתיבים בכל צד עד לכיוון כביש 471. העבודות צפויות להסתיים בתוך כ-18 חודשים. במקביל, בתוך מספר חודשים ייצא מכרז להקמת מחלף על כביש 444 ביציאה הדרומית של העיר. ראש העיר פועל מול שר התחבורה להפעלת נת"צ על כביש 5 זאת במקביל לדרישה להשמשת תחנת הרכבת המזרחית וההגעה אליה תהיה באמצעות גשר מכיוון הכניסה הצפונית של העיר לתחנת הרכבת. אנו עושים הכל וקשובים לצרכי התושבים החדשים ופועלים בשיתוף פעולה איתם בכדי לתת מענה ככל הניתן לצורכיהם".

  • עוד באותו נושא:
  • ראש העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully