וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאים זועמים: האוצר מנסה להטות נתוני מחירי הדירות

29.9.2016 / 16:40

ביקורת חריפה מצד לשכת השמאים נגד החלטת שר האוצר משה כחלון לאפשר רק ללמ"ס לפרסם נתונים על מחירי הדירות. "ניסיון ברור לשקף מציאות לא נכונה של יוקר הדיור ממניעים פוליטיים"

גורדי שחקים בתל אביב. יוני 2016. ראובן קסטרו
גורדי שחקים בתל אביב. יוני 2016/ראובן קסטרו

החלטת משרד האוצר להפסיק לאלתר את סקירותיו של השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, בנוגע למחירי הדיור גוררת כצפוי ביקורת קשה - בעיקר מצד בכירי השמאים, הטוענים כי החלטה זו מבקשת לשקף מציאות שגויה של מגמות המחירים בשוק הדיור ומותחים ביקורת על משרד המשפטים על כך שלא נאבק בהחלטה.

יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, מסר לוואלה NEWS כי זהו "ניצחון פירוס לשר האוצר. האוצר ניצח והציבור הישראלי ימשיך להפסיד. מיסוי משקיעים ועכשיו סתימת פיות הם שני מהלכים שלא מייצרים אפילו דירה אחת חדשה", אמר. דנוס התייחס לכך שמשרד המשפטים, המשרד הממונה על השמאי הממשלתי, לא התנגד למהלך ואמר כי "קיווינו ששרת המשפטים תשמור על עקרונות של שקיפות וזכות הציבור לדעת, אבל היא בחרה שלא להתערב וזה מאוד מאכזב. הפגיעה היא בראש ובראשונה ביוקרה וביושרה של משרד המשפטים והם צריכים להיות מאוכזבים בדיוק כמונו מההתנהלות הזו. כפי שציינתי, לשכת שמאי המקרקעין בישראל תמשיך את העבודה המקצועית והנקייה שעשה אגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים, מזה כ- 10 שנים, בדיוק מהמקום בו הופסקה על ידי האוצר".

כאמור, ההחלטה שהוביל משרד האוצר קובעת כי לראשונה מזה עשור יופסקו סקירותיו של השמאי הממשלתי, הכוללות את מחיריהן של דירות 4 חדרים ב-16 ערים נבחרות, לטובת פרסום בלעדי של מדד מחירי הדיור על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. סקירת הלמ"ס כוללת מדד משוקלל של מחירים ב-67 ערים ובאוצר מקווים על פי ההערכות כי סקירה זו תביא לידי ביטוי את מחירי הדירות המסובסדות שמשווקת המדינה במסגרת "מחיר למשתכן".

מי שעוד מתח ביקורת חריפה על המהלך הוא אהוד המאירי יו"ר קבוצת שמאות מקרקעין שאמר כי "החלטת קבינט הדיור בראשות שר האוצר היא ניסיון ברור לשקף מציאות לא נכונה של יוקר הדיור ממניעים פוליטיים. בניגוד לשמאי הממשלתי הסוקר את המצב האמיתי בשוק החופשי מעדיף שר האוצר להסתמך על חישוב הממוצע שעורך הלמ"ס המשקלל את מחירי הדיור של מחיר למשתכן שהוא שוק מסובסד, מוגבל לקונים מסוימים, מוגבל במכירה לחמש שנים ואיננו משקף מחירים בשוק החופשי. כל אלו גורמים להטיה מלאכותית של הנתונים. חבל שמנסים לעוות את המציאות בעזרת ממוצעים מלאכותיים בין שני שווקים שונים. הממוצע איננו משקף את המחיר בשוק החופשי והוא הנתון המעניין את האזרחים".

רונן וגנר שמאי מקרקעין ויו"ר ועדת ההשתלמויות בלשכת שמאי המקרקעין התייחס גם הוא להחלטה בביקורת חריפה: "משמעות ההחלטה למניעת פרסום מדד מחירי הדיור ע"י השמאי הממשלתי, הינה הנפת דגל לבן בקרב על בלימת עליית המחירים ופגיעה נרחבת באמון הציבור במוסדות השלטון".

וגנר טען כי החלטה זו מהווה פגיעה במוסד השמאי הממשלתי במשרד המשפטים וכן פגיעה משטרית. "מהחלטתו עולה השאלה האם מדינת ישראל מעוניינת אכן לבלום את מחירי הדיור או שמה לעודד משטר דיקטטורי הפועל במחשכים? לא יעלה על הדעת ששר במדינת ישראל הטוען כי יש לו את הכלים, את הניסיון ואת היכולת להוריד את מחירי הדיור מפחד מפקיד מקצועי. באם שכח, מטרתה של הביקורת המקצועית הינה לשקף את המציאות כפי שהיא, ולא את המציאות כפי ששר האוצר היה רוצה לצייר לציבור", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • שמאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully