וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה המדינה רוצה מהקבלנים? המשבר באחריותה"

14.9.2016 / 11:45

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, יוצא במתקפה חסרת תקדים נגד המדינה ואחריותה לכישלון בשוק הדיור. "לא נהיה בשר התותחים והשעיר לעזאזל של הפוליטיקאים. מעולם לא היה כישלון מזעזע יותר של המדינה מאשר בתחום הדיור – והכל באחריות הממשלה"

עריכה: ניר חן

בוידאו: רוני בריק באולפן וואלה! NEWS על ייבוא חברות בנייה זרות

על רקע הנתונים על התקררות מסוימת בעסקאות לרכישת דירות חדשות בישראל, מתח הבוקר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ביקורת חריפה כנגד מדיניות הממשלה ואמר "לא נשתוק עוד מול הבליסטראות הנזרקות אלינו מכיוונם של פוליטיקאים המחפשים שעיר לעזאזל לתלות בו את כישלונם המחפיר בתחום הדיור בעשרות השנים האחרונות. אני אומר זאת באחריות מלאה: מעולם לא היה כישלון כלכלי מהדהד יותר, מתמשך יותר, מזעזע יותר של המדינה כמו הכישלון שלה בשוק הדיור. זאת משום העובדה הפשוטה והברורה לכל שאין עוד ענף כלכלי הנשלט על ידי המדינה מתחילתו ועד כמעט לסופו כמו שוק הדיור".

בריק אמר את הדברים בכנס שהתקיים במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב והדגיש כי "57% מהמחיר של כל דירה שנמכרת בישראל הולכים ישירות לקופת למדינה - למימון מערכות ביורוקרטיות איטיות ומסורבלות, שבמו ידיהן הביאו עלינו את המשבר הנוכחי בשוק בדיור".

בריק המשיך לתקוף את הממשלה ואמר: "אני שומע לאחרונה את הקולות הציניים המתגברים מכיוונה של קריית הממשלה בירושלים, שמזלזלים כמעט בכל מה שאנחנו עושים. יש שרים וקובעי מדיניות שיכולים ורוצים לעשות. השר יואב גלנט נמצא בראש הרשימה הזו ואנחנו מודים לו על העשייה הרבה שלו. אני מאחל מכל הלב, לכל חסרי הדיור, עד האחרון שבהם, שיצליחו לרכוש דירה בישראל. הם במשרד האוצר קוראים לנו 'ספסרי קרקע', הם אומרים שכל מה שמעניין אותנו זה להרוויח כסף על חשבון הזוגות הצעירים. מה לא אמרו על הענף שלנו ועל הפעילים בו, מי שעושים ציונות אמיתית, הלכה למעשה, בלי סיסמאות, מצאת החמה עד צאת הנשמה. יש לנו ענף מהמובילים בעולם עם ים של יכולות. דור אחרי דור אנחנו בונים וסוללים את מדינת ישראל - לא באנו לקדנציה וחצי והלכנו הביתה".

בריק הדגיש כי האחריות על הנעשה בשוק רובצת במלואה על כתפי המדינה ואמר: "המדינה שולטת ב- 93% מהקרקעות בישראל, שולטת שליטה מלאה בקצב שיווק הקרקע בישראל ועל שלוחותיה השונות, שולטת בקצב התכנון של כל פרויקט וכל סגירת מרפסת, שולטת בקצב מתן האישורים לכל פרויקט והמדינה יצרה ואחראית על המונופולים השונים בתחום חומרי הבניין, אז מה לעזאזל רוצים נציגי המדינה מאתנו הקבלנים?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רוני בריק. ניב אהרונסון
רוני בריק/ניב אהרונסון

נשיא ההתאחדות ציין עוד כי לדעתו, החוליה היחידה בשרשרת של תחום הדיור שבה אין שום מונופול היא החוליה של קבלני הבניין והתשתית, "החוליה היחידה שבה מתחוללת תחרות אגרסיבית ובלתי נגמרת על המחיר, על השירות ועל האיכות היא החוליה של קבלני הבניין. מעל ל-9,000 קבלנים רשומים בישראל, כולם נלחמים על כל עבודה ועל כל מכרז, מקטן ועד גדול, ממטולה ועד אילת, רק כדי לשרוד ולהחזיק את החברות שלהם מעל לפני המים. על זה אנחנו לא מתלוננים שהתחרות היא נשמת אפה של הכלכלה המודרנית. תחרות עושה אותנו טובים יותר, יעילים יותר וכן, גם ריווחים יותר. זו לא הבעיה שלנו. הבעיה היא שלא ייתכן שהחוליה הכי יעילה בשרשרת שוק הדיור תספוג את האחריות לכישלון המהדהד הזה, אנחנו לא נהיה בשר התותחים של נציגי המדינה".

בריק התייחס לאמירות כי הקבלנים עושים רווחים גבוהים: "אכן, יש קבלני בניין שמרוויחים ויש, כמו שראינו, גם כאלה שמפסידים ואפילו פושטים רגל. אבל, מה שחשוב ומה שקובע הוא שבניגוד לענפי משק אחרים, אנחנו לא נהנים מרווח מונופוליסטי, אצלנו כל הרווח מקורו בתחרות אגרסיבית וקשה ובתהליכי התייעלות שאותם אנחנו נוקטים לאורך השנים. בניגוד לענפי משק אחרים, אצלנו אין חסמי כניסה בלתי אפשריים למתחרים חדשים, אצלנו כל יזם צעיר ונמרץ יכול להיכנס לענף ולהצליח בגדול. מתי בפעם האחרונה שמעתם על מתחרה חדש בענף הבנקאות? בענף החלב? מתי התבשרתם על חברת ביטוח צעירה ונושכת? אצלנו זה קורה יום יום".

בריק התייחס גם לאסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב ואמר "תרשו לי להביע תנחומים למשפחות ששכלו את יקיריהן באסון ברמת החייל והחלמה מהירה לכל הפצועים. אסור שתהיה לנו סובלנות לאסונות מסוג זה. פשוט אסור. קרה אסון שלא היה צריך לקרות. אבל לא צריך להשליך את זה על כל הענף".

נשיא ההתאחדות סיכם את דבריו ואמר "זהו משבר עצום ומתמשך ולו יש אחראי אחד עיקרי וכמעט בלעדי שקוראים לו המדינה. לזרוק את הבלוקים על הגורם היחיד בשרשרת שנמצא כל יום, בתחרות ובאילוצי התייעלות, זה לא הפתרון. אנחנו לא הבעיה - אנחנו הפתרון, אבל אנחנו לא נהיה מוכנים שפוליטיקאים יזרקו אותנו ואת העובדים שלנו מתחת לגלגלי הטרקטור בכישלון שלהם לפתור את המשבר ורק כדי לגרוף עוד כמה גרמים של אהדה ציבורית קיצרת מועד. אתם שם בירושלים - הגיע השעה שתתעוררו, אנשים לא בונים עליכם, לא מאמינים בכם שבספינים, לא פותרים את משבר הדיור".

  • עוד באותו נושא:
  • רוני בריק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully