וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני לאומי: בתל אביב מחירי הדירות ימשיכו לעלות

13.9.2016 / 16:20

למרות ההאטה בביקוש לדירות ברחבי הארץ עקב תכנית מחיר למשתכן צופים כלכלני בנק לאומי כי בתל אביב דווקא ימשיכו הפערים בין ההיצע לביקוש להתרחב והמחירים לא יירדו

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תל אביב/דרור עינב

הביקוש לדירות חדשות בישראל אמנם מצטנן מעט, בחסות תכנית מחיר למשתכן והעובדה כי זוגות צעירים רבים ממתינים כעת עם רכישת נכסים – אלא שתמונת המצב הזו אינה נכונה לאזור תל אביב והמרכז: על פי הסקירה השבועית שמפרסמים כלכלי בנק לאומי בראשותו של ד"ר גיל בפמן, עולה כי קיימת שונות רבה בביקוש לדירות בין אזורי הארץ השונים וכי על אף התמתנות מסוימת בסך הביקושים לדירות חדשות מתחילת השנה – הרי שהתחזיות הן להמשך עליות מחירים באזור תל אביב והמרכז.

בסקירה צוין כי הכמות המבוקשת של דירות חדשות הסתכמה בחודש יולי השנה ב-3,584 דירות וכי מדובר בירידה בהשוואה לנתון החודשי הממוצע במחצית הראשונה של השנה שעמד על כ-4,000 דירות. בסך הכול, על פי נתוני הלמ"ס, מתחילת השנה (ינואר-יולי) חלה ירידה של כ-1,457 דירות בכמות המבוקשת של דירות חדשות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, מלאי הדירות החדשות, שנותרו למכירה בסוף חודש יולי, עלה בכ-2,226 דירות לעומת יולי 2015. דהיינו, בחודשים אלה היקף הבנייה הכולל עלה, תוך צמצום מסוים בביקושים.

עם זאת, באזור תל אביב והמרכז – חלה דווקא התרחבות בפער שבין הביקוש לבין ההיצע בשוק הדיור - התפתחות אשר מוסיפה לחצים לעליות מחירים. כפי שניתן לראות בתרשים, באזור תל אביב חל גידול של כ-363 דירות בכמות המבוקשת של דירות חדשות ובמקביל, חלה ירידה של כ-325 דירות במלאי הדירות באזור זה – כלומר ההיצע הצטמצם.

"כלומר, הפער בין הביקוש להיצע בתל אביב התרחב בכ-688 דירות. באזור המרכז חלה אמנם ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות, אולם הייתה ירידה חדה יותר במלאי הדירות, שהובילה גם כן להתרחבות הפער, אם כי, מתונה יותר", ציינו.

בסקירה ציינו כי למרות המצב בתל אביב ובמרכז – הרי שביתר האזורים הצטמצם הפער בין הביקוש להיצע – בעיקר בחיפה והצפון - ככל הנראה על רקע תנופת הבנייה באזורים אלו. אנשי אגף הכלכלה בבנק ציינו כי בהתחשב בכך שהפער בין ביקוש להיצע משפיע על קצב עליות המחירים - הרי שנדרש טיפול דיפרנציאלי עם דגש על אזורי הביקוש המובילים - תל אביב והמרכז.

על פי התחזיות לשוק הדיור שמפרסמים כלכלני הבנק, הרי שבמבט כולל ההערכה היא שהביקוש לדירות יישאר גבוה גם בחודשים הבאים – בין השאר לאור הדמוגרפיה, עם שיעור גידול אוכלוסייה של כ-2% לשנה, לצד מספר גורמים – בהם ריבית נמוכה, שיעור אבטלה המצוי בנקודת שפל והיעדר אלטרנטיבות השקעה בעלות סיכון נמוך ותשואה יציבה.

"בכדי לפעול לשינוי מגמה בתחום מחירי הדיור, יש לפעול לגידול ההיצע גם על פי פילוח אזורי. במקביל, ישנה חשיבות רבה להשבחת התשתיות השונות והשירותים הציבוריים באזורים שאליהם מבקשים להסיט את הביקושים. המטרה היא שאזורים אלו יתנו מענה כולל טוב לכל אשר נדרש על מנת לספק רמת חיים טובה ובכך תהיה בסופו של דבר התאמה טובה יותר בין הביקוש וההיצע, כל זאת לרווחת הציבור הישראלי ותוך בלימת מגמת עליית נטל מחירי הדיור", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully