וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מאבק: 14 אלף דירות ייבנו על עתודת הקרקע האחרונה בחולון

5.9.2016 / 9:22

20 שנה של תכנון, בחלקו רווי מאבקים, מסתיימים כעת עם החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לדחות את עתירת תושבי גבעת חולון ולאשר הקמת רובע עירוני חדש בעיר. המשמעות: 14,000 דירות חדשות ייבנו בלב אזור הביקוש, לצד פארק חולות נדיר – שיחייב פינוי תושבים

חולון. דב גרינבלט, מערכת וואלה! NEWS
חולות חולון/מערכת וואלה! NEWS, דב גרינבלט

חולות חולון, עתודת הקרקע המשמעותית והאחרונה של העיר חולון, עמדה בשנים האחרונות במרכזו של מאבק שעיכב הקמה של רובע עירוני חדש. ואולם בימים האחרונים ניתן אור ירוק להקמת 14,000 יחידות דיור חדשות בלב אזור הביקוש – ובסמוך אליהן פארק נרחב שישמר את ערכי הטבע במקום וישמש את הציבור. ההחלטה, שניתנה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, קובעת כי 24 תושבי גבעת חולון היושבים בלב השטח יפונו. בכך מסתיים הליך תכנוני שנמשך 20 שנים. פרק הזמן הארוך נבע, בין השאר, ממורכבות התוכנית.

עתודת הקרקע החשובה, הממוקמת בדרום חולון על שטח של כ-4,000 דונמים, מיועדת להפוך לרובע עירוני חדש בתוכנית המתאר המקומית של העיר. התוכנית באזור כוללת הקמה של כ-14 אלף יחידות דיור – מהן כ-2,000 דירות בנות השגה, לצד קריית ספורט, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ופארק עירוני. התוכנית כוללת גם חיבור נוסף בין נתיבי איילון לכביש מספר 4 ובאזור צפוי לחלוף גם תוואי הרכבת הקלה.

בתוכנית המקורית להקמת הרובע היתה כוונה להקים באזור בתים פרטיים צמודי קרקע. ואולם בשנים האחרונות נאבקה החברה להגנת הטבע בכך ודרשה לבטל את הקמת צמודי הקרקע בתוכנית, בטענה כי מדובר בשימוש בזבזני במשאב הקרקע – וכי יש להעדיף הקמת בנייני מגורים רבי קומות והגדלת הפארק המהווה אזור נדיר מבחינה אקולוגית - על פני הקמת בתים בודדים.

הפארק במקום, "פארק חולות", כולל דיונות ובריכות חורף ומוגדר כאזור ערכי שבו מתקיימת מערכת אקולוגית בעלת חשיבות ובעלי חיים בסכנת הכחדה - אותה ביקשו בחברה להגנת הטבע לשמר. בשנת 2013 החליטה הוועדה המחוזית מחוז תל אביב לקבל את התנגדותה של החברה להגנת הטבע ולצמצם את שטח הבינוי – לטובת הגדלת הפארק.

הוועדה כתבה אז בהחלטתה: "עיקרי החלטה אלה נועדו להרחיב את שטח הפארק, באופן שיאפשר הותרת מרחב טבעי גדול יותר לשם הבטחת קיומה וחוסנה של מערכת אקולוגית בת קיימא, שתשמר את ערכי הטבע הקיימים בשטח, ולהגדיל את צפיפות המגורים, וזאת בכדי לאפשר ניצול טוב יותר של הקרקע בלב המטרופולין".

עם זאת, בשטח הפארק המיועד נכללת גם חלק משכונת גבעת חולון, ובאזור המיועד להפוך לפארק קיימים כמה בתים ומבנים שיידרשו להתפנות לטובת האזור – בכפוף להבטחת זכויותיהם באזור אחר. לאחר החלטת הוועדה המחוזית בשנת 2013 פתחו תושבי גבעת חולון בהליך ערר, שנדחה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאחרונה הגיע ההליך לדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב - ובו דרשו תושבי גבעת חולון לאפשר להם להישאר בשטח ולצמצם את שטח הפארק.

בימים האחרונים קיבל בית המשפט המחוזי את ההחלטות הקודמות וקבע כי "פתרונות הדיור, לטעמנו נקודת האיזון הנכונה מצויה בפתרון שקבעה הוועדה המחוזית ולא בהקטנת שטחו של הפארק". החלטה זו צפויה לאפשר כעת את יציאת התוכנית לדרך, ובעת הכנת התוכניות המפורטות באזור צפוי להיקבע מנגנון הפיצוי של תושבי גבעת חולון שיפונו.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט. החלטת המועצה הארצית מאזנת בין כל הצרכים השונים ומוכיחה שאפשר גם לפתח בנייה למגורים וגם לשמור על הטבע. אחד לא חייב לבוא על חשבון השני ואפשר בהחלט לשלב בין השניים, כך שכולם מרוויחים".

  • עוד באותו נושא:
  • חולון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully