וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס דירה שלישית: שה"עניים" בעלי הדירות יפסיקו לבכות

1.9.2016 / 12:02

מיסוי מיוחד? אז מה, אין אפיק השקעה אחר? זאת לא הבעייה שלנו, מחירי השכירות יעלו? תמצאו תירוץ אחר. יהודה מודעי עונה לכל הביקורות על המס החדש המוטל על בעלי דירה שלישית

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תל אביב/דרור עינב

מס דירה שלישית: קנס לא הוגן ולא שוויוני



אחד מסיפורי המיתולוגיה הידועים על מס הכנסה הוא הסיפור על נציב המס שהגיע לביקור בנהריה – הזוכה, כידוע, להנחה בשיעורי המס האישיים עקב היותה בקו העימות. ראש העיר מציג בפניו את העיר, את שדרות הגעתון וכמה רחובות שיוצאים מהן. לקראת סיום הביקור פונה אליו בתמהון נציב מס הכנסה – ואומר: טוב, היכן שאר העיר? ראש העיר משיב – זה מה יש – זו העיר על 50 אלף תושביה. 50,000? זועק נציב המס בפליאה – אצלינו רשומים 200,000 שגרים בעיר ומקבלים הטבות מס...

סיפור זה, שהיה או לא היה, ממחיש היטב את הבכי והנהי מכל אלו שחרב מס שלוש הדירות מאיימת עליהם. מסתבר שכל באר שבע וקריית שמונה מלאה בדירות של קבצנים ואביונים בעלי שלוש דירות שמחכים לפנסיה שלהם שתגיע מדירות אלו בלבד. המסכנות של בעלי הדירות המרובות שעד עתה לא שילמו כמעט ושקל אחד על רווחיהם זועקת לשמיים.

על מנת להשיב להררי הדיסאינפורמציה שמטיחים בנו ברוני התקשורת שכראה גם הם מרובי נכסי נדלן – יש לבחון כל טענה ולהשיב בהגיון פשוט.

מס זה יגדיל ביקושים לשכירות – וכחלון ידפוק את השוכרים. הטענה היא שהמשקיעים ימכרו דירות, היצע הדירות יקטן וכך מחיר השכירות יעלה. לכאורה הגיוני - בפועל שטות גמורה. בוא נדמיין כפר קטן סגור שבו יש 80 דירות להשכיר ו-100 שוכרים. המחיר גבוה כי הביקוש רב. ו-20 שוכרים נאלצים לגור ביער או אצל הוריהם אך עדיין ללטוש עיניים בדירות. נניח שהמלך מפרסם צו ש"מכריח" בעלי 10 דירות למכור את דירותיהם. ובכן מה יקרה? – בכפר זה 10 שוכרים יגשימו חלומם ויקנו דירות. ואז יהיו בכפר 70 דירות להשכרה אך ביקוש של 90 שוכרים פוטנצייאליים בלבד. כלומר ישנו עודף ביקוש של 20 דירות. ואם נצא מהכפר הקטן ויתווספו לנו מדי שנה 5 שוכרים חדשים? מה זה משנה – היו מתווספים בכל מקרה אם הצו הממשלתי או בלעדיו.

חסכתי כל השנים על מנת שיהיה לי אפיק פנסיוני – ועכשיו ממסים לי אותו. אני רוצה לספר לכם עובדה מדהימה – כל בוקר אני (ואתם) קמים בבוקר, הולכים לעבודה כשכירים ועצמאים, נוסעים בפקקים, מקשיבים ומבצעים דרישות מוזרות של הבוסים ושל הלקוחות, נאבקים ומתמודדים וחוזר חלילה, כל זה על מנת להרוויח כסף בשוטף וכן לחסוך לפנסיה. ותאמינו או לא - משלמים מסים באופן מלא על זה. המילה "פנסיה" לא טומנת בחובה פטור ממסים לרובינו המוחלט. את הפרשת העובד, 5.75% משכרו, משלמים על שכר ששולם בגינו כבר מס.

זהו מס רכוש לא צודק – שוב הקבצנים מבאר שבע צועקים חמס כאילו לא מדובר בדירות שמניבות הכנסה – והכנסה גדולה. מדובר בדירות שהיו ממוסות עד היום במקסימום ב-10%. אף אחד לא יצליח להסביר לי למה אני משלם על עבודה שכרוכה בזיעה, פקקים ותסכולים מעל 40% מס (כולל ביטוח לאומי), על רווחים בבורסה 25% מס, ועל הכנסות משכירות 10% וזהו.

למה לא ממסים ספציפית – הרי שלוש דירות בקריית שמונה לא שווה של אחת בת"א – במידה מסוימת זו אולי הטענה היחידה שיש בה הגיון קל. זה נובע בין השאר מ"נכות" מסויימת שבה חולה שיטת המיסוי הישראלית, הרי אין חובת דיווח למס הכנסה כללית כמו באמריקה. בארה"ב כל אזרח ממלא דוחות מדי שנה. כאן רובינו כשכירים לא ממלאים דוחות ולכאורה מס הכנסה לא יודע מה יש לנו. אני מציע לכם עיסקה בשם האוצר, אם אתם מרגישים "נבגדים", "דפוקים" – תפתחו תיק במס הכנסה תכניסו את כל ההוצאות שנגרמו לכם על החלפת דוד שמש וצביעת הבית, תקזזו את זה מההכנסות שלכם משלוש הדירות כ"אביונים" בקריית שמונה. אם אתם מפסידים – לא תשלמו אגורה שחוקה אחת, תגישו דוחות, תסכמו הכנסות והוצאות ותמוסו כפי שצריך – מתאים?

אין אפיק אחר להרוויח, הבורסה מתה – נכון. אבל מי אמר שהמדינה צריכה לפטור מסלול אחד בלבד ועוד של העשירים (סליחה, ה"קבצנים" שנפלה עליהם במקרה דירה), קרנות הפנסיה של כולנו הן ללא תשואה גם כן – האם צריך לפטור אותן גם כן? אובדן התשואות לצרכי פנסיה ואף בכלל הינו מחלה לאומית ואף עולמית. עדיין לא מובן לי למה צריך לסייע למסכנים שיש להם ערימה של דירות? האם כולנו מבינים שלאלה שעובדים עבור הכסף בצורת משכורת או חשבונית אין תשואה בבורסה והפנסיה תהא קטנה מאוד מהצפוי?

המיסוי יעלה את שכר הדירה – אין ספק שמספר בעלי דירות יקפצו על המציאה לנסות להגדיל את שכר הדירה. אכן לא הוגן. אולם שאלה קטנה לי – האם עד היום לא היו שום העלאות מחיר בשכירות? האם לא היו העלאות במחירי הדיור? תסכימו איתי שהיו גם היו - כלומר אין כאן שום שינוי – רק קודם התירוץ היה יש העלאת מחיר הדירות, צריך לממן את הסבתא בבית אבות וסתם "כי זה מה שאני רוצה ואם לא תיקח יהיו עוד 100 כמוך" – ועכשיו התירוץ יהיה כי מעלים לי מס.

זכור לי היטב מילדותי את מוכר הארטיקים בים, הולך סביב חבורה של משפחות, וצועק "אני הולך" שוב ושוב. לא הלך, לא זז מילימטר עד אשר וידא כי מיצה את מלוא הפוטנציאל שלו מלמכור לילדים ארטיקים במחיר מופקע. אז בעלי שלוש הדירות – צועקים – אנחנו נתגרש, אנחנו ניתן לילדים שלנו וכו' וכו'. שייתנו ויתגרשו – היכן האיום כאן? מה שכן, אולי אם לא יתערבו בכנסת נקבל כאן את המס הכי שוויוני והגיוני שיש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית – yehudam7@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully