וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת בנייה הורשעה בליקוי בטיחות - כ-5 שנים לאחר הביקורת

11.8.2016 / 9:58

ביקורת באתרי בנייה שבוצעה בשנת 2011 מצאה כי באתר של חברת הבנייה אפרידר יוזמה והשקעות בחולון – לא מונה מנהל עבודה המופקד על בטיחות העובדים. השבוע, לאחר 5 שנים ממועד הביקורת, הרשיע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את החברה

יח"צ - חד פעמי

בוידאו: פועל סיני מתפעל עגורן ללא רישיון


גלגלי הצדק טוחנים לאט: בנובמבר 2011, במסגרת מבצע אכיפה של מנהל הבטיחות והבריאות באתרי בנייה בחולון, נמצא כי באתר הבנייה של חברת אפרידר יוזמה והשקעות – לא מונה מנהל עבודה המופקד על בטיחות העובדים באתר. בעת הביקורת, באתר הבנייה ברחוב הדס בעיר, נמצא כי הפועלים בו הועסקו בעבודות גמר – אך באתר כאמור לא נכח מנהל עבודה ולא הוצב שלט המפרט את פרטי הקבלן המבצע. השבוע הרשיע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את חברת אפרידר, הן על אי מינויו של מנהל עבודה והן על כך שלא דיווחה כראוי למשרד הכלכלה על הנעשה באתר.

מהכרעת הדין עולה כי חברת אפרידר מצידה כלל לא הכחישה את המיוחס לה אך טענה כי מדובר במעשה קל ערך מבחינת האינטרס הציבורי, שכן לטענתה עוד טרם מועד הביקורת מונה מנהל, אך הליך הדיווח על מינויו לא בוצע באופן תקין. בין היתר טענה החברה עוד כי מדובר היה בעבודות גמר קלות בלבד.

השופטת אופירה דגן-טוכמכר התייחסה בהחלטה לחשיבות תפקידו של מנהל העבודה, האחראי לבטיחותם של עובדי האתר ודחתה את טיעוני החברה. השופטת קבעה בין השאר כי על אף שהיה מדובר בעבודות גמר ועל אף העובדה שלא היו נפגעים - אין בכך כדי לבטל את העבירה.

פסק הדין הזה מגיע על רקע הנתונים העגומים של מצב הבטיחות בענף הבנייה לפיהם ענף הבנייה הוא הענף שבו כמות תאונות העבודה היא הגבוהה ביותר בפער משמעותי משאר הענפים ומרכז כ-62% מתאונות העבודה הקטלניות שהתרחשו בישראל ב-2015. הנתונים העגומים בשנת 2015 כללו גם נתון חריג בנוגע לשיעור ההרוגים בענף: מתוך 54 הרוגים כתוצאה מתאונות עבודה 34 היו מענף הבנייה. אולם כאמור, נכון להיום ישנה ביקורת רבה על מצב האכיפה וההרתעה כנגד חברות הבנייה בתחום הבטיחות, וגם כתב האישום על האירוע, שגובש על ידי מנהל הבטיחות והבריאות במשרד הכלכלה, הוגש רק כשנתיים וחצי לאחר מועד הביקורת באתר.

"במרבית המקרים מחדלי בטיחות אינם מסתיימים באסון. עובדה זו מובילה למרבה הצער לנטייה שלא להקפיד על ביצוע הוראות הבטיחות, בפרט כאשר ביצוע התקנות כרוך בהוצאה כספית לקבלן המבצע. ניסיון החיים מלמד כי עובד עלול להיפגע באופן משמעותי גם מהתקנת גוף תאורה תוך שימוש בסולם לא תקין, ולפיכך מקובלת עלי עמדת המדינה לפיה הוראות הבטיחות חלות על כל שלבי הבנייה. כשם שאין לאפשר לכל נהג להחליט לאיזה רמזור אדום יש לציית ואיזהו מיותר, כך גם בענייננו. אין להותיר בידי הקבלן המבצע את הפררוגטיבה להחליט מתי יש למנות למנהל עבודה ואימתי המינוי מיותר", כתבה.

חקיקת הבטיחות בעבודה מטילה על המעביד או האחראי במקום את האחריות לדאוג לכך כי מקום העבודה יהיה בטוח" נכתב בהכרעת הדין, "בבחינת ידיעה שיפוטית היא כי בענף הבנייה עבודות רבות מבוצעות בגובה, ותוך שימוש בכלי עבודה היוצרים סיכונים שונים. למרבה הצער, אין זה דבר נדיר שפועל בנין מקפח את חייו או נפגע באופן קשה במהלך עבודתו, ולפיכך הקפדה על הוראות הבטיחות היא בבחינת 'פיקוח נפש'".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, בירך על פסק הדין, אך מתח ביקורת חריפה על הימשכות ההליכים וציין כי מדובר בזמן ארוך מאוד. בן שמעון ציין כי מתחילת השנה נהרגו 26 פועלי בניין ומאות נפצעו. "3 שנים עד להגשת כתב אישום בנושא מנהלי כזה פשוט זה ביזיון ופגיעה ביכולת ההרתעה נגד מפרי חוק של מנהל הבטיחות ובראשם המחלקה המשפטית של משרד הכלכלה. המנהל איננו ממלא את תפקידו בהגנה על העובדים. לא פעם הניח הפורום על שולחן מפקחת העבודה הראשית במשרד מסמכים ועדויות בנוגע להפרות חוק מסכנות חיים באתרי בנייה – אך הדברים אינם מטופלים בזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully