וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: תוקם רשות לאומית לבטיחות פועלי הבניין

7.8.2016 / 11:10

הצעת חוק חדשה מבקשת להקים לראשונה רשות לאומית לבטיחות בענף, שתוכפף למשרד הבינוי והשיכון - ולא למשרד הכלכלה. "62% מהתאונות הקטלניות בישראל ב-2015 היו בענף הבנייה, מדובר במחדל ארוך ומתמשך. הנזק עומד על 15 מיליארד שקלים", כתבו בהצעה

יח"צ - חד פעמי

בוידאו: פועל סיני מתפעל עגורן ללא רישיון

רק לפני מספר שבועות אישרה הכנסת את הצעת החוק לפיה אתר בניה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה - ייסגר למשך יומיים. אולם יוזמי הצעת החוק, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), הספיקו כבר להגיש הצעת חוק נוספת בנושא – לפיה תוקם בישראל רשות לאומית שתרכז את הטיפול בבטיחות בענף הבנייה, ותהיה כפופה למשרד הבינוי והשיכון ולא למשרד הכלכלה המופקד כיום על הנושא.

בהצעת החוק החדשה נכתב בין השאר כי ההצעה גובשה על רקע המחדל ארוך הטווח בטיפול בתאונות העבודה בענף הבנייה בישראל. בין השאר נכתב כי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2016 מצביע על כך שהמלצות ועדת אדם טרם יושמו במשרדי הממשלה, שהאכיפה והפיקוח בענף הינם דלים ולא אפקטיביים, שאין תיקוני חקיקה נדרשים בתחום, ושהמאמצים המושקעים במניעת תאונות באתרי הבניה אינם מספקים.

על פי החוק החדש, תוקם רשות שתמונה על ידי שר השיכון במטרה לצמצם את תאונות העבודה ומספר הנפגעים בענף. הרשות תאחד בתחום הבנייה סמכויות מניעה ואכיפה של גופים שונים, תגבש המלצות למדיניות לאומית בנושא, תעלה הצעות לשינוי חקיקה ותקינה, תקדם פעולות הסברה, תזמין מחקרים בנושא, וכן תסייע הרשות למדינה ליישם את החלטותיה בתחום.

על פי הנתונים ב-2014 בלבד 5,828 מועסקים קיבלו דמי פגיעה מהמדינה - קרוב לשליש מכלל מקבלי דמי הפגיעה במשק. הפגיעה במשק הישראלי בשל כלל תאונות העבודה הוערכה בכ-15 מיליארד שקלים בשנה וענף הבנייה הוא הענף שבו כמות תאונות העבודה הגבוהה ביותר בפער משמעותי, שכן כ-62% מהתאונות הקטלניות בישראל ב-2015 התרחשו באתרי בנייה.

הנתונים העגומים בשנת 2015 כללו גם נתון חריג בנוגע לשיעור ההרוגים בענף: מתוך 54 הרוגים כתוצאה מתאונות עבודה 34 היו מענף הבנייה. עוד ציינו חברי הכנסת כי על כל 100 אלף עובדים בענף הבנייה בישראל נהרגים כ-12.12 - נתון שמציב את ישראל במקום השלישי ביחס לאירופה וארה"ב.

"מהנתונים עולה שישנו מצב חירום של ממש בענף הבנייה שדורש התערבות מידית ומשמעותית למען אלפי הנפגעים, עשרות ההרוגים ומשפחותיהם. כמו-כן, המצב מהווה פגיעה מתמשכת בכלכלת ישראל שנאלצת לשלם קצבאות גבוהות לנפגעים ולספוג היעדר של ימי עבודה. הצעת חוק זו באה לתת מענה ברוח המלצות וועדת אדם שהמלצותיה הוגשו במרץ 2014", לשון ההצעה.

כאמור, רק לאחרונה אושרה ההצעה בנוגע לסגירת אתרי בנייה. בהצעה שאושרה הוחלט בין השאר כי מפקח עבודה יהיה רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי, בכפוף לשימוע. כמו כן אושר כי מפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות – ובמידה והליקויים לא תוקנו, העונש הצפוי על העבירה יעמוד על שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים. בכל מקרה, נכתב בהצעה הקודמת, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.

ראובן בן שמעון ממונה בטיחות ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה בירך על המהלך החקיקתי החדש וציין כי "מנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה במשרד הכלכלה נכשל באופן מוחלט בהגנה על עובדים. לא יתכן שחוקר מגיע יומיים אחרי תאונת מוות באתר בנייה. המשרד כשל בין השאר בשל השמטת תאונות קטלניות מדו"חות המנהל, הפסקת חקירות תחת אזהרה, חוסר מענה לפניות מתועדות לגבי הפרת חוק על ידי קבלנים והימנעות מפתיחת חקירות פליליות", אמר. אנו בפורום סבורים שהתנהלות זו, לא זו בלבד שהיא מהווה הפרה של חובותיו החוקיות של מנהל הבטיחות, אינה ראויה, ויש בה לטרפד את קידום המטרה המשותפת של בטיחות העובדים באתרי הבניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully