וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט אורנשטיין הכריע: צו הפירוק לענבל אור - קבוע

1.8.2016 / 11:55

כחצי שנה לאחר התפוצצות הפרשה ולאחר חודשים של התנהלות תחת צו פירוק זמני, הכריע היום בית המשפט כי קבוצת החברות של ענבל אור הולכת לפירוק סופי. ההחלטה מתקבלת פחות מיממה לאחר שאור ארגנה פגישת נושים בלתי רשמית בניסיון להגיע להסדר ולהימנע מפירוק

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

כחצי שנה לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור, החליט היום (שני) שופט בית המשפט המחוזי, איתן אורנשטיין, כי צו הפירוקה זמני שהוטל על קבוצת החברות של ענבל אור יהפוך לקבוע פסק הדין שהגיש אורנשטיין נפרש על פני כ-56 עמודים.

"סקרתי בהרחבה את מצב קבוצת החברות, ניתחתי את המצב הכספי, בדקתי את מצב חדלות הפירעון ואת קיומו של מעשה פשיטת רגל. הרחבתי ובחנתי האם החברות סולבנטיות - הן תזרימית והן מאזנית בשל חילוקי הדעות בין הצדדים. ביישום המבחנים הגעתי למצב שהחברות במצב של חדלות פירעון ודין צו הפירוק להפוך לקבוע", כתב השופט.

אורנשטיין התייחס בין השאר "לבעייתיות בהתנהלות החברה, בערבוב הכספים וגם על היעדר התוחלת של מציאת משקיע בתרחיש של הסדר נושים, שכן כלל הנושים מתנגדים להסכם". אורנשטיין ציין כי ההמחאה שהוגשה לבית המשפט בדבר השקעה בחברה בוטלה ואמר כי בעתיד אין מניעה להגיע להסדר נושים במסגרת פירוק. "אין מנוס מלהחליט על פירוק החברות", קבע ומינה את עו"ד איתן ארז לשמש כמפרק לחברה. "אורנשטיין בחר להתייחס למכירת הדירה הכפולה שביצעה אור בפרויקט ברחוב הושע, לעופר לוזון ולשלי נרקיס, ומתח ביקורת חריפה על התנהלותה של ענבל אור בפרשה. "בעלת השליטה מסרה מידע חלקי ומטעה לגבי נכסיה, לכל אלה יש להוסיף את הסממנים בנוגע להיעדר מהימנותה של המשיבה, שימוש בכספי הרוכשים לצרכיה הפרטיים, שימוש בדירה שאינה בבעלותה ועוד", אמר אורנשטיין.

"טוב יהיה אם המחוקק יתערב בנעשה בקבוצות רכישה על מנת שתופעות אלו לא יחזרו על עצמן, כוונתי היא להפקדת כספים בחשבונות נאמנות וכן לבחינת זהותו של מארגן קבוצת הרכישה", אמר אורנשטיין. אורנשטיין קבע כי על ענבל אור צריכה להגיש דוח לכנ"ר תוך שבועיים על מצב נכסיה וכי יש נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ.

"כנראה בגלל שאני בלונדינית אי אפשר להאמין לי", אמרה ענבל אור בתגובה להחלטת השופט. "חבל לי שבית המשפט החלייט ככה, אבל זה לא הסוף. אני לוחמת".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"הנוחות של ענבל אור אינה על הפרק, אלא הנוחות של שאר הנושים"

פרקליטה של אור, עו"ד אוריאל זעירא, התייחס להחלטה בפני השופט וביקש צו עיכוב ביצוע לעניין פשיטת הרגל וצו הפירוק - אולם השופט אורנשטיין הבהיר כי בשל הנזק שצפוי להיגרם לנושים, עקב עיכוב נוסף, הוא דוחה את ההחלטה.

עו"ד זעירא אמר בבקשתו כי "ניתן להחליט על צו פירוק מותנה משום שגם כך כל נכסיה מעוקלים. לגבי הפירוק: חלק מהחברות שהוצא נגדן צו פירוק הן חברות סולבנטיות, למשל חברת מציצים שיש בקופתה 6 מיליון שקלים וחברת אליענה אור שיש לה נכסי נדל"ן וחברת אור סיטי הנדסה ופיקוח, חברת מגדלור. הגברת ענבל אור נפגשה עם נושיה וקיבלה מהם תמיכה גורפת. ענבל אור נפגשה עם נושיה, אולי זה נעשה מאוחר מדי, אבל יש 150 נושים שהסכימו. אני מבקש צו עיכוב ביצוע ל-14 יום".

דיון ענבל אור 1.8.2016. מגד גוזני
"הנזק שנגרם מעיכובים עד כה - לפחות 15 מיליון שקלים" איתן ארז/מגד גוזני

המפרק, עו"ד איתן ארז, התייחס לעיכוב המבוקש על ידי באי כוחה של אור ואמר "הנוחות של ענבל אור אינה על הפרק, אלא הנוחות של שאר הנושים. כרגע המימוש של דירות למשל בפרויקט אור על הפארק מעכב השלמת פרויקט של 100 דירות - כי העירייה לא תוציא טופס 4 עד שהן לא ייבנו. הכל מעוכב כרגע, גם מימוש התכשיטים והנכסים האישיים. הכל מעוכב. אני מתייחס בספקנות לתמיכה הגורפת שהיא מציגה בנוגע להסדר נושים. עוד לא ראינו שום בקשה - בוודאי שלא מצד הנושים הגדולים, למשל רשות המסים שלגביה יש חוב של כ-20 מיליון שקל. אין מקום לעכב את צו הפירוק כי ממילא הכל מעוכב".

לענבל אור אין אפילו 5,000 שקלים לשלם והנזק שנגרם מהעיכובים עד כה עומד על כ-15 מיליון שקלים לפחות", הוסיף ארז.

עו"ד עמית פינס, נציג בנק מזרחי, אמר "מתחילת הדרך כל הטיעונים של הגברת אור נשמעו בלשון עתיד. יובאו מסמכים, יוגש הסדר, יובאו משקיעים. לא הובאו מסמכים, לא הוצג שום דבר בפני בית המשפט. לא הוצע הסדר ולא הובא הסדר. שום דבר לא בלשון עבר, הכל בלשון עתיד והוא כנראה לא יגיע".

אורנשטיין כאמור דחה את הבקשה וקבע כי פרשה זו מתעכבת מזה מספר חודשים וכי בחלק מהפרויקטים נדרשת הכרעה מהירה.

אור חייבת כיום כ-230 מיליון שקלים

החלטתו של אורנשטיין ניתנת פחות מיממה לאחר שבעלת השליטה לשעבר בחברה, ענבל אור, כינסה פגישה נושים בלתי רשמית מטעמה בתל אביב אמש – בה קראה לרוכשי הדירות שנפגעו בפרשה להגיע עמה להסדר נושים ולסרב להליכי הפירוק המתנהלים כנגדה. בראיון לוואלה! NEWS מוקדם יותר אתמול הבהירה אור כי גם החלטה על פירוק מצד בית המשפט לא תשנה את ניסיונותיה להגיע להסדר נושים והצהירה כי במידה ויוחלט להפוך את הצו לקבוע – בכוונתה לבקש צו עיכוב ביצוע ולערער על ההחלטה.

בדיונים שנמשכו בחודשים האחרונים בבית המשפט, הציג המפרק הזמני שמונה לחברה, עו"ד איתן ארז, נתונים לפיהם אור חייבת כיום כ-230 מיליון שקלים – בין השאר לבנק מזרחי, רשות המסים, רוכשי דירות ובעלי קרקע שנפגעו כתוצאה מעסקאות שלא הושלמו או מהפקדת כספים שהופקדו עבור זכות לדירה.

ענבל אור. מגד גוזני
פגישת הנושים בבית ציוני אמריקה/מגד גוזני

בדברי הסיכום שנשא ארז בדיון הקודם – דיון שבו נחקרו בין השאר מספר מומחים מטעמה של אור – טען כי נכון להיום אין לחברה כל אפשרות להתנהל עצמאית ולהחזיר את חובותיה וכי אין מנוס אלא להפוך את צו הפירוק הזמני לקבוע.

"הוכח שקבוצת החברות אור סיטי חייבת מעל 200 מיליון שקלים, הן לבעלי הקרקע ברחוב ז'בוטינסקי 104, שם היא חייבת כ-46 מיליון שקלים, לרוכשי יחידות דיור בשדרות הילד, הן לבעלי הקרקע בשדרות הילד, הן לבעלי הקרקע באלוף הניצחון ברמת גן, הן למע"מ שאליו יש לענבל אור חוב של כ-10 מיליון שקלים, כ-7 מיליון שקלים לשלי נרקיס, כ-17 מיליון שקלים לבנק המזרחי, חוב של מיליון שקל לעובדי החברה, חוב בפרויקט חורגין בהיקף של כ-7.3 מיליון שקלים חובות של כ-5 מיליון שקלים בפרויקט אור על הפארק, חוב לבנק אגוד בהיקף של כ-1.5 מיליון שקלים. בנוסף יש כנגדה תביעות אישיות בהיקף של כ-40 מיליון שקל ועוד חובות רבים לספקים ולגורמים אחרים", אמר ארז.

ארז הוסיף: "אם יבוטל הצו הזמני מה יקרה מחר בבוקר? אין לחברה כסף נזיל, אין לה רכוש על שמה שאינו משועבד, לאן החברה תגיע? אם זה לא מספיק, רשות המיסים גם הטילה צו חילוט. מה עם העובדים? יצטרכו לשכור עובדים חדשים? ומה עם הישנים שחייבים להם מעל מיליון שקלים. ביטוח לאומי לא ישלם לעובדים הללו אלא אם יהיה צו פירוק. מה תעשה החברה כדי לשלם חובות? ימכרו עוד דירות באוויר? לחברה אין מוניטין, אין משרדים, אין לה כלום".

מנגד, ענבל אור טוענת כי סך נכסיה עולים על התחייבויותיה וכי חוות הדעת שהגיש עו"ד ארז לאורך המשפט מלאות באי דיוקים. בדו"ח האחרון שהגישה מטעמה לבית המשפט טוענת אור כי לקבוצת החברות שבבעלותה עודף נכסים על התחייבויות בסך של 7 מיליון שקל ואילו לענבל אור סך נכסים וזכויות במקרקעין בגובה 50.5 מיליון שקל. לאחר ניכוי התחייבויות ומס, אומדן נכסיה מוערך על פי דו"ח זה בסכום של כ-29 מיליון שקל. בסיכום כל נכסי החברה ונכסיה הפרטיים של אור עולה כי שווים עולה על סך התחייבויות החברות וחובותיה האישיים - בסכום של כ-36 מיליון שקל. עם זאת, רו"ח שחיבר את הדו"ח, יואב סומך, תיקן בעדותו את הנתונים ואמר כי שגה בערכת היתרה שבבעלות החברות בסכום של כ-6 מיליון שקלים.

  • עוד באותו נושא:
  • ענבל אור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully