וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: בשנת 2017 נראה בלימה של מחירי הדיור

1.6.2016 / 16:40

במסיבת עיתונאים שכינסה התאחדות בוני הארץ הזהירו בכירי ההתאחדות כי לא יוכלו לעמוד ביעדי התחלות הבנייה של הממשלה –הן בשל מצוקת עובדים ובעיקר בשל משבר האשראי החמור השורר בשוק. בהתאחדות העריכו עוד כי מחירי הדירות ייבלמו ויטפסו בכ-5% "בלבד" ב-2017

אולפן

"אם לא יהיו הפתעות מיוחדות להערכתנו התחלות הבנייה השנה יזנקו לשיא של 53 אלף דירות – שיא שלא ראינו מזה עשור וב-2017 כבר נראה תחילת בנייה של 60 אלף יחידות דיור. שואלים אותי אם התפייסתי עם הממשלה? אז לפעמים צריך לתת מחמאות. זה חד משמעי תוצאה של מאמץ ממשלתי שעושה הרבה אחרי שממשלות רבות לא עשו דבר - לשם כך הבנקים יזדקקו ל-11.5 מיליארד שקל שאין ביכולתם לספק", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק במסיבת עיתונאים בכנס התשתיות והבנייה באילת.

תחזיות התאחדות בוני הארץ לגבי שוק הדיור כללו גם מחמאות לממשלה – אך גם ההערכה כי נכון להיום ישנו בישראל פער היסטורי שנצבר בעשור האחרון שכולל 84 אלף יחידות דיור "חסרות". בהתאחדות התריעו עוד כי משבר האשראי ומצוקת הקרקעות הקשה שבה נתונות החברות בענף – יביאו להמשך עליית מחירים בשוק בשיעור של 5% בשנת 2017. על אף העלייה הנמשכת, בהתאחדות העריכו כי מדובר בבלימה של המחירים ובעלייה מתונה ביותר לזו שנרשמה בשנים האחרונות. ",זה סוג של בשורה – זו לא ירידה אבל זו בלימת מחירים", אמר מנכ"ל ההתאחדות אליאב בן שמעון.

"בשנות ה-90' לקח כ-18 חודשים לבנות דירה והיום לוקח 28 חודשים לבנות דירה. ההתמשכות הזו משפיעה על העלויות. על פי ההערכות שלנו, יש כרגע בעבודה כ-100 אלף דירות שנמצאות בתהליך בנייה בישראל. ענף הבנייה במדינה הוא צרכן אשראי של כ-237 מיליארד שקל ומרביתו (כ-80%) מרוכז בשלושת הבנקים הגדולים. 30% מסך האשראי הולך למגורים ו-44% לתשתיות. כ-16% מהאשראי שניתן למגורים הולך לטובת ערבויות חוק מכר וזהו סעיף ייחודי שלא קיים בשום מקום בעולם פרט לישראל. נכון להיום הבנקים עברו את רף האשראי. אני מאוד מקווה שמשרד האוצר יתייחס לעניין הזה ברצינות – הנתונים הוצגו להם והם מכירים אותם", אמר מנכ"ל ההתאחדות, אליאב בן שמעון.

בן שמעון האשים את הבנקים בהתנהלות בעייתית במתן אשראי לחברות הבנייה. "היום האשראי הוא סלקטיבי. היום בנקים נותנים אשראי על פי איך שאתה נראה להם", הדגיש.
בריק התייחס אף הוא למשבר האשראי ואמר כי "כרגע בנק ישראל הוא המנוע המרכזי להצלחת תכניות המדינה בנושא הדיור – אבל יש מצוקת אשראי וחייבים לשחרר את המחנק, כי המצב, כפי שאני שומע מחברות הבנייה בשטח, הוא רע מאוד. בנוסף, צריך להפקיע מראשי הערים את היכולת להטיל וטו על פתרונות למשבר הדיור, כי ראשי ערים מתנגדים לבנייה – והרשויות לא מאשרות את תוספת שבס-כחלון בפועל", אמר.

בריק התייחס בין השאר לעובדה כי מחירי הקרקעות הפרטיות זינקו וכן כי מלאי הקרקעות העומד לרשות החברות הינו נמוך מאוד. "חברות צריכות לבנות מלאי קרקעות כדי לתכנן ולדעת היום מה הם יעשו בשנים 2019-2020 וזה לא המצב לצערי – ואמרנו זאת לממשלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מימין: מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מנכ"ל BDI, איל ינאי. מרסלו,
מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מנכ"ל BDI, איל ינאי/מרסלו

בכל הנוגע לכוח העבודה ושיטות בענף, אמר מנכ"ל ההתאחדות, אליאב בן שמעון, כי הפריון של כוח העבודה בענף הבנייה גבוהות יחסית וכי התיעוש בענף הבנייה הישראלי נחשב לגבוה. "אתם רואים כל מיני סרטונים ביו טיוב וחושבים שבישראל אין בנייה מתועשת – אך שיעור הפרויקטים כיום שבהם משתמשים בבנייה מתועשת נמצא במקסימום – בעיקר בבנייה הגבוהה. בבניית צמודי קרקע ובבניית פרויקטים נמוכים – שזה נתח שוק של 75% משוק הדיור – שם יש אחוז תיעוש נמוך. הבנייה במגדלים באופן יחסי מהירה יותר", ציין.

הקשר זה, על פי נתוני ההתאחדות – 40% בלבד מהבנייה צמודת הקרקע בישראל נבנית באמצעות תבניות מתועשות. נתח השוק של צמודי הקרקע בישראל בין 2009 -2014 עומד על 37% מכלל שוק המגורים בארץ.

בהתאחדות העריכו כי סוגיית העובדים אמנם עומדת במרכז מאמצי הממשלה אך כי מצוקת הידיים העובדים ממשיכה להטריד את הענף. בהתאחדות ציינו כי מספר העובדים הזרים הוכפל בשנתיים האחרונות ונשיא ההתאחדות בריק העריך כי בשבוע הקרוב ייחתם הסכם בילטרלי עם ממשלת אוקראינה שיאפשר להביא עובדים זרים לענף. "כבר היום יש מחסור של 5,000 פועלים וכ-3,000 מנהלי עבודה וזה בלי לקחת בחשבון את המחסור המתמשך במהנדסים. עבור 60 אלף יחידות דיור המחסור יהיה קשה יותר ויחסרו עוד אלפי עובדים", ציינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully