וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר משקי הבית יגדל דרמטית, התחלות הבנייה - לא

3.5.2016 / 15:15

בפסגות מסבירים למה מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות: קצב הגידול במספר משקי הבית - 46 אלף בשנה – גבוה בהרבה ממספר הדירות שנוספו למשק ב-2015 - רק 43 אלף דירות

זוג מקבל מפתח ממתווך. ShutterStock
זוג מקבל מפתח ממתווך/ShutterStock

בטווח הזמן הבינוני יתחזקו הלחצים לעליות מחירים בשוק הדיור. כך עולה מסקירה שפרסמה הבוקר פסגות. בסקירה מצוין כי הנתונים הבסיסיים, החשובים ביותר, הם התחלות הבנייה בצד ההיצע והגידול במשקי הבית בצד הביקוש. "המשוואה היא פשוטה: אם מתקיים שוויון בין הגידול השנתי במספר משקי הבית לבין הגידול בכמות יחידות הדיור שנסתיימו בנייתן, אזי ניתן לומר כי ההיצע "מדביק" את הגידול בביקוש ולא מייצר לחץ נוסף לעליית מחירים בשוק הדיור", נכתב בסקירה.

עם זאת מספר התחלות הבנייה הנוכחי עדיין נמוך מקצב הגידול במספר משקי הבית – ואם לא די בכך הרי שבשנים הקרובות קצב הגידול במספר משקי הבית יואץ באופן משמעותי, ויגביר את הלחצים בשוק הדיור, נכתב בסקירה.

בעבר נהוג היה לחשוב כי התוספת השנתית במספר משקי הבית בישראל היא כ-40 אלף בשנה ולכן התחלות הבנייה של יותר מ-40 אלף יחידות בשנה יספקו את הביקוש. המציאות היא שאוכלוסיית ישראל גדלה מדי שנה ב-46 אלף משקי בית לפי נתונים של הלמ"ס, לעומת השלמת בנייתן של 43 אלף דירות ב-2015. המשמעות: גם בשנה האחרונה גדל הביקוש בקצב מהיר יותר מאשר ההיצע.

כדי לבחון אם רמת התחלות הבנייה הנוכחית גבוהה מספיק חשוב לאמוד מה יהיה הגידול במשקי הבית עוד שנתיים-שלוש, מכיוון שזהו פרק הזמן שעובר מרגע התחלת הבנייה ועד האכלוס שלה. כדי לבדוק זאת ניסינו לבחון את הקשר בין הגידול הטבעי של האוכלוסייה כולה לבין הגידול במשקי הבית. מכיוון שנתונים ארוכי טווח עבור ישראל אינם זמינים, בחנו זאת בעזרת נתוני הדמוגרפיה בארה"ב, תחת ההנחה שהקשרים מתקיימים באופן דומה גם בישראל: הגידול הטבעי באוכלוסייה מקדים ב-20 שנים את הגידול במשקי הבית, כלומר חולפות בממוצע 20 שנים מהולדתו של אדם ועד ליום שבו הוא מתחתן ומקים משק בית משלו.

לקריאה נוספת:
ענבל אור אור תגיש דוח מעודכן על נכסיה
קמדן מרקט בידיו: טדי שגיא חושף את התוכניות לפיתוח מרכז לונדון
כ-10,000 התנגדויות לבנייה במצפה נפתוח בירושלים

משקי בית. פסגות, אתר רשמי
משקי בית/אתר רשמי, פסגות

גם בישראל מגמות הגידול הטבעי חזו בצורה לא רעה את המגמות בגידול במשקי הבית 24 שנים לאחר מכן. ניתן גם לראות שהמתאם "נשבר" בשנת 1995 בעקבות העלייה מברה"מ בתחילת שנות ה-90. כתוצאה מכך, התווספו משקי בית רבים בשנים אלו ללא קשר לגידול הטבעי שהיה באוכלוסייה שני עשורים קודם לכן.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
משקי בית. פסגות, אתר רשמי
משקי בית/אתר רשמי, פסגות

בפסגות מעריכים כי קצב הגידול הצפוי של משקי הבית בשנים הקרובות יהיה 2.5% - מעט יותר גבוה מאשר בשנים האחרונות - 2.2% ב-5 השנים האחרונות. לכן, אם היום הגידול השנתי במשקי הבית (לפי בנק ישראל) עומד על 46 אלף הרי שבעוד 3 שנים מהיום זה יעמוד כבר על 55-60 אלף משקי בית. המשמעות: מספר התחלות הבנייה הנדרשות כבר היום, הוא 55-60 אלף בכל שנה. בפסגות מציינים כי כל עוד התחלות הבנייה לא מגיעות לרמות אלה ניתן לומר כי ההיצע לא גדל בקצב גבוה מספיק ולכן מייצר לחץ נוסף, בטווח הזמן הבינוני, לעליית מחירים בשוק הדיור.

התחלות בנייה. פסגות, אתר רשמי
התחלות בנייה/אתר רשמי, פסגות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully