וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהליך מהיר: קרקע חקלאית תושב למדינה לצורך בנייה למגורים

28.3.2016 / 12:46

הכנסת אישרה את הצעת האוצר שתאפשר למדינה להשיב לעצמה קרקעות חקלאיות בהליך מהיר - לטובת בנייה למגורים. ההצעה קובעת פיצויים מוגדלים לחקלאים ואינה כוללת את הסעיף השנוי במחלוקת שאפשר להטיל עונשי מאסר על חקלאים. כחלון: "המהלך יביא לבניית עשרות אלפי יחידות דיור"

שדות  החיטה והירק קיבוץ  מגן, מאי 2015. ראובן קסטרו
המהלך יאפשר כבר בעתיד הקרוב את השבתן של קרקעות שבהן יוכלו להיבנות כ-20 אלף יחידות דיור חדשות/ראובן קסטרו

קרקעות חקלאיות שהמדינה תרצה לקדם בהן בנייה למגורים יושבו מעתה בהליך מהיר ועל פי ההערכות, המהלך יאפשר כבר בעתיד הקרוב את השבתן של קרקעות שבהן יוכלו להיבנות כ-20 אלף יחידות דיור חדשות. המהלך, שבמרכזו אישור פרק ד' בחוק הוותמ"ל (הוועדה למתחמי דיור מועדפים) אושר בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת – לאחר שבשבועות האחרונים נמתחה נגדו ביקורת חריפה. עיקר הביקורת נגעה לסעיף שנתן למדינה סמכות להטיל על חקלאים שיסרבו או לא יעמדו בהליך הפינוי המזורז קנסות ועונשי מאסר בפועל. בשבוע שעבר הכריע יו"ר הוועדה בעד הסרת הסעיף השנוי במחלוקת וכעת החוק אושר לקריאה שניה ושלישית.

שר האוצר, משה כחלון, התייחס לאישורו של הפרק בחוק ואמר כי "מדובר במהלך דרמטי שיזרים עשרות אלפי דירות לשוק. הכסף שיתקבל מפדיון הקרקעות בקיבוצים יוקצה לסיוע לזוגות צעירים בפריפריה ולפתרון משבר הדיור".

תזכיר החוק החדש כולל גם את המלצות צוות 90 הימים, בראשות הממונה על התקציבים במשרד אוצר, אמיר לוי, ובאוצר העריכו כי הוא יצמצם את הביורוקרטיה המיותרת בנושא פדיון קרקע ויזרז מימוש של תכניות בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור בעתיד. על פי המלצות הצוות, הרפורמה תסמיך את מועצת מקרקעי ישראל להגדיל את הפיצויים והתמריצים לחקלאיים תמורת השבת הקרקע למדינה ובנוסף, רשות מקרקעי ישראל תזכה לכלים מינהליים לתפיסת חזקה בקרקע.

הממונה על התקציבים ויו"ר צוות 90 הימים, אמיר לוי, התייחס אף הוא למהלך ואמר כי "הרפורמה שאושרה תגדיל את היצע הדיור בישראל. אני משוכנע שפעילות הוותמ"ל לצד העצמת תהליכי הפדיון, יאפשרו לממש בטווח הזמן הקרוב תכניות דיור בהיקף משמעותי ביותר".

שמוליק ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, התייחס טרם הדיון להצעה וכינה אותה "מיותרת". לדבריו, "מדובר בחוק מיותר, שמחד גיסא אין בו תרומה אמיתית לפתרון מצוקת הדיור, ומאידך גיסא יש בו כדי לפגוע בזכות הקניין, בחקלאים, בחקלאות ובריאות הירוקות של מדינת ישראל בהיקפים של מאות אלפי דונמים. אנו מברכים על הטמעת חלק מהערותינו שעלו בישיבות וועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדיין יש בנוסח הקיים חריגה מסיכומים שכבר הושגו ופגיעה בלתי מידתית בזכויות היסוד של החקלאים ובשמירה על השטחים הפתוחים של מדינת ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • חקלאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully