וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק חדש יחזיר לשוק דירות 3 חדרים

23.3.2016 / 13:01

92% מכלל הדירות בישראל הן דירות בנות 4 חדרים ומעלה, לאחר שבמשך שנים הוליכו הרשויות המקומיות מדיניות שצמצמה את מספרן של הדירות הקטנות. חוק חדש שאושר כעת יחייב את הרשויות לאשר תוספות של 10% במספרן של יחידות הדיור הקטנות

אתר בנייה. ShutterStock
"תקנת שבס" היתה עד היום אופציונלית ובפועל לא מומשה על ידי הרשויות המקומיות/ShutterStock

92% מהדירות הנבנות היום בישראל הן דירות בנות 4, 5 ו?6 חדרים לאחר שמספרן של הדירות הקטנות בשוק הדיור הישראלי הלך ופחת בהדרגה משנות ה-90%. תיקון חדש שאושר היום (ד') במליאת הכנסת צפוי לשנות לטובה את המצב ולהביא לגידול מסוים במספרן של יחידות הדיור הקטנות – על ידי כך שיחייב לראשונה את הרשויות המקומיות לאשר תוספת של 10% יחידות דיור בתוכניות למגורים.

הרקע למהלך, הוא העובדה כי "תקנת שבס" – אותה תקנה הקיימת כיום בחוק, במסגרתה ניתן לאפשר הגדלה של מספר יחידות דיור בתוכניות מגורים ללא תוספת זכויות בנייה – היתה עד היום אופציונלית ובפועל לא מומשה על ידי הרשויות המקומיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

על פי הצעת החוק (שמוגדר כהוראת שעה לחמש שנים) של חברי הכנסת אלי כהן ודוד ביטן, השימוש ב"תקנת שבס" עד 10% יהפוך למחייב במקרה שהוגשה בקשה בנושא. עם זאת, הצעת החוק אושרה בכפוף למספר סייגים, הראשון שבהם קובע כי תוקם ועדת חריגים שתוכל להחריג ערים שבהן תמהיל הדירות הקטנות הוא גבוה באופן יחסי. בנוסף, החוק לא יחול על רשויות מקומיות שאישרו אשתקד יחידות דיור של 3 חדרים ומטה בהיקף שנקבע, ובנוסף נקבע כי החוק יחול על תכניות מאושרות בלבד (תכניות בניין עיר) - ולא על תכניות שיאושרו מעתה והלאה.

"בעבר 20-25 אחוזים משוק הדיור היה פלח השוק של הדירות הקטנות וכיום פלח השוק הזה הצטמצם ל-8% בלבד. המטרה שלנו היא להביא לגידול ולהשיב את המצב ששרר בשוק בשנות ה-90 לקדמותו. אין סיבה שזוגות צעירים לא יתחילו את דרכם בדירות 3 חדרים, שמותאמות יותר לצרכים שלהם ולתקציב שלהם", אומר בשיחה עם וואלה! ח"כ כהן.

עבודה שבוצעה לצורך הכנתה של ההצעה, מצאה כי על אף ההצהרות בצורך בבניית דירות קטנות, בנייתן של דירות 3 חדרים נמצאת בירידה עקבית: כך למשל בשנת 1997 בנו 13,300 דירות בנות 3 חדרים ומטה אשר היוו כ-20% מכלל הדירות שנבנו, בשנת 2015, נבנו רק 3,300 דירות בנות 3 חדרים ומטה המהוות בסך הכל כ-8% מסכך כלל הדירות.

יצוין כי הקלת שבס במסגרת חוק התכנון והבניה מאפשרת לרשות המקומית להגדיל את מספר יחידות הדיור ביחס לתב"ע עד 30% ללא גידול בשטח הבניה. כלומר, שטח הדירות שיבנה במסגרת ההקלה יהיה קטן יותר. בהצעת חוק נכתב בין השאר כי כיום רשויות מקומיות רבות אינן מאשרות את הגדלת מספר דירות המגורים, על אף שניתן לעשות כן מבחינת כל ההיבטים התכנוניים, זאת כיוון, שחלקן אינן מעוניינות לראות בשטחן אוכלוסיות פחות מבוססות כדוגמת זוגות צעירים או קשישים.

"הגידול במספר הזוגות הצעירים המתחתנים מדיי שנה ועליית תוחלת החיים מצדיקה גידול בדירות עד 3 חדרים, אולם בפועל אנו רואים ירידה בהיצע הדירות מסוג זה. הגישה של חלק מהרשויות לא לתת היתרים לדירות קטנות נשענת ההנחה שדירות קטנות מושכות אוכלוסיות חלשות יותר", ציין כהן. ח"כ דוד ביטן אמר כי "בעקבות משבר הדיור יש חובה לחייב בחוק את הרשויות והוועדות המקומיות לתת תוספת דיור של 10% בהקלה, במיוחד כשמדובר בדירות קטנות לטובת זוגות צעירים. הצעת החוק היא מידתית לאור העובדה שהיא מחייבת תוספת של 10% ומאפשרת לוועדות ולרשויות שיקול דעת ב20% הנותרים".

  • עוד באותו נושא:
  • אלי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully