וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה קטנה? אתם פטורים מהיטל השבחה - גם אם יש לכם עוד דירות

מיטל טויסטר-רוזנטל

18.4.2017 / 16:34

ביהמ"ש העליון קבע כי בעל דירה הקטנה מ-140 מ"ר זכאי לפטור מהיטל השבחה גם אם בבעלותו דירות נוספות, וזאת אף אם אין בכך כדי להגשים את התכלית הסוציאלית של החוק

מפתח לבית. ShutterStock
מפתח לבית/ShutterStock

אדם מכר דירה בחולון בה התגורר במשך שנים, וששטחה קטן מ-140 מ"ר. הוועדה המקומית לתכנון ולבניה חולון חייבה אותו בהיטל השבחה בגין מכירת זכויותיו. המוכר טען כי הוא זכאי ליהנות מהפטור הקבוע בחוק התכנון והבנייה, שמקנה פטור מהיטל השבחה בגין מכירת דירה ששטחה קטן מ-140 מ"ר, ובלבד שבעל המקרקעין או קרובו השתמשו בדירה למגוריהם או למגורי בני משפחתם למשך ארבע שנים לפחות.

הוועדה המקומית טענה כי מכיוון שהמוכר מחזיק בדירות נוספות, אין הוא זכאי ליהנות מהפטור, וזאת משום שלטעמה יש ליתן להוראות הפטור פרשנות מהותית המגשימה לגישתה את התכלית הסוציאלית שבבסיסו - מתן פטור מהיטל למי שידו אינה משגת במטרה לעודדו לשפר את תנאי מגוריו.

ועדת הערר, אליה פנה מוכר הדירה, דחתה את עררו, תוך שהיא מאמצת את עמדת הוועדה המקומית, לפיה מקום בו מחזיק המוכר מספר דירות, לא יוכל ליהנות מהפטור הנדון.
המוכר הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי. בית המשפט קיבל את עמדתו של המוכר, וקבע כי "התכלית הסוציאלית אינה עיקרון-על, והיא מוגבלת בלשון החוק... המחוקק אינו מציין ולו ברמז, כי הפטור תלוי במצבו הכלכלי של הנישום ...", ועל כן זכאי המשיב לפטור.

על פסק דין זה הגישה הוועדה המקומית בקשת רשות ערעור בפני בית המשפט העליון אך בהמלצת בית המשפט החליטה למשוך את הבקשה. בית המשפט העליון אישר את בקשת המחיקה תוך שהוא מוסיף כי מקובלת עליו פרשנות בית המשפט המחוזי, הנתמכת גם בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, כי לפי לשון החוק, "פטור הניתן בגין בנייה, הרחבה או העברת בעלות בדירת מגורים ששטחה אינו עולה על 140 מ"ר, יינתן בלא שייכלל בחישוב שטח דירות מגורים אחרות שבבעלות הנישום, אם הללו מצויות במקרקעין אחרים; הסעיף 19(ג)(1) מדבר ב'אותם מקרקעין'. אנו ערים לטענה בדבר תכליתו הסוציאלית של הפטור, אך נוכח לשון הסעיף – למחוקק פתרונים".

אף על פי שמדובר בהערת אגב קצרה, שניתנה במסגרת החלטה על מחיקת עתירה, עמדתו הברורה של בית המשפט שמה קץ לאי הוודאות ששררה בשוק הנדל"ן בסוגיה זו, ושעלתה במקרים רבים של חיוב בהיטל השבחה מקום בו המוכר הינו בעלים של יותר מדירה אחת. הערת בית המשפט לפיה "למחוקק פתרונים" מצטרפת לשורה ארוכה של מקרים בהם קרא בית המשפט למחוקק להבהיר ולהסדיר את הוראות הפטור העוסקות במכירת דירה שגודלה אינו עולה על 140 מ"ר, ואשר נוסחו מעורר שאלות רבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הכותבת היא עורכת דין ושותפה במשרד עפר טויסטר עורכי דין המתמחה בתכנון ובנייה. הכותבת לא ייצגה בתיק

  • עוד באותו נושא:
  • מס שבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully