וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוואות הקבלן יתפוצצו לנו בפנים? גם בנק ישראל זיהה את הסכנה הגדולה

עודכן לאחרונה: 5.8.2024 / 16:35

נקווה שלא מאוחר מדי: אנחנו התרענו לפני כחודש על הסכנה האדירה שמסתתרת בהלוואות הקבלן, ובנק ישראל מגיב. זאת, לאחר שמחודש ינואר זינק היקף הלוואות הקבלן ב־70%, לשיא של כל הזמנים

אילוסטרציה. olly, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, olly

חודש לאחר אזהרת וואלה נדל"ן על הסכנות הכרוכות בהלוואות הקבלן, לאחר זינוק של 70% מתחילת שנת 2024, בנק ישראל מחליט להיכנס לתמונה, או יותר נכון בשלב זה לומר: "להבליט נוכחות" מול הבנקים והתנהלותם סביב הלוואות קבלן.

בנק ישראל הורה היום (ב') לבנקים המעניקים הלוואות קבלן "לנהל את הסיכונים" הנובעים ממנגנון זה של הלוואה, ואף להעניק גילוי נאות ללקוחות בעת נטילת ההלוואה על המשמעות הנגזרת מכך.

הלוואת הקבלן, אשר מוגדרות על ידי בנק ישראל גם כהלוואות "בלון", הפכו פופולריות בתקופה האחרונה בעקבות מבצעי מימון של קבלנים בסגנון 20/80, 90/10 ואף יוצא לנו לראות גם 95/5 בחלק מהמקרים, שבהן משלמים רק חלק קטן מהסכום בעת רכישת הדירה, ואת יתר הסכום עם האכלוס בעוד שלוש-ארבע שנים. לאורך "חיי" ההלוואה משולמת רק הריבית. זאת בניגוד למשכנתאות למשל, בהן ההחזר הוא חודשי.

והנה, זה עובד. מזה עשרים שנה לא ראו מבול כזה במשרדי המכירות: אנשים חוטפים דירות כאילו אין מחר, ובמיוחד בזמן מלחמה. לא מדובר רק במרכז הארץ - גם באופקים, אשקלון ואפילו בקרית שמונה מחפשים מציאות.

הלוואות קבלן, לא כסף מהעצים

עם זאת, חשוב להבין משהו על הלוואות קבלן. למרות שהן נחמדות וזולות במבט ראשון, הן אינן תמיד מועילות כפי שהן נראות, ויש להן גם כמה חסרונות וסכנות בולטים.

לדוגמה, במידה ואותה משפחה צריכה עוד כספי משכנתה, היא תהייה חייבת לקחת באותו הבנק שבו הקבלן לקח את אותה "הלוואת קבלן", מה שמונע ממנה לבצע מו"מ בין הבנקים. הלוואת בלון פועלת על אותו עיקרון, וכשמה כן היא - בועה שעלולה להתפוצץ. כאשר אותו בלון יתפוצץ, המשפחה תצטרך לדאוג לכסף כדי לכסות את ההלוואה או לקחת משכנתה חדשה או למחזר אותה.

המסקנות ברורות: הציבור הישראלי לא מאמין שלממשלה יש תוכניות לריסון מחירי הדיור. מדד מחירי הדיור עולה זה החודש הרביעי ברציפות. השפעת ריבית הפריים כמעט שאינה משחקת תפקיד, כי הציבור מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה, אם כי לא בשיעור חד. הכסף שנלקח כיום כהלוואות בלון או הלוואות קבלן יחזור בעוד שנה או שנתיים כהלוואת משכנתה לדיור לטווח ארוך.

במילים אחרות, וולקאם טו לאס וגאס.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully