וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאוששות רשמית: שוק המשכנתאות נותר בהילוך גבוה חודש שני רצוף

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 15:33

לאחר ששוק המשכנתאות העלה הילוך בחודש מאי האחרון, והיקף המשכנתאות החדשות שנלקחו היה הגבוה מאז אוגוסט 2022, נתוני חודש יוני מחזקים את מגמת ההתאוששות ומכריזים: הרוכשים חזרו לשוק • האם הלוואות הבלון מאיימות להתפוצץ עלינו?

השקעות. ShutterStock
התאוששות רשמית: שוק המשכנתאות נותר בהילוך גבוה חודש שני רצוף/ShutterStock

לאחר שנתיים קשות במשק בעקבות העלאות הריבית, חוסר הוודאות שנוצרה בעקבות המהפכה המשפטית, ולאחר מכן פרוץ המלחמה, שהרחיקו את משקיעים ורוכשים משוק הנדל"ן, מה שהשליך באופן ישיר על שוק המשכנתאות: נראה כי מתחילת השנה, ובמיוחד בחודשיים האחרונים - נרשמת התאוששות דרמטית שמעידה על חזרת הרוכשים לשוק.

זה התחיל בחודש מאי האחרון, כאשר היקף המשכנתאות שנלקחו היה הגבוה מאז אוגוסט 2022 ועמד על 7.8 מיליארד שקל. נתוני חודש יוני שפורסמו היום (ה') על ידי בנק ישראל, מחזקים את מגמת ההתאוששות ומציגים כי היקף משכנתאות חדשות של 7.75 מיליארד שקל, בדומה לחודש מאי כאמור. בהשוואה ליוני אשתקד מדובר בעלייה של 18.5%. מעניין לראות כי היקף המשכנתאות שנלקחו בחודשיים האחרונים בסך הכל גבוה ב-32% מהממוצע ב-12 החודשים שקדמו להם.

הלוואות הבלון יתפוצצו עלינו?

אחד ההסברים לזינוק הזה, לפי בנק ישראל, הוא הנתון הגבוה של הלוואות הבלון שנלקחו (הלוואות קבלן) בחודשים מאי ויוני - 1.3 מיליארד דולר (הנתון זהה בשני החודשים). מדובר בכ-17% מסך העסקאות בשוק. לצורך השוואה, באפריל 2022, ערב העלאת הריבית, שיעור הלוואות הבלון עמד על 4.7% בלבד והיקפן הסתכם ב-496 מיליון שקל בלבד. מאז הוא טיפס בהדרגה, ובחודשיים האחרונים הוא עומד על מספר חסר תקדים של 1.3 מיליארד שקל.

האם זה מסוכן? בטור דעה מרתק שפורסם בוואלה בשבוע שעבר, התייחס עופר לסכנה הקיימת בהלוואות הקבלן: "למרות שהן נחמדות וזולות במבט ראשון, אינן תמיד מועילות כפי שהן נראות, ויש להן גם כמה חסרונות: במידה ואותה משפחה צריכה עוד כספי משכנתה, היא תהייה חייבת לקחת באותו הבנק שבו הקבלן לקח את אותה "הלוואת קבלן", מה שמונע ממנה לבצע מו"מ בין הבנקים. הלוואת בלון פועלת על אותו עיקרון, וכשמה כן היא - בועה שעלולה להתפוצץ. כאשר אותו בלון יתפוצץ, המשפחה תצטרך לדאוג לכסף כדי לכסות את ההלוואה או לקחת משכנתה חדשה או למחזר אותה".

בנק ישראל מסרו בנושא כי הם עוקבים אחר המגמה, שאכן עלולה להיות מסוכנת בהיקפים מסוימים. לטענתם, כרגע לא מדובר בתופעה שיצאה משליטה, כאשר הבנקים מספקים את הלוואות הבלון רק ללקוחות שיכולים לעמוד בהחזר החודשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully