וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חשבון הצעירים: האם המדינה תוקעת במכוון את מכרזי הקרקעות במרכז?

עודכן לאחרונה: 27.12.2023 / 8:20

מכרזים במרכז הארץ, שהניבו בעבר את מרבית ההכנסות למדינה, תקועים או נדחים ולא נפתחים להגשה כמתבקש באתרי המינהל. האם זה מכוון במטרה להגדיל את התמורות? תחקיר של עופר פטרסבורג | תגובת רמ"י: "שלושת המכרזים שנדחו נועדו לאפשר להגיע להסכמות עם הרשויות"

פעילות אוגדת המילואים 252 ברצועת עזה, 8 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
"מילואימניקים נותנים נפשם ולעתים גם את גופם למדינה – ומה הם מקבלים ממנה בתמורה?"/דובר צה"ל

זה כבר לא סוד - הבנק של המדינה הפסיק לדפוק קופה; נתונים מצביעים על גירעון של 40 מיליארד שקל בהכנסות מנדל"ן. בזמן מלחמה, שעולה כרגע בסביבות 200 מיליארד שקל - זו בהחלט צרה צרורה. כמובן, לא נתעלם מהעובדה שרשות מקרקעי ישראל הפכה פס ייצור לכסף.

באורח פלא, המכרזים במרכז הארץ שהניבו בעבר את מרבית הכספים, תקועים או נדחים ולא ממש נפתחים להגשה כמתבקש באתרי המינהל, המזמינים אליהם קבלנים רק למראית עין. האם זה מכוון במטרה להגדיל את התמורות? - נבדוק כאן.

לפי נתוני הלמ"ס, סך הרכישות בסבסוד ממשלתי ("מחיר למשתכן" ו-"מחיר מופחת") בחודש אוקטובר עמד על 94 דירות בלבד, ירידה של 73% לעומת אוקטובר אשתקד. ניתוח הנתונים מלמד כי לא נחתמו חוזים בפרויקטים חדשים, אלא מכירות המשך בפרויקטים קודמים.

סיפור שמפרסם ידידי בן כספית: 3 מכרזים של המדינה לקרקע לבניה נדחו ממועד הסגירה המקורי שלהם: קרקע ביהוד/נווה מונוסון, תאריך אחרון 24 בחודש זה, נדחה ל-18 במרץ שנה הבאה; קרקע בנתניה, מתחם חבצלת, נדחתה אף היא למרץ 2024; כנ"ל לגבי קרקע בנס-ציונה.

המשותף לשלושת המכרזים הללו של רשות מקרקעי ישראל: הם מיועדים לציבור הכללי. בנוסף, גם הקרקע סופר יקרה ושווה הון יתר. מה לא נדחה? מכרז המיועד להקמת שכונה חדשה בעלת "צביון חרדי" בקרית גת מערב, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה וחשפו מחירים אטרקטיביים במיוחד אפילו לעומת שכונות אחרות בקרית גת, וכן מספר מכרזים נוספים בפריפריה, שם התמורות לכסף זולות יותר משמעותית.

הדמיה קרית גת מערב. יער קורין תכנון וניהול פרויקטים,
הדמיה קרית גת מערב/יער קורין תכנון וניהול פרויקטים

הקבלנים שהתכוננו למכרזים הללו רותחים ומספרים: "שילמתי הון לערבות בנקאית, גייסתי מימון, התכוננתי, למדתי את המכרז", סיפר אחד מהם, "ואז זה נדחה סתם כך בשלושה חודשים. מצד שני, מה שלא נדחה אלה המכרזים לחרדים".

עולה השאלה - איפה המדינה? הזוגות הצעירים, קרי המילואימניקים עם סיפורי הגבורה, נותנים נפשם ולעתים גם את גופם למדינה - ומה הם מקבלים ממנה בתמורה? בוקרה פיל מישמיש.

תבינו שקרקעות המדינה הן המכונה המשומנת שמאפשרת הכנסות לקופת המדינה ושנים חיים מזה כו-לם. כמו שאנו יודעים, כספי הקרקעות כמעט לעולם לא חוזרים לעולם הנדל"ן לטובת הזוגות הצעירים, כמו גם כספי המכירה של דירות השיכון הציבורי במדינה, שאמורים ללכת לבניית דירות חדשות לנזקקים והחלשים ביותר בשכבה החברתית. זה לא קורה. הכספים מוזרמים לדברים אחרים, כמו בניית תשתיות ביו"ש. זאת, בזמן שהתור בדיור הציבורי רק הולך ומתארך בגלל מחסור בדירות.

את עמידר הפנו בינתיים למשימות צדדיות, כמו שיקום העוטף או פינוי בינוי, תוך התעלמות מהמשימה המרכזית שלה - למצוא דירות לכל מי שעומד בתור הסוציאלי - הנחשב כראשון במעלה, במיוחד בתקופת מלחמה.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה

הסיבה לדחייה על פי רמ"י

‏מה אומרים ברמ"י? שהמכרזים נדחים לצורך הגעה להסכמות עם הרשות המקומית שנמצאת בתהליכי בחירות, ולכן עדיף לחכות לראש העיר החדש או המחודש שיעבור בסוף ינואר.

"אנחנו ממשיכים להוציא מודעות וחוברות למרות המצב. חלק מהמכרזים אכן ידחו לתחילת השנה הבאה. אנחנו מעריכים שנסגור בין 15-20 אלף יחידת דיור עוד השנה", אומרים ברמ"י. עוד אומרים שם: "אנחנו עדיין במו"מ מול הרשויות המקומיות במרכז, בגדול הסיכום עם חלקם היה שיווק לאחר הבחירות, אנחנו מנסים להקדים".

מי אשם? לא חשוב. במילים אחרות, זה אומר לכאורה בואו ונשאיר את האופציה לעשות כסף לזמן שאפשר יהיה אולי לעשות כסף במכרזים על קרקעות במיקומי צמרת.

‏הקבלנים מגיבים: "הבל ורעות רוח. מכרז עם תאריך יעד לא מתפרסם לפני הגעה להבנות כאלה. כשמכרז מתפרסם עם תאריך יעד, הכל סגור. המכרזים שהם דוחים עכשיו הם מכרזים באזורי ביקוש מובהקים, מכרזים שהמדינה אמורה לעשות עליהם הון תועפות, אבל במצב השוק היום ברור שאי אפשר לדחותם".

האם המדינה באמת נותנת קדימות לציבור החרדי?

‏ברמ"י שבים וטוענים שעושים שם הכל כדי שכל המכרזים יפורסמו וכמה שיותר יחידות דיור ייצאו לשיווק. אלא שהטבלה אינה משקרת, המלחמה גרמה לעיכובים והיא אכן משפיעה. האם היא משפיעה על כולם? כנראה שלא. על החרדים, פחות, מדווח בן כספית.

‏ועדיין, ברמ"י מכחישים בתוקף שניתנת קדימות בימי המלחמה למכרזי קרקעות לציבור החרדי (או כפי שזה מנוסח במכרז "צביון חרדי"). בלשכת שר השיכון גולדקנופף, גם מכחישים בתוקף שהקדימות הזו נובעת מזהותו של השר.

את אתר המכרזים של רמ"י אי אפשר לרמות. מול טענותיהם של אנשי רמ"י שמכרזים ממשיכים לצאת וקרקעות ממשיכות להיות משווקות כרגיל, אני מביא כאן את טענת הקבלנים: "זה לא נכון. חלק גדול ממכרזי הקרקעות לציבור הכללי נדחים. מה שלא נדחה, זה השיווק לחרדים", כותב כספית.

זה לא הסוף: 13 חברות נדל"ן בולטות, הגישו לביהמ"ש המחוזי מרכז, עתירה נגד רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בסכום של 95.7 מיליון שקל, בדרישה להשבת תשלומי פיתוח, עבור הקמת מבני ציבור ששולמו לטענתן שלא כדין בתוספת ריבית והצמדה. מכרזים לקרקעות לבנייה עצמית, מחיר למשתכן, מחיר מטרה ודיור להשכרה.

המינהל מסרב להשיב כספים בטענה ש-"אלה טענות סרק, שכן כספי הפיתוח מקוזזים מערך הקרקע במכרז, ולכן זוהי התחשבנות פנימית, אשר חשובה מאד במערכת היחסים שבין רמ"י לרשויות המקומיות, אך אינה רלוונטית לקבלנים. מדובר בתביעות חסרות שחר, שמן הסתם תדחנה בבתי המשפט".

מאה שערים, ירושלים. ShutterStock
האם המדינה באמת נותנת קדימות לציבור החרדי?/ShutterStock

כל זה, נזכיר, מצטרף למשבר העמוק בענף הנדל"ן בצל המלחמה. אתרי בניה מושבתים בגלל היעדר פועלים, וכפי שפרסמנו לראשונה - עקב אזהרת מסע, הממשל הסיני אינו מאפשר לפועלים חדשים להגיע לישראל. פועל סיני יקבל 1,300 שקל ליום וקבלנים מעבירים פועלים מאתר לאתר בניסיון להחיות את השוק.

הקבלנים קורסים והמשמעות היא שאנחנו נשלם על כך בהיעדר דירות כבר בשנים הקרובות. ‏אי שיווק מכרזים וקרקעות בתקופה כזאת יביא לזינוק נוסף במחירי הדירות בעתיד הקרוב. כך יוצא שהזוגות הצעירים של היום, אלו שנותנים את החיים שלהם למדינה - הם הדור האבוד של המחר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully