וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם של המדינה עם הקבלנים יוריד את מחירי הדירות?

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 9:27

בישיבת ועדת הפנים של הכנסת טענו נציגי האוצר כי מלאי הדירות הגדול שנותר בידי הקבלנים מעיד על כך שאינם מוכנים להוריד את המחירים - ולכן אין לסייע להם. הקבלנים מצידם דורשים הסכם בו ייקבעו מחירי דירות תמורת תמיכה של המדינה

שוק הדיור בישראל. ראובן קסטרו
שוק הדיור בישראל/ראובן קסטרו

למרות התרעות חוזרות ונשנות של הקבלנים כי רוב חברות היזמות והקבלנות במדינה נמצאות במלחמת הישרדות - פקידי האוצר הודיעו בישיבת ועדת הפנים של הכנסת כי למשרד האוצר אין כוונה בשלב זה לסייע לענף הבנייה וליזמי הנדל"ן.

לטענתם, דוחות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגים כי הקבלנים המחזיקים במלאי דירות גדול אינם מוכנים להוריד את מחירי הדירות בצורה שמשקפת את תנאי השוק, מה שלא מקובל על האוצר - ועל כן הממשלה לא צריכה לסייע להם במסגרת המתווה.

בתגובה לטענה זו, דרשה התאחדות הקבלנים הסכם בו יקבעו מחירי דירות תמורת תמיכה של המדינה. יו"ר הוועדה יעקב אשר דרש ממשרד האוצר לשבת עם ההתאחדות ולהגיע למתווה.

"מקבלי ההחלטות לא מבינים את המצב החמור בענף"

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, אשר השתתף בוועדה שהתקיימה אתמול, מסר: "אנחנו בענף מרגישים שאין אצל מקבלי ההחלטות הבנה של הדחיפות. הענף נלחם על חייו עם מחסור ענק בעובדים ורבים מאיתנו, הקבלנים משתתפים בלחימה ורוב האתרים משותקים. אנחנו כבר שומעים על זינוק בחברות שהגיעו לחדלות פירעון. החוב של הענף נושא ריבית של מעל 130 מיליון שקל בכל יום".

"להתאחדות הקבלנים יש קשרים ענפים בעולם ואנחנו דורשים לאפשר לנו להביא לכאן מחר עובדים. תפסיקו לעסוק שוב בהגבלת מכסות עובדים. בישראל משלמים 30 דולר לשעה לעובד זר. זה אבסורד ואנחנו נשלטים פה על ידי עובדים סינים בשל המחסור בעובדים. מי שמשלם על זה הוא הציבור".

"בנוסף, אנחנו דורשים הורדת מס רכישה למשקיעים בדירות שיוכלו להניע את השוק ויחזקו את שוק השכירות. הרבה לפני המלחמה הציעה ההתאחדות 'עסקת חבילה' שבה אמרנו שנתחייב לקבע את מחירי הדירות, אם המדינה תוריד מיסים ותדחה תשלומים על הקרקעות. אפשר להוריד את מחירי דירות בתמורה להנחה שתיתן המדינה, כדי לאפשר את המשך הבנייה שלהן ומתן התחייבות של המדינה לרכישת הדירות - אם לא ימכרו", אומר פייגלין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שיא של שנים: 61 אלף דירות בידי הקבלנים

כאמור, עיקר הוויכוח סב על רקע נתוני הלמ"ס, לפיהם מלאי הדירות החדשות שנמצא בידי הקבלנים הגיע ערב המלחמה ל-61 אלף דירות, מה שמהווה שיא של שנים.

שיא זה נקבע בעקבות העלייה הגדולה שנרשמה בהתחלות בנייה בשנים האחרונות, והירידה בביקושים שהחלה כבר בשנה שעברה, על רקע העלאות הריבית הגדולות של בנק ישראל ומחירי הדירות הגבוהים.

אל מול הנתונים הללו, ביקש הכלכלן הראשי באוצר שמואל אברמזון מחברי ועדת הפנים לשקול את צעדי החקיקה שלהם, כדי שאלה לא יגרמו לשוק לפעול בניגוד למצבו היום, של ירידות מחירים. דבריו אלה מכוונים לחשש באוצר, לפיו אם יסייעו לקבלנים, או שבנק ישראל יסייע ללווי המשכנתאות - מחירי הדירות החדשות שירדו בשנה האחרונה בכ-2% ישובו לעלות, או לפחות לא ירדו בשיעור שמצב השוק אמור להכתיב.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully