וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממ"ד שלישי, חדר מדרגות רביעי: איפה הכי בטוח בזמן אזעקה?

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 11:59

אמנם קיומו של ממ"ד יחסוך מכם מראות לא נעימים של שכנים מיוזעים בתחתונים, אך על פיקוד העורף התשובה לשאלה מה המקום הכי בטוח בזמן אזעקה היא חד משמעית, וכפי שכבר הבנתם, זה לא ממ"ד | מה החדר שהכי מסוכן להיות בו בזמן אזעקה?

אנשים תופסים מחסה במקלט, ראשון לציון, 7 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
אנשים תופסים מחסה במקלט, ראשון לציון, 7 באוקטובר 2023/ראובן קסטרו

כששואלים את פיקוד העורף מה יותר בטוח - ממ"ד, חדר מדרגות או מקלט, התשובה החלטית: אם יש מקלט תקני בבניין, עדיף לרדת למקלט, ולשבת שם עד הזעם יעבור. הדלתות עבות הרבה יותר, והרקטות מתפוצצות כלפי מעלה, כך שתת הקרקע בטוחה יותר.

ממ"ד, מסתבר, הוא רק במקום השלישי ברשימת הדירוג המיגוני: מקום ראשון כאמור זה מקלט תת קרקעי הנחשב למקום הכי בטוח מפני פגיעת טילים, המקום השני הוא מקלט על-קרקעי, המקום השלישי הוא ממ"ד, וחדר מדרגות הוא רק במקום הרביעי על פי פיקוד העורף.

קחו לדוגמה בניינים ישנים שאין בהם מקלט ואין ממ"ד - חדר מדרגות עם חלונות וזכוכיות יכול להיות מלכודת מוות. אם אין ברירה, בשיכונים המוכרים של שנות ה־50 וה־60, המקום המוגן ביותר הוא חדר מדרגות שאין בו פתחים רבים. אין חלונות, הוא עשוי מבטון. האלוף (במיל') יאיר גולן, מפקד פיקוד העורף בין השנים 2008 ל־2011, סיפר על בניין באשקלון בו שלוש בחורות יצאו לחדר המדרגות וסגרו מאחוריהן את דלת הבית. הבניין נפגע, והדירה כולה נהרסה, אבל הן יצאו ללא פגע.

עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון, מקלטים נפתחו ביישוב חניתה. 6 באפריל 2023. שלומי גבאי
מקלט בצפון: מרבית המקלטים כיום אינם שמישים/שלומי גבאי

מקום בטוח נוסף שאפשר להסתתר בו הוא חניון תת קרקעי, שנבנה מתחת לאדמה ומוגן היטב.

מנגד, המקום הכי מסוכן להיות בו בזמן אעזקה, לדברי ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, הוא חדרי הרחצה והשירותים. החרסינות עלולות להפוך לסכין חדה, וכמובן המראה המנופצת שעלולה לפגוע.

בנוסף, כמו שלמדנו פעם אחר פעם, כשאתם בשטח פתוח ונשמעת אזעקה - הישכבו על הארץ, רגליים סגורות וידיים על הראש. עצרו את הרכב בצד הדרך בעת אזעקה ותתרחקו ממנו כמה שיותר. הבנזין עלול להתלקח כמו שראינו כבר בפגיעות רבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הבעיה: מרבית המקלטים כיום אינם פעילים

הבעיה המרכזית בשנת 2023: עשרות אלפי שיכונים שנבנו לקליטות העלייה בישראל בעשורים הראשונים של המדינה לא נכנסו להליכי התחדשות עירונית, וככל הנראה גם לא יכנסו אם זה ימשיך להיות תלוי רק בדיירים או ביזמים - עקב בירוקרטיה איומה, סרבנות של דיירים או פשוט חוסר ענין כלכלי של קבלנים בעיקר בפריפריה, שם עיקר הסכנה.

נכון להיום, רוב המקלטים מרוחקים מהבניין ואנשים מבוגרים לא מסוגלים להגיע אליהם בטווח הזמן הרצוי, אז הם נשארים ומתפללים שהאזעקה תיגמר במידה ואין להם ממ"ד, או יוצאים לחדר המדרגות אם הם עצמאיים מספיק.

צריך להגיד את זה מפורשות: כל פעילויות הממשלה בנושא, וכן של הרשות להתחדשות עירונית - נכשלו. לראיה, במהלך 10 השנים עד 2020 ניתנו במסגרת מיזמי פינוי בינוי רק 17,777 היתרי בנייה. ממוצע שנתי של 1700 היתרים בפינוי בינוי בכל הארץ. כמות זעומה שרחוקה מלסייע בהתמודדות עם משבר הדיור.

יש לציין כי לאחרונה העביר שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, 75 מיליון להשמשת מקלטים ביישובי הצפון, מה שמדגיש עד כמה גדולה הייתה ההזנחה בנושא לאורך השנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully