וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אל תחזירו אותנו לזוועות הקראווילות של שרון

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 11:07

למעלה מ-150 אלף אזרחים פונו מביתם מאז תחילת המלחמה. מדובר בין היתר במשפחות עם ילדים, זוגות מבוגרים ואפילו בודדים, שדורשים וזקוקים לפתרונות דיור מיידים. ומה הממשלה עושה? ממחזרת פתרונות גרועים מ-2005. עופר פטרסבורג בטור דעה

תכנית ההתנתקות. GettyImages
רק אל תחזירו אותנו לזוועות הקראווילות של שרון/GettyImages

זוכרים את הקרוואנים של שרון? ה-"וילות" של מפוני גוש קטיף? חורף 2011. גגות של קראווילות במתחם ניצן, בו התגוררו מפוני גוש קטיף, נפגעו מהגשמים הרבים שירדו. מזג האוויר הסוער גרם גם לנזק כבד באתר. "שוב אנו מוכים וחבולים", אמר תושב המקום. רק אל תחזירו אותנו לזה. הזמן למצוא פתרונות דיור אמיתיים הוא אתמול.

כ-4,500 משפחות, המונות כ-13 אלף נפשות, פונו בחופזה מ-25 יישובים בטווח של עד 4 קילומטר מהגבול; כ-27 אלף משפחות פונו מאשקלון ממבנים ישנים ללא ממ"דים; תושבי שדרות, מטולה, קריית שמונה ועוד. סה"כ למעלה מ-150 אלף מפונים. מדובר בין היתר במשפחות עם ילדים, זוגות מבוגרים ואפילו בודדים, שדורשים פתרונות דיור מיידים, חדרי מלון, אירוח, דירות ריקות - ואין.

עשרות קבלנים נרתמו ונתנו מאות דירות פנויות ללא עלות, בתי מלון אירחו מאות ללא שום תמורה או עזרה מהמדינה, וכמובן, שזה עדיין לא מספיק; הקריאה של הקבלנים לממשלה לחסל את הבירוקרטיה ולהביא לאישור מהיר של טופסי 4, כדי לשחרר כבר בחודשיים הקרובים כ-50 אלף דירות לשוק הדיור שיוכלו לאכלס את המפונים - נענית בחוסר מוכנות של הרשויות הממשלתיות והעיריות, שממש לא מאורגנות לזה, ונראה כאילו אין להן מושג איך להתמודד עם המצב הקיים, בו יש לספק במיידית מענה לעשרות אלפי תושבים שאין להם בית לחזור אליו בחודשים הקרובים, ואף יותר.

גם הקמת מנהלת התקומה לא ממש עובדת, בשל מחלוקת בין משרדי הממשלה על סמכויות למיניהן. לא אשכח את החוברת שחולקה למפונים בהתחלה, עם 49 כתובות ממשלה וטלפונים לפנות אליהם, במקום גורם מתכלל אחד.

אינספור תרגילים, תרחישים ותכניות: מה יצא מזה?

אני זוכר את תרגילי נזקי רעידות אדמה עם תרחישים של מאות אלפי חסרי בית ועשרות אלפי הרוגים. בתי מלון מלאים עד אפס מקום. מה יצא מזה? אימונים היו. תוכנית מסודרת ממש אין. למה?

ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון, תא"ל במילואים יורם לרדו, כבר הצהיר בתדריך לעיתונאים: "התפוסה בבתי המלון ובבתי ההארחה שעמדו לרשותנו ושהעמדנו לרשות האזרחים שפונו מאזורי הלחימה - מלאה".

ממשלת ישראל הכינה תוכניות מסודרות לפינוי אוכלוסייה המוני בעקבות רעידות אדמה, אבל כמו תמיד - לא נערכה לפינוי ולטיפול במפונים. אם חלילה היתה רעידת אדמה כזו, שהנפגעים בה רבים לאין מונים - הכאוס היה מוחלט, הרבה יותר מהיום. אבל למי אכפת עכשיו רעידות אדמה? אנחנו במלחמה, האירוע מתרחש כעת.

היריות מתימן כנראה לא ממש מפחידות גם לאחר הפגיעה בטאבה. ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, כבר מסר כי מקומות הלינה בעיר אזלו, וכי מתוכננת עיר אוהלים לפליטים שלא נמצא להם מקום. באילת נמצאים קרוב למחצית המפונים - למעלה מ־50 אלף איש.

הפתרונות קיימים בשטח, הממשלה רק צריכה להקשיב

"אנו רואים אינטרס לאומי דחוף וחיוני מן המעלה הראשונה להשיב מהר ככל שניתן את התושבים והקהילות בקו העימות בדרום לבתיהם שנהרסו ונחרבו והועלו באש", כך כתב מנהל רשות מקרקעי יש ששלח בעבודות חיפוש שטחים בהרחבות המושבים והקיבוצים בדרום ובאזור ירושלים כדי למצוא מקום למפונים.

לפני שרמ"י מתחילה בעבודת האיתור, יש לדעת שבמרחב הכפרי עומדים עשרות אלפי מבנים חקלאיים ללא שימוש, אשר הסבתם לדירות מגורים הוא צעד מהיר וזול.

עו"ד אורן אבלה, יו"ר ועדת התיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, הגיש לשרי האוצר והשיכון תוכנית שלדבריו תעניק פתרון מיידי למצוקת הדיור. את התוכנית אגב הגיש ב-2016, אבל היא רלוונטית היום יותר מתמיד. "בארץ בכלל, ובמרכז הארץ בפרט, קיימים אלפי משקים חקלאיים אשר יושבים על עתודות קרקע רבות", טוען אבלה.

הפתרון לדבריו, בניגוד לקארווילות שיובאו מחו"ל - הוא ללא עלות על משלם המסים, ללא תקצוב ממשלתי וללא בעיות חקיקה או בירוקרטיות. "בתוך 3 חודשים ניתן להסב אלפי מבנים חקלאיים לאלפי יחידות דיור צמודות קרקע. פתרון זה יביא תוספת של כ-50,000 יחידות דיור צמודות קרקע תוך מספר חודשים, בשכירות ארוכת טווח, במחירי שכירות מוזלים לטובת זוגות הצעירים הקורסים עקב הנטל.

קיום התוכנית יתאפשר להשכרה במרכז הארץ. יחידת דיור אחת תעמוד בגודל מינימלי של 35 מטר עד 70 מטר מרובע ליחידה, ביצוע הסבת המבנים הינו על חשבונם ועל אחריותם הבלעדית של בעלי המבנים ובלבד שיעמדו בתנאי התוכנית", מסביר אבלה.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
אתר הקרווילות ניצן ב'. ויקיפדיה, A&D, אתר רשמי
אתר הקרווילות ניצן ב'/אתר רשמי, ויקיפדיה, A&D

זו כמובן תוכנית אחת. פתרונות דיור נוספות יש ויש. לדוגמה: הסבתם של מבני משרדים למגורים. שרת הפנים לשעבר איילת שקד כבר אישרה מהלך עקרוני. כעת זה הזמן. בלונדון וניו יורק זה נעשה בשגרה. עשרות בנייני משרדים בערי המרכז והשרון, ראשל"צ, חולון, בני ברק, הרצליה, כפר סבא ורעננה - יעשו את העבודה.

במקביל יש לאמץ שיטות בניה מהירות קיימות כדי להחזיר את המפונים לבתיהם כמה שיותר מהר, דוגמת זו שהצגנו כאן בשבוע שעבר על ידי חברת אקו-בילד, המייצגת בארץ את קונצרן נדורה הקנדי. בתנאי לגו לא יותר מעשרה אנשים חסרי ניסיון, לאחר הכשרה קצרה, יכולים לבנות בניינים רבי קומות.

משפט לסיום: הממשלה צריכה לפתוח את העיניים, את האוזניים ואת הראש, ולמצוא פתרונות דיור אמיתיים לטיפול במפונים, שישמשו אותנו גם במקרי חירום נוספים שיבואו עלינו לכלותנו בעתיד. רק אל תחזירו אותנו לקראווילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully