וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: יש לפתוח את אתרי הבניה במרכז הארץ

עודכן לאחרונה: 31.10.2023 / 18:06

בעקבות העתירה שהובילה התאחדות הקבלנים כנגד ראשי ערים שמסרבים לפתוח את אתרי הבניה בניגוד להמלצת פיקוד העורף - בית המשפט אישר את פתיחת אתרי הבניה בכפוף למספר תנאים ומגבלות

פועל בניין מכוון מנוף. ShutterStock
בית המשפט קבע: יש לפתוח את אתרי הבניה במרכז הארץ/ShutterStock

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (ג') כי ראשי הערים במרכז שמסרבים לפתוח את אתרי הבניה, ביניהן רמת גן, גבעתיים ובת ים - יאלצו לעשות זאת על פי מתווה מוסכם ותחת מספר תנאים ומגבלות של פיקוד העורף, בין היתר הצבת מאבטח חמוש בכניסה לאתר.

זאת נזכיר, בהמשך לעתירה שהוגשה בשבוע שעבר על ידי התאחדות הקבלנים לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בקריאה לאפשר מיידית את החזרה המלאה לבנייה בכל עיר בה ניתן לעשות זאת לפי הנחיות פקע"ר.

על פי פסק הדין של המחוזי ת"א, יפתחו רק אתרים שעובדים במתווה שאושר וכולל בין היתר עמידה מלאה בדרישות פיקוד העורף, כמו אי העסקת עובדים פלסטינים והצבת מאבטח בכל אתר. לעתירה שותפים הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, דניה סיבוס, אלקטרה בנייה ועץ השקד הנדסה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אלדד כורש ועדן בקשי ממשרד פישר (FBC), מסרו נציגי ענף הבנייה והתשתיות, כי המטרה היא לאפשר לקבלנים להפעיל את אתרי הבניה כפי שהורה משרד השיכון ומשרד הפנים, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, על מנת למנוע נזק בלתי הפיך בהיקף אסטרונומי יום יומי לקבלנים. הנזק של עצירת הבניה עלול להוביל להערכתם להביא לקריסה של אלפי חברות שמעסיקות עשרות אלפי ישראלים. יפגעו ממנו מאות אלפי לקוחות, עד לפגיעה היקפית במשק בשל סיכון המערכת הפיננסית.

התנאים לפתיחת אתרי הבניה

כאמור, בית המשפט אישר את פתיחת אתרי הבניה בערי המרכז תחת מספר מגבלות ותנאים, לפי הנחיות פיקוד העורף, והן:

• כל אתר יידרש לעמוד בהנחיות פיקוד העורף לאתרי בנייה, לרבות הצהרת קבלן בעניין.

• בפתח כל אתר יוצב מאבטח חמוש על חשבון הקבלן לדרישת העיריה.

• באתרי הבנייה יועסקו עובדים בעלי תעודת זהות כחולה, או עובדים זרים בעלי אשרת עבודה. לא יועסקו פלסטינים גם אם המדינה התירה את כניסתם לעבוד.

• לא תתאפשר לינה של עובדים באתר.

• לא תתאפשר תנועת עובדים אל אתרי הבנייה ומהם בשעות הפיזור לבתי הספר (בין השעות 07:15- 08:30).

• לא תאפשר חסימה הרמטית של רחובות. חסימת נתיבי נסיעה תבוצע בתיאום ואישור משטרת ישראל וצוותי הפיקוח על הבנייה.

"סגירת אתרי הבניה זה מתכון בטוח לפשיטת רגל"

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הענף שלנו קיבל אשראי של 500 מיליארד שקל מהמערכת הפיננסית. סכום הזהה לתקציב השנתי של הממשלה בישראל. בכל יום מוציאים הקבלנים 160 מיליון שקל, ולכן - סגירת אתרי הבניה זה מתכון בטוח לפשיטת רגל של רבים בענף. בהמשך יהיה על המדינה לייצר מתווה מקיף של פיצוי לעסקים הרבים שנסגרו לגמרי ולאלה שנאצלו לפעול בהיקף מצומצם ביותר. נזכיר כי הענף עובד כעת ללא כ-90 אלף פלשתינים ויקח זמן רב עד שיגיעו לכאן עובדים זרים שיחליפו אותם למרות שהבאתם אושרה על ידי הממשלה".

"חשוב לזכור שמדובר בענף חיוני, המשק ותושבי ישראל תלויים בו. עכשיו, כשאנחנו במלחמה, ברור שהענף יזדקק להרבה יותר כוח ומשאבים מבזמנים רגילים, כדי למלא את המשימה של שיקום הרס מבנים ותשתיות ברחבי המדינה לצד המשך הבנייה שנעצרה או בוצעה חלקית. המינימום שהמדינה צריכה לעשות זה לוודא שמי שיכול לעבוד - יעבוד, ובהמשך להבטיח פיצוי שימנע קטסטרופה כלכלית למשק כולו".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

"ניתנה לנו הסמכות לחייב את הקבלנים לעבוד תחת הגבלות מחמירות"

כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן: "בית המשפט הבין שהטענות היבשות של הקבלנים לחוסר סמכות של ראשי הערים מנותקות מהמציאות שנוצרה מאז השבת השחורה. נלחמנו עבור התושבים שלנו אבל ההישג שלנו ישרת את כל הערים שלא עמדו ולחץ הקבלנים וכבר פתחו את האתרים בתנאים הרבה פחות בטוחים".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "אמנם בית המשפט קבע כי אין אפשרות להמשיך ולעצור את עבודת האתרים, אך לבקשתנו, ראשי הערים, ניתנה לנו הסמכות לחייב את הקבלנים לעבוד תחת הגבלות מחמירות. עמדנו על כך שחזרה לעבודה באתרי הבנייה תחויב במספר הנחיות מחמירות שלא נתפשר עליהן וכך הוחלט. אנו נדאג שכל אתר יעמוד בכל הדרישות המחמירות וללא פשרות ומי שיחרוג מכך, עבודתו תיפסק מיידית. הסברתי בדיון כי ביטחון תושבי גבעתיים היה ויישאר תמיד בראש סדרי העדיפויות שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully