וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח מיוחד מציג: המלחמה תחריף את המשבר בשוק הדיור

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 11:20

בעקבות המלחמה והפסקת הבניה בדרום ובערים רבות במרכז ובשפלה, צפוי עיכוב חמור בבנייתן ומסירתן של עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ - מה שיביא להחרפה נוספת בקיפאון איתו מתמודד שוק הדיור בשנה וחצי האחרונות

ישראל יקרה. Shutterstock, עיבוד תמונה
ניתוח מיוחד מציג: המלחמה תחריף את המשבר בשוק הדיור/עיבוד תמונה, Shutterstock

את המכות הקשות ביותר מאז פרוץ המלחמה ספגו ערי הדרום: אבדות קשות ופגיעות בגוף ובנפש, ברכוש ועוד. פגיעה משמעותית נוספת שסופגות ערי הדרום, אך לא רק, היא פגיעה בפריון ובמשק, שכן עשרות אלפי משפחות נדרשות לעזוב את ביתן, עסקים רבים נאלצו להפסיק לעבוד, במקומות רבים גויסו עובדים בצו 8, ועוד.

לאלו מתווספת העובדה שהפעילות באתרי הבניה בדרום הופסקה כמעט לגמרי עקב הלחימה, כאשר ענף הבניה במדינה כולה חווה פגיעה קשה בימים אלו, ובין היתר מתמודד עם מחסור גדול בעובדים שנוצר עקב המלחמה, מה שיוביל לעיכוב גדול בבניה ומסירת דירות לרוכשים.

כל אלו, צפויים להחריף את הקיפאון איתו מתמודד שוק הדיור בשנה וחצי האחרונות, להגדיל את המשבר בשוק הדיור ולגרום בסופו של דבר לפגיעה קשה בציבור רוכשי הדירות והזוגות הצעירים.

איך זה בא לידי ביטוי במספרים?

עיכוב צפוי של עשרות אלפי דירות ברחבי הארץ

ניתוח של אתר מדלן עבור וואלה נדל"ן מציג כי באופקים צפוי עיכוב בבניה של כ-4,535 יחידות דיור בעקבות המלחמה; באשקלון מדובר בעיכוב צפוי של 10,541 יחידות דיור; בנתיבות מדובר על 4,699 יחידות דיור שבנייתן מתעכבת בשל המצב, ובשדרות עומד המספר על 1,347 דירות.

כאשר מתייחסים לארבע ערים עיקריות אלה, מדובר על עיכוב צפוי בבנייתן של 21,121 יחידות דיור, שאמורות לאכלס קרוב ל-100,000 דיירים. יש להניח כי המספרים של יחידות הדיור שבנייתן תתעכב בשל המצב בכל רחבי הארץ רק ילכו ויעלו, וזאת בשל העובדה שגם ערים מסוימות בשפלה, בגוש דן ובמקומות נוספים בארץ הקפיאו את הבנייה ואת הכנסת עובדי הבניין מעזה והשטחים לשטחן.

לדברי טל קופל, מנכ"ל מדלן: "מאז ה-7 באוקטובר נפסקה הבניה כמעט בכל האתרים בארץ, בין אם בגלל סכנת הטילים או בגלל מחסור בפועלים זרים ופלסטינים, שלא נראה שישובו לעבודה בישראל בקרוב. בקו האש - שדרות, אופקים, נתיבות ואשקלון - מדובר בכ-21,000 יחידות דיור שנמצאות או בשלב הבניה או בשלב הרישוי, מבלי לכלול צמודי קרקע. אנחנו צופים עיכובים בשני המקרים: בשלב הבניה - בו נמצאות כ-13,000 יחידות דיור - עקב מחסור בידיים עובדות וסגירת אתרי הבניה; ובשלב הרישוי - בו נמצאות כ-8,000 יחידות דיור נוספות - עקב פריון עבודה נמוך של העיריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully