וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכסת העובדים הזרים תגדל ב-23 אלף: ירצו בכלל להגיע?

עודכן לאחרונה: 27.10.2023 / 12:46

שרי השיכון והפנים אישרו את הרחבת מכסת העובדים הזרים לכ-50 אלף. זאת נזכיר, לאחר שאלפי עובדים זרים ברחו מהארץ מתחילת הלחימה. השאלה הגדולה, האם עובדים זרים ירצו להגיע כעת לישראל, אחרי שנחשפו לזוועת שעברו העובדים התאילנדים בדרום

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
מכסת העובדים הזרים תגדל ב-23 אלף: ירצו בכלל להגיע?/ראובן קסטרו

גלגל הצלה: שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ושר הפנים, משה ארבל, מודיעים היום (ו') כי מכסת העובדים הזרים בישראל תורחב ב-23 אלף, לכמות של כ-50 אלף עובדים סה"כ. זאת, בנוסף לשורה של צעדים שיאושרו ליצירת רציפות תפקודית בענף הבניה.

האישור הגיע לאחר זעקות רבות של קבלנים ובכירים בענף שדיווחו על מחסור צפוי של למעלה מ-100 אלף ידיים עובדות. לאחרונה דיווחנו על כך ששליש מהעובדים המולדבים כבר ברחו מהארץ, אלפי העובדים הטורקים מאיימים לעזוב עקב הבטלה והמצב, וגם מדיניותה של סין בנוגע למלחמה מעלה סימן שאלה גדול על המשך הגעתם של העובדים הסינים ארצה. אלו, מצטרפים כמובן ל-90 אלף עובדי הבניין הפלסטינים מיהודה ושומרון שנמצאים בסגר עד הודעה חדשה, אם בכלל תגיע בשנים הקרובות.

כיום, עומדת מכסת העובדים הזרים על 30,000, כאשר בכפוף למיצוי 80% ממכסה זו, היא תוגדל בעוד 20,000 עובדים בארבע פעימות. בנוסף לכך, משרד הבינוי והשיכון ייעל את מנגנון ההקצאה של חברות הביצוע הזרות העומדת על 12,000 עובדים ולהגדיל אותן בעוד כ-3,000 עובדים.

כעת, עולה השאלה האם העובדים הזרים ישושו לעבוד בישראל, אחרי הרג העובדים התאילנדים וחטיפתם, שהגיעו לחשיפה עולמית ויכולים להוות חסם בפני עובדים זרים שבעבר רק חלמו להגיע לישראל ולעשות כסף גדול.

טכנולוגיות חדשניות יפחיתו את מספר העובדים באתר בניה?

עוד, הודיע משרד הבינוי והשיכון, כי הוא פועל לקידום מואץ של שימוש בטכנולוגיות חדשניות מתועשות לבנייה למגורים, אשר יסייעו בבנייה עם הפחתה של כמות העובדים הנדרשים, ויקצרו את משך הבנייה. בנוסף מתקיימות בדיקות בנושא קיצור הליכי ביורוקרטיה.

כמו כן, בהנחיית שר הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה פועלת להארכת אשרות השהייה של העובדים הזרים בענף הבנייה, אשר תוקף האשרה שלהם מתקרב לסיום. במקביל, רשות האוכלוסין וההגירה יחד עם משרד החוץ משרד פועלים לקדם במהרה את החתימה הסופית להסכם הבילטרלי עם הודו, שנמצא בימים אלו בישורת אחרונה.

מנכ"ל הרשות הנחה את הצוותים המקצועיים לפעול לקידום הסכמים בילטרליים נוספים במסגרתם תוסדר הבאתם של עובדים זרים נוספים, ממדינות נוספות, לענף הבנייה ובתוך כך, לפעול ליצירת מאגר עובדים זרים, ממנו יהיה ניתן להביא כוח עבודה לארץ באופן מזורז במקרי חירום.

המטפל ג'ואי שנפצע. עמוד הפייסבוק של איכילוב- המרכז הרפואי תל אביב, אתר רשמי
המטפל ג'ואי שנפצע/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של איכילוב- המרכז הרפואי תל אביב

שר הפנים, משה ארבל: "אוכלוסיית העובדים הזרים נפגעה קשה במתקפת הטרור הרצחנית בשביעי באוקטובר. בשבועיים האחרונים הנחיתי את גורמי המקצוע לפעול נמרצות לקידום גיוס עובדים זרים ממדינות שונות, במטרה לא לפגוע ברציפות המשק ולתת מענה מיידי לאתגרים".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "משרד הבינוי והשיכון יחד עם משרדי הממשלה האחרים, פועל ימים כלילות במטרה לתת מענה לצרכי החירום בשעה זו ומכין ומיישם מדיניות בקצב מואץ, בכדי לשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה ויכולתו של השוק לבצע את כל עבודות השיקום הנדרשות לצד עמידה בביקוש הקבוע שקיים. הגדלת מכסות העובדים הזרים, שהינם כוח עבודה איכותי ויעיל, תייצר גם מוכנות למקרי חירום עתידיים וגם תתן מענה למחסור בידיים עובדות בענף. שימור פעילות הבנייה היא הכרח קיומי ליכולת המדינה לחזור לתפקוד מלא, ונמשיך לקדם אותה באופן אחראי, תוך שקילת כל הנתונים".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך את שר השיכון ומנכ"ל משרדו ואת שר הפנים על ההחלטה הנכונה והמתבקשת להגדיל את מצבת העובדים הזרים בענף הבנייה והתשתיות ל-50,000. ככל שהמלחמה תמשך ועובדים פלסטינים לא יחזרו לעבודה בישראל הענף שלנו יזדקק לתוספת נוספת של עובדים מקצועיים. הענף נאבק לשמור על רציפות תפקודית. חברות בניה רבות עלולות לקרוס ולגרור אחריהן את תעשיות הבניה ואת כל הכלכלה הישראלית למדרון מסוכן. יש לקבוע מתווה מקיף שיאפשר מקסימום בנייה בזמן המלחמה ואת החזרה המלאה של הענף כולו לעבודה ביום שאחריה. ואנחנו נתגייס לשיקום ובנייה בכל מקום שיזדקקו לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully