וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העלות לשיקום הדרום תהיה למעלה ממיליארד שקל"

עודכן לאחרונה: 26.10.2023 / 13:22

בראיון מיוחד על הנזקים העצומים בדרום, ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מדבר על היקף הנזק שנגרם בדרום בהשוואה לסבבים קודמים, ועל התפקיד החשוב של ענף השיפוצים בשיקום ובניה מחדש. לדבריו, "ייקח שנתיים וחצי להחזיר את המצב לקדמותו"

ערן סיב. ינאי דיטש,
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים/ינאי דיטש

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, עבר לא מעט סבבים של מלחמות ומבצעים במסגרת תפקידו - אבל לטענתו, כזה נזק עדיין לא ראה במדינת ישראל.

איך התחושות בענף השיפוצים כיום?

ערן סיב: "התחושה קשה. כמובן, המלחמה משפיעה על המצב הנפשי של כולם, אך יש לשים לב גם לקושי של העובדים במשק, ובפרט העצמאים, שבנוסף לכל זה מתמודדים עכשיו גם עם תקופה קשה כלכלית. בכל סבב כזה, קבלני השיפוצים מדווחים על עצירה מידית בעבודות. זאת, נזכיר, לאחר התקופה הקשה שעברנו בקורונה. בעסק חייבים המשכיות ויציבות, בלי יציבות עסק לא יכול להתקיים. המדינה חייבת לעזור בתקופות קשות כאלה, אחרת הענף יקרוס".

"באחד המקרים, ראינו פוסט של ילדה בת 17 משדרות, שהיא ומשפחתה נאלצו לעבור למרכז עקב הלחימה, וביקשה שנסייע לאבא שלה, קבלן שיפוצים, למצוא עבודה במרכז. יגאל סלובניק, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, שלח לי את הפוסט וכמובן שעזרנו לו וסידרנו לו עבודה. חשוב להבין שעובדים רבים מתביישים להגיד אין לי עבודה תעזרו לי, ואם הבת שלו לא הייתה מפרסמת פוסט, לא היינו יודעים על זה ויכולים לעזור לו".

כמה זמן יקח השיקום של עוטף עזה לדעתך?

ערן סיב: "שנתיים וחצי לדעתי ייקח לשקם את עוטף עזה לשפץ ולבנות הכל מחדש. כמובן, מהרגע שנתחיל לעבוד. כרגע אנחנו במהלך מלחמה, אף אחד לא יכול לעבוד, גם צריך לזכור שלא מעט קבלני שיפוצים מגויסים בצו 8. העבודות יתחילו רק בסיום המלחמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מה ההבדל בהיקף הכספי בשיפוצים ובנזקים בין הסבבים האחרונים לחרבות ברזל?

ערן סיב: "עלות השיפוצים של חרבות ברזל הרבה יותר גדול משמעותי מכל הסבבים הקודמים ביחד. בצוק איתן, שומר חומות ומגן וחץ 90% היו שיפוצים של בתים שנפגעו מטילים ורסיסים, פה אנחנו רואים גם נזקי שריפה גדולים, עשרות רבות של בתים שיצטרכו לבנות אותם מחדש. אני מעריך שרק הנזק של השיפוצים עשוי לעבור את המיליארד שקל".

האם לענף השיפוצים יש מספיק כח אדם לשקם את עוטף עזה?

ערן סיב: "השאלה היא אסטרטגית. האם אנחנו רוצים להמשיך לעבוד עם פלסטינים מיהודה ושומרון שישקמו את עוטף עזה? אנחנו רוצים עובדים זרים? או עובדים ישראלים בלבד. במידה ונחליט שאנחנו רוצים עובדים זרים נהיה חייבים להביא בתקופה הקרובה לפחות 30,000 עובדים בכדי לשקם את עוטף עזה".

"לגבי הכשרות של עובדים ישראלים, מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב נתן הוראה להוציא 5 כיתות של ישראלים במסגרת האקדמיה למקצועות ענף הבניה. מדובר על כ-130 ישראלים שאנחנו כבר מכשירים במסגרת הקרן לעידוד ענף הבניה, בראשות דוד יהלומי ובעזרתם של איציק מויאל וראול סרוגו".

עולים חששות שקבלני השיפוצים ינצלו את המצב לרווח כספי. מה דעתך?

ערן סיב: "כל העבודות בעוטף עזה הן דרך קרן הפיצויים של מס רכוש. לכל עבודה יש דוח מפורט של שמאי מס רכוש שיודע בדיוק מה רמת המחירים של העבודות בענף. מבטיח לכם שאף אחד לא ינצל את המצב לרעה".

משפט לסיום?

ערן סיב: "אנחנו פה בשביל לעזור למדינה שאנחנו אוהבים, אבל גם כדי להתפרנס בכבוד. אנחנו עברנו וגם עוברים תקופה מאד קשה יחד עם הציבור הישראלי כולו. נצטרך הרבה ידיים עובדות. אני מזמין כל ישראלי שמעוניין לקבל הכשרה ולעבוד בענף שיצור קשר וננסה לדאוג לו להכשרה ולעבודה במסגרת האקדמיה למקצועות הבניה במספר 1-700-700-426".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully