וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשות ענק על מרכז קליטה בירושלים: בשורה לדיור הציבורי?

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 16:24

עמידר ומשרד הבינוי והשיכון הכריזו על יציאתו לדרך של פרויקט התחדשות ענק על מרכז הקליטה 'גילה' בירושלים, הכולל למעלה מ-1,300 דירות. גם כ-140 משפחות הדיור הציבורי הגרות במתחם יזכו להתחדש, אך האם זו אכן בשורה לדיור הציבורי?

משרדי עמידר. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
משרדי עמידר/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

בהודעה משותפת של חברת עמידר ומשרד הבינוי והשיכון הוכרזה יציאה לדרך של פרויקט ההתחדשות העירונית בענק על מרכז הקליטה גילה בירושלים, הכולל למעלה מ-1,300 דירות חדשות. זאת, לאחר שקבוצת אקרו וחברת בית וגג רכשו את זכויות עמידר בפרויקט הענק בשכונת גילה בירושלים בתמורה לכ-80 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט, יבנו שתי החברות מתחם חדש הכולל 1,324 דירות ב-15 בניינים בני 12-35 קומות, הכוללים בחלקן קומות עבור שטחי מסחר ותעסוקה ושטחי ציבור. היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט בכללותו מוערך בכ-2.3 מיליארד שקל. כיום מצויים במתחם 288 יחידות דיור ב-11 מבנים במצב תחזוקתי ירוד שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

כמו כן, הפרויקט הינו בשורה משמעותית גם עבור כ-140 משפחות זכאיות דיור ציבורי הגרות במתחם, שיקבלו דירות חדשות, לצד חידוש התשתיות במתחם. במשרד הבינוי והשיכון מוסרים כי רווחי הפרויקט ינותבו לטובת דיירי הדיור הציבורי בירושלים. אך האם זו אכן בשורה לטובת הדיור הציבורי בישראל בכלל ובירושלים בפרט?

"גוזלים אדמה של הדיור הציבורי ולא מוסיפים אפילו דירה ציבורית אחת"

לדברי דני גיגי, יו"ר פורום הדיור הציבורי בישראל, "הפרויקט הזה הוא לא פחות ממחדל במקרה הטוב. עמידר ומשרד השיכון גוזלים קרקעות של הדיור הציבורי שאפשר להוסיף עליהן מאות יחידות דיור ציבורי חדשות, ומוכרים את כל הדירות בשוק הפרטי בלי להוסיף אפילו דירה ציבורית חדשה אחת. בירושלים יש מעל 700 ממתינים לדיור ציבורי ולא יתכן כי גוזלים אדמה של הדיור הציבורי ולא מוסיפים אפילו דירה ציבורית אחת".

עוד, מוסר גיגי, כי "חשוב לציין שגם את מה שקיים היום לא מבטיחים להחזיר לדיירים שנמצאים במתחם והדיירים בתחושה שמגרשים אותם מבתיהם וגוזלים מהם את הזכויות שלהם. המדינה ועמידר מרוויחים מעל 300 מיליון שקל מהפרויקט אבל מסרבים לשלב דירות חדשות לדיירים ציבוריים בפרויקט. במקום לדאוג לדיירים הפרויקט ממשיך לתת הטבות לגרעין התורני שהשתלט על המתחם ושטחים עצומים יופנו לחברי הגרעין ובתי כנסת במקום לדירות עבור נזקקים. אסור להשלים עם המציאות הזאת וחייבים לפעול מייד כדי לתקן את הפרויקט לפני שיהיה נזק אדיר הן לדיור הציבורי ובטוח לדיירים שחיים היום במתחם".

פרויקט פינוי בינוי ענק בשכונת גילה בירושלים. עמידר,
פרויקט פינוי בינוי ענק בשכונת גילה בירושלים/עמידר

הפרויקט מקודם על ידי משרד הבינוי והשיכון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חברת עמידר ועיריית ירושלים, הינו על שטח כולל של כ-80 דונם, והוא ממוקם בחלקה הצפון מזרחי של שכונת גילה בסמיכות לתוואי המאושר של הקו הירוק והקו הכחול של הרכבת הקלה.

סה"כ מציעה התוכנית כ-6,000 מ"ר לטובת שטחי מסחר ותעסוקה, כ-6,500 מ"ר לטובת מבנים ומוסדות ציבור וכ-16 דונם של שטחים פתוחים. זאת, לצד תוספת זכויות משמעותית למבנים ומוסדות ציבור במתחם. בנוסף, במרכז המתחם מתוכנן הקמת פארק שיהווה חיבור בין פנים המתחם לרחובות הסובבים והשכונה.

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
גולדקנופף: "דיירי הדיור הציבורי נמצאים אצלנו בראש רשימת סדר העדיפויות"/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף: "המיזם הזה מוכיח שוב כי דיירי הדיור הציבורי נמצאים אצלנו בראש רשימת סדר העדיפויות וכי איננו מזניחים אותם לרגע. מדובר בעוד בשורה עבור דיירי הדיור הציבורי ותושבי האזור כולו כאשר מפרויקט זה ירוויחו כולם; ייבנו מוסדות ציבור ופארק מרכז מסחרי לטובת תושבי האזור. עם תום ביצוע השדרוג, יזכו הדיירים לשוב לדירות חדשות, איכותיות ובטוחות. חשוב לציין כי הרווחים הצפויים מהפרויקט, יושקעו ברכישת דירות למלאי הדיור הציבורי בירושלים והן יתנו מענה לתור הממתינים לקבלת דירה בעיר. יצויין כי הבאנו סכומי עתק בתקציב האחרון לטובת דיירי הדיור הציבורי ונמשיך לפעול למענם ביתר שאת. אני מודה לשותפינו לקידום המהלך המבורך הזה."

יו"ר עמידר, יאיר זילברשטיין: "חברת עמידר ומשרד הבינוי והשיכון, השלימו היום את השלב האחרון בהעברת הזכויות ליזמים שיקדמו את פרויקט ההתחדשות גילה בירושלים ובכך הפרויקט יוצא לדרך. עמידר רואה בהתחדשות העירונית בשורה ומנוע לשיפור חייהם של דיירי הדיור הציבורי. כחברה ששמה לנגד עיניה לפעול ככל יכולתה למען דיירי הדיור הציבורי, אנו גאים בקידום הפרויקט שיאפשר שיפור איכות החיים והדירות של דיירנו במתחם, לצד תוספת של מעל 1,000 דירות נדרשות בעיר ירושלים ויצירת מקורות כספיים חדשים שיעמדו לרשותנו לטובת הדיור הציבורי בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully