וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסימנים מראים: בועת הנדל"ן בתל אביב סוף סוף התפוצצה?

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 9:59

כעשרה חודשים לאחר שתל אביב נכנסה בפעם הראשונה לטריטוריית סיכון במדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS - נראה כי הבועה סוף סוף התפוצצה, כשהעיר מובילה באופן חריג את הירידה הנוכחית במחירי הדירות בישראל. מה עכשיו? עופר פטרסבורג מפוצץ בועות בטור פרשנות מיוחד

בחורה עם מסטיק שהתפוצץ לה על הפנים. VIZ UALNI, ShutterStock
בועת הנדל"ן בתל אביב סוף סוף התפוצצה?/ShutterStock, VIZ UALNI

לפני כעשרה חודשים, באוקטובר 2022, שוק הדיור של תל אביב נכנס בפעם הראשונה לטריטוריית סיכון במדד בועות הנדל"ן העולמי שפורסם על ידי חברת UBS. כעת, נראה שהיא התפוצצה, כשתל אביב מובילה באופן חריג את הירידה במחירי הדירות בישראל. ומה עכשיו? הציבור ממתין על הגדר לירידות דרמטיות יותר.

נזכיר, מחירי הנדל"ן בתל אביב זינקו ב-18% בשנה שחלפה בין מחצית שנת 2021 למחצית שנת 2022 - השיעור הגבוה ביותר מאז 2010. זאת, לצד זינוק זהה של 18% גם בנפח המשכנתאות שטרם נפרעו, הזינוק המהיר ביותר זה 25 שנה. עם זאת, מאז הפרסום האחרון של המדד של חברת UBS, מחירי הדירות בתל אביב צנחו וממשיכים לצנוח.

כיכר המדינה, תל אביב. ShutterStock
תל אביב מובילה את ירידת המחירים הארצית: זו סופה של כל בועה?/ShutterStock

כך, על פי הדוח האחרון של הלמ"ס - אזור תל אביב היה זה שהוביל, באופן חריג, את הירידה במחירי הדירות בישראל, עם ירידה של למעלה מאחוז בחודשיים אפריל ומאי - זאת, בזמן שחוץ ממחוז מרכז, שרשם ירידה קלה בלבד של עשירית האחוז, כל שאר המחוזות בארץ רשמו עליות מחיר. נדמה שזו סופה של כל בועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ברמה העולמית: מה קורה בשאר ערי הבועה?

ברמה עולמית, על פי UBS Global Real Estate Bubble Index (מדד בועת הנדל"ן הגלובלי של UBS) - הערים טורונטו ופרנקפורט מציגות את רמות הסיכון הגבוהות ביותר בין שווקי הדיור העולמיים.

לצורך המחקר, UBS העריכה את מחירי הנדל"ן למגורים ב-25 ערים חשובות ברחבי העולם. בין מחצית שנת 2021 למחצית שנת 2022 הואץ קצב הצמיחה הממוצע במחירי הדיור הנומינליים בערים שנבחנו לכדי כ-10%, אך השגשוג הגלובלי בתחום הדיור מגיע כעת לסופו עם סיומה של המחצית הראשונה של 2023 .

למעשה, כל הערים (מלבד שלוש: פריז, הונג קונג ושטוקהולם) חוו עלייה במחירי הדיור. מעבר לכך, ההאצה בצמיחת המשכנתאות שטרם נפרעו הייתה בולטת כמעט בכל הערים, וזו גם השנה השנייה ברציפות שבה החוב הביתי גדל מהר יותר במידה ניכרת מאשר הממוצע לטווח ארוך.

טורונטו. ShutterStock
טורונטו: ברמת הסיכון הגבוהה ביותר/ShutterStock

חוסר האיזון בשוקי הדיור העירוניים הגלובליים גבוה כעת מאוד, כשהמחירים כבר אינם מסונכרנים עם שערי הריבית, ההולכים וגדלים. טורונטו ופרנקפורט עומדות כאמור בראש המדד, כאשר שתיהן מציגות מאפיינים בולטים של בועת מחירים. הסיכונים מוגברים גם בציריך, מינכן, הונג קונג, ונקובר, אמסטרדם, תל אביב וטוקיו.

‎בארה"ב, כל 5 הערים שנבחנו נמצאות בטריטוריית הערכת-יתר, וחוסר איזון נראה במיאמי ובלוס אנג'לס יותר מאשר בסן פרנסיסקו, בבוסטון ובניו יורק. שוקי הדיור בשטוקהולם, פריז וסידני נותרו בהערכת-יתר למרות מגמות צינון מסוימות. סאו פאולו, שנוספה השנה למדד, זוכה להערכה הוגנת, לצד מילאנו וורשה. בנוסף, למרות השנה החזקה שעברה על שוק הדיור של דובאי, גם היא שוכנת כעת בטריטוריית ההערכה ההוגנת.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully