וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה בעסקאות יד שניה בפריפריה: תכנית המענקים תשפיע?

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 14:09

לעומת ירידה קלה של 2% בלבד במכירות הקבלנים בפריפריה במחצית הראשונה של השנה, נרשמה ירידה של 42% במספר עסקאות יד שניה בפריפריה בהשוואה למחצית הראשונה של 2022. תכנית המענקים של גולדקנופף תשנה את זה?

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

דוח הכלכלן הראשי באוצר שמתפרסם היום (ב') מציג ירידה משמעותית בעסקאות יד שנייה של 42% בפריפריה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023. זאת, לעומת ירידות מתונות יחסית בדירות חדשות שנמכרו בפריפריה באותה תקופה, על ידי קבלנים בשוק החופשי.

על פי הדוח, ההסבר לכך ככל הנראה הוא הנכונות של הקבלנים בפריפריה להוריד מחירים ולהציע מבצעי פריסייל אטרקטיביים, כמו הון עצמי נמוך, ספיגת העלאת הריבית הגבוהה של המשכנתה, פטור ממדד וכו', כאשר מנגד בעלי דירות יד שנייה עלולים להיות פחות גמישים במחיר הדירה, באופן טבעי.

כמו כן, יש לציין שירידה נמוכה זו נובעת בעיקר מגידול משמעותי באזור באר שבע, עם עליה של כ-37% במכירת דירות חדשות במהלך החציון הראשון של השנה.

תכנית המענקים של גולדקנופף תשנה את המאזן?

על רקע החולשה הבולטת במכירות יד שניה בפריפריה, נזכיר כי בחודש יוני האחרון קיבלה הממשלה החלטה שנועדה להגביר את המכירות של דירות יד שנייה, כאשר בימים הקרובים תיפתח ההגרלה הראשונה שתגריל בין זכאים 1,000 מענקים כספיים בסך של 50 אלף שקל לרכישת דירת יד שנייה בטווח מחירים של 300 ועד 600 אלף שקל.

דירות שניתן למצוא בעיקר בפריפריה, כאשר הדוח חושף כי 10 הערים המובילות במספר עסקאות יד 2 בטווח המחירים הנ"ל במחצית הראשונה של השנה נמצאות כולן בפריפריה, 4 ערים בפריפריה הדרומית ו-6 בצפונית.

10 ערים אלו, בהן התבצעו 788 עסקאות בשווי זה במחצית הראשונה של 2023 ריכזו 56% מסך העסקאות בשווי זה, כאשר בערים האחרות מתבצעות עסקאות בודדות. בכל הערים האלו, למעט ירוחם, נרשמו ירידות חדות בהשוואה למחצית הראשונה.

עסקאות יד 2 בשפל: ירידה של 39% בהשוואה ליוני אשתקד

בחודש יוני חלה ירידה משמעותית במספר העסקאות בנדל"ן למגורים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מהדוח עולה כי ביוני נסגרו 4,250 עסקאות יד שנייה בלבד, המסמלות ירידה חדה של 39% בהשוואה ליוני בשנה הקודמת. ירידה זו עקבית מאז אפריל השנה הקודמת שבה החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק.

הירידה בעסקאות לא הוגבלה לאזור ספציפי, כאשר אזור ירושלים חווה ירידה של 22%, בעוד באזור נתניה וטבריה נרשמה ירידה שנעה בין 46% ל-48%.

בהסתכלות על פילוח השוק, הדוח מדגיש כי פלח השוק של דירות יד שנייה חווה את מספר העסקאות הנמוך ביותר בחודש יוני בהשוואה לעשרים השנים האחרונות. מנגד, מכירות הקבלנים בשוק החופשי רשמו עלייה של 13% לעומת החודש הקודם, אותה ניתן לייחס כאמור לעלייה המשמעותית במכירות בפריפריה, ובעיקר בבאר שבע.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully