וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמ"י משדרת פאניקה: לראשונה, מכרז באזורי הביקוש מפורסם בפריים טיים

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 10:39

רשות מקרקעי ישראל למודת הכישלונות במכרזים בשנה האחרונה לא לוקחת עוד סיכונים ומפרסמת לראשונה מכרז באזורי הביקוש בפריים טיים טלוויזיוני. כעת, שוק הדיור במבחן: האם כישלון המכרזים יגיע גם לאזורי המרכז? עופר פטרסבורג בטור פרשנות מיוחד

נתניה נדל"ן בניינים. ראובן קסטרו
לב אזורי הביקוש: אזור הטיילת בנתניה, סמוך לחוף הים/ראובן קסטרו

לא בונים, לא ניגשים למכרזים, והתוצאה: קריסה או פיצוץ מחירים. זה יכול לקרות עוד שנה, שנתיים, אבל מה שבטוח נהיה חכמים יותר אחרי מכרז אחד, בלב אזורי הביקוש, סמוך לחוף הים בנתניה, המעמיד כעת את שוק הדיור במבחן: מכרז רובע שירת הים בנתניה.

כאמור, רשות מקרקעי ישראל לא לוקחת סיכונים ומפרסמת את המכרז אפילו בפריים טיים טלוויזיוני. תנסו לזכור, מתי בפעם האחרונה היה צריך לשווק מכרז כזה לקבלנים, בפריים טיים שעולה לא מעט כסף?

כנראה שיש לרמ"י סיבה טובה לחשוש. 40% ממכרזי המנהל לשיווק מגרשים לדירות נותרו ריקים מתחילת השנה. בדרך כלל מדובר בנתונים שרואים בפריפריה בלבד, אך לא בשנה הזו.

זה התחיל בחודש מאי האחרון, המדינה שיווקה 5 דונם בלב נתניה, בין הרחובות אוסקר שינדלר לשדרות בן גוריון, מרחק דקות הליכה מהים. מחיר המינימום לשטח היה 123 מיליון שקל. הוצאות הפיתוח נאמדו ב־51.6 מיליון שקל. בימים כתיקונם מכרז כמו זה היה בלב המריבה בין קבלנים, אך הפעם - אין קול ואין עונה.

הקבלנים תירצו: התב"ע עדיין לא מאושרת. אבל גם אנחנו יודעים שעד לא מזמן כל מגרש מלך, כל מגרש נחטף. הריבית הגבוהה שעומדת על 8% פשוט הופכת את העסק ללא אטרקטיבי, וזה כל העניין.

שעת מבחן: האם כישלון המכרזים יגיע גם לאזורי המרכז?

השבוע, כאמור, שעת מבחן. רשות מקרקעי ישראל יצאה במכרז ענק ברובע "שירת הים" הנמצא בחזית הים הדרומית בנתניה, ומתפרש על שטח של כ-755 דונם בשטח אתר האשפה הישן וסביבתו, ושטח שמורת אירוס הארגמן, בסוף לחופי הים בנתניה.

מדובר בשיווק חדש של 6 מתחמים המיועדים לבנייתן של 749 יח"ד, כאשר בתחום התוכנית כולה כ-1,842 יח"ד, מתוכן בניהולה של רמ"י כ-849 יח"ד ועוד כ-1,100 חדרי מלון.

מה שמעניין במיוחד במכרז הזה, כאמור, הוא שלראשונה מפרסמת רמ"י מכרז לקבלנים במדיות טלוויזיוניות, לאור החשש מחוסר ההיענות במכרזים האחרונים ברחבי הארץ. השאלה הגדולה: האם כישלון המכרזים יגיע גם לאזורי המרכז עם הביקושים החמים?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אזור תעשייה, העיר רחובות. צילום רחפן בריטניה-ישראל השקעות נדל"ן,
רחובות: שווקו מכרזים ללא הצלחה/צילום רחפן בריטניה-ישראל השקעות נדל"ן

רמז לכך, נזכיר, אירע רק לאחרונה ברחובות;

מכרז של רשות מקרקעי ישראל עבור 592 יחידות דיור חדשות בשכונת קריית משה שווק לקבלנים ללא הצלחה - לאחר שבאפריל רק מתחם אחד מתוך שבעה, עם 118 יחידות דיור, שווק בהצלחה עם מציע בודד.

כעת, מתפרסם אותו המכרז בשנית, עם תיקון קטן אך קריטי - מחירי מינימום נמוכים ב-60%, והפחתה גם בהוצאות הפיתוח.

כולם יודעים - מדובר בקשקוש

בפועל, גם אתם וגם אני יודעים טוב מאד שהכל קשקוש אחד גדול. מדינת ישראל התרגלה להרוויח על חשבון הקבלן - וגם על חשבון רוכשי הדירות, שהעלויות מתגלגלות עליהם.

45 מיליארד שקל הרוויחו בשנה האחרונה פחות או יותר ממיסים וערכי קרקע. אם יורידו את סף הזוכים במכרזים המתנהל היום לפי שיטת "המרבה במחיר זוכה", למצב שבו המחיר הממוצע או המחיר הנמוך זוכים - הכל ישתנה. התחרות תהיה על הכי פחות ולא על הכי הרבה, ואז המחירים באמת ירדו.

ממה מפחדים באוצר? כמו תמיד, שהקבלנים יגלגלו את הכל על הלקוחות, ישלשלו לכיסם את הכסף הגדול וירוויחו מההפרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully