וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאי הוא החודש החלש ביותר שידע שוק הדיור מאז הקורונה

10.7.2023 / 14:24

על פי הכלכלנית הראשית באוצר, מאז מרץ 2020 לא ידע שוק הדיור כמות עסקאות כה נמוכה כמו בחודש מאי האחרון, בו נרשמה ירידה חדה של 41% בהשוואה למאי אשתקד. וגם: הפריפריה הצטרפה רשמית להאטה בשוק הדיור

זוג צעיר משקיף על בניין שנבנה. ShutterStock
זוג צעיר חולם על דירה בישראל/ShutterStock

המגמה רק מתחזקת: על פי דו"ח הכלכלנית הראשית באוצר שפורסם היום (ב') - בחודש מאי האחרון נמכרו 6,163 דירות בלבד, ירידה חדה של 41% לעומת מאי אשתקד. אם נוציא את חודשי חגי תשרי ופסח, זוהי גם הרמה הנמוכה ביותר במספר העסקאות מאז מרץ 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה.

בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בחודש מאי בשוק החופשי ובכלל, נמצא כי רק במאי 2003, אשר עמד בצילה של האינתיפאדה השניה, נרשמה רמה נמוכה יותר של עסקאות.

בהקשר זה יש לציין כי בעוד שעד לאחרונה רק רמת העסקאות בדירות יד שניה היתה קרובה לשפל היסטורי, בחודשיים האחרונים (אפריל-מאי) קרובה גם רמת מכירות הקבלנים בשוק החופשי לרמתן ההיסטורית הנמוכה ביותר בחודשים אלו, לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

הקבלנים בצרות?

מכירות הקבלנים בחודש מאי הסתכמו ב-2,269 דירות בלבד, כולל במסגרת מחיר למשתכן, נתון המהווה ירידה של 40% בהשוואה למאי אשתקד והרמה הנמוכה ביותר במכירות אלו מאז מאי 2020.

באופן כללי, כאשר מנתחים את מכירות הקבלנים בשוק החופשי, תוך פילוח בין אזורי הביקוש במרכז הארץ לאזורי הפריפריה - נמצא כי מכירות הקבלנים באזורי הביקוש במרכז הארץ רשמו ירידה של 48% בהשוואה למאי אשתקד.

כמו כן, באזורי הפריפריה נרשמה בחודש מאי ירידה של 34% בהשוואה לאשתקד. שיעורי הירידה במכירות קבלנים בפריפריה בחודש מאי נחשבת בעוצמה גבוהה הרבה יותר מאשר זו שנרשמה ברבעון הראשון של השנה, ונראה כי הפריפריה הצטרפה באיחור ובאופן רשמי להאטה בשוק הדיור.

העיר קריית גת. ShutterStock
קרית גת: הפריפריה מצטרפת להאטה בשוק הנדל"ן/ShutterStock

גם נתוני עסקאות מכירה של דירות יד שניה בחודש מאי לא מרשימים במיוחד, כאשר נרשמה מכירה של 3,894 דירות, ירידה של 42% בהשוואה למאי אשתקד.

מבחינה גאוגרפית, הירידה החדה בעסקאות יד שניה הקיפה באופן דומה את כלל האזורים, כאשר אזורי נתניה ות"א מובילים את ירידות אלו, עם שיעורי ירידה ב-12 החודשים האחרונים הקרובים ל-50%. יש לציין כי במהלך 12 החודשים האחרונים, שיעורי הירידה במספר העסקאות בשני אזורים אלו, המתאפיינים ברמות מחירים גבוהות במיוחד, חדים משמעותית מאשר ברמה הארצית.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully