וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מברכה לקללה? הריבית הגבוהה פוגעת יותר מכל בזוכי מחיר למשתכן

רבים מרוכשי הדירות בתוכנית מחיר למשתכן לא צפו את הזינוק בריבית וקנו דירות שלא מתאימות למצבם הפיננסי, בעוד האיסור על מכירת הדירות כולא אותם במצוקה. ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, מסביר ומציע פתרונות

ריבית. ShutterStock
מברכה לקללה? הריבית הגבוהה פוגעת יותר מכל בזוכי מחיר למשתכן/ShutterStock

דיון קצר בוועדת הפנים של הכנסת שהתקיים לאחרונה - חשף שוב את המחירים הסמויים שיש להתערבויות ממשלתיות בוטות בשוק החופשי.

עם אחוזי מינוף גבוהים ועם ריבית גבוהה - זוכי מחיר למשתכן מצטערים על הזכייה. עלית הריבית הדרמטית תוך שנה אחת בלבד, שמשפיעה רבות על שוק הנדל"ן בכללותו, פוגעת קשות באוכלוסיית זוכי תוכנית מחיר למשתכן, שחלקם מרגישים כי הזכייה בתוכנית הפכה מברכה לקללה.

לדברי ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, "כיום מחוסרי הדיור שזכו בתוכנית רשאים לקבל 75 אחוז משכנתה משווי השוק של הדירה שהוגרלה, ולא ממחיר הזכייה - כלומר, אם מחיר הזכייה בתוכנית הוא לדוגמה 1 מיליון שקל, ומחיר השוק של הדירה הוא 1.3 מיליון שקל, אז הבנק רשאי לתת משכנתא בגובה 75 אחוז מ-1.3 מיליון שקל כלומר 97.5 אחוז משווי הזכייה".

זוג צעיר מודאג עם מסמכים. ShutterStock
מברכה לקללה? הריבית הגבוהה פוגעת יותר מכל בזוכי מחיר למשתכן/ShutterStock

המימון הגבוה הוא בעייתי במצב הנוכחי, בו הריבית עולה ההחזר החודשי גדל בהתאמה בממוצע של 1500-1200 שקל למשפחה בנטו, מה שמוביל זוכים רבים לקושי משמעותי ביכולת להחזיק את הדירות, כאשר אחוז המימון גבוה משמעותית בהשוואה למשפחות אחרות בשוק החופשי, שלא יכלו לקבל אחוזי מימון כל כך גבוהים.

בנוסף, גם המגבלה על מכירת הדירה במשך 5 שנים מיום קבלת הדירה, או שבע שנים מיום הזכייה (המוקדם מבין השניים), אינה מאפשרת להם לצאת מהעסקה, וחלקם נמצאים לפני שוקת שבורה, במיוחד כשחלק מהדירות עוד לא נבנו, ואפילו לא קיבלו אישור, והזוכים, שכבר החלו לשלם משכנתה, ממשיכים לשלם שכירות לצורך מגורים בדירה אחרת.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
ניר שמול, מנכ"ל שניר. טל שחר,
ניר שמול, מנכ"ל שניר/טל שחר

עוד, ציין ניר שמול, כי: "צריך להבין שלחלק גדול מהזוכים בתכנית מחיר למשתכן לא הייתה היכולת לרכוש דירה לפני התוכנית, ודווקא בגלל ההנחות ואחוזי המימון הגבוהים, הם החליטו לרכוש דירה בעידן של ריבית נמוכה וכסף זול. עם זאת, הם משתייכים לעשירונים נמוכים מבחינה סוציואקונומית, ועל כן הפגיעה בהם היא קשה מאוד".

אז מה אפשר לעשות?

  • על המדינה להוריד במיידי את המגבלה של מכירת הדירה ולאפשר לאותם הזוכים שמתקשים לעמוד בנטל ההחזר למכור את הדירה.
  • יש לאפשר לאותם הזוכים שמבקשים ולא עומדים בנטל ההחזר תחת מבחני הכנסה, על מנת להגדיל את תקופת המשכנתה כדי לעמוד בתשלומים חודשיים נמוכים יותר .
  • משפחות ויחידים שעומדים בתנאים של התוכנית ועדיין לא רכשו דירה, צריכים לבדוק את יכולתם האמיתית לעמוד בתשלומי המשכנתה וההחזרים גם בעידן של ריבית גבוהה, ולא לרכוש דירה אם אין להם את היכולת לעמוד בתשלומים.
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully