וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר גם להרכיב: כל הדרכים להקמת מרפסת בדירה הישנה

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 16:44

הוספת מרפסות לבניינים ישנים זה כבר לא טרנד, זו איכות חיים מינימלית. עם זאת, לא כל השכנים בבניין המשותף מוכנים לשלם עבור זה ברעש, לכלוך ופועלים שמסתובבים מספר חודשים בין הרגליים. איזה מזל שזו לא הדרך היחידה

מרפסת בייתית קטנה. ShutterStock
מרפסת ביתית קטנה: זו כבר לא מותרות/ShutterStock

בימים אלו, בהם בית קטן עם גינה לילדים, לצערה של הזמרת יובל דיין, הפך להיות חלום הרחוק מהישג ידם של מרבית התושבים בישראל, דירה עם מרפסת כבר לא נחשבת למותרות - מדובר באיכות חיים מינימלית.

אז נכון, תכניות ההתחדשות העירונית אמנם צוברות תאוצה בימים אלו, והסיכויים שיגיעו גם לבניין הישן שלכם עולים, אך בכל מקרה, מדובר בתהליך שלוקח שנים ארוכות, יותר מעשור בחלק מן המקרים, ואם כבר להמתין, אז תאמינו לי - עדיף לעשות את זה באוויר הפתוח, על פינת ישיבה במרפסת החדשה שלכם.

בניית מרפסות בבניין. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
בניית מרפסות בבניין/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

הדרכים היום להקמת מרפסת בבניין הישן הן מגוונות - כשההתלבטות הרווחת היא בין בניית מרפסת "על רטוב", מרפסות הבטון המוכרות והכבדות יותר שנבנות מאפס בסביבת הבניין, או בניית מרפסת "על יבש", מרפסת תלויה, שנבנית מראש ומותקנת תוך זמן קצר.

כמו כל דבר בחיים, כל צורת בנייה מגיעה עם היתרונות והחסרונות שלה, כשהקריטריונים הנבחנים הם בדרך כלל ההבדלים במחיר, בנראות החיצונית, בתהליך הבנייה, ב-"הסכמת השכנים", ועוד.

כיצד תדעו איזו מרפסת מתאימה ביותר לדירה הישנה שלכם? שאלנו את אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, חברה קבלנית המתמחה בשיפוץ בתים משותפים, ובין היתר בבניית מרפסות.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

מהי מרפסת תלויה?

מרפסת תלויה היא יחידה עצמאית ונפרדת שאינה כוללת תמיכה של המבנה. המשמעות היא שאין צורך בחיבור המרפסת לעמודי בטון, מה שהופך את התהליך לפשוט הרבה יותר, גם מבחינת הבנייה עצמה וגם מבחינת משך הזמן. ברוב המקרים היא תהיה בנויה מפלדה, וניתן להתקין אותה כמעט על כל מבנה, למעט בניינים ישנים במיוחד, ללא חיזוק ראוי כנגד רעידות אדמה, כיוון שמרפסות תלויות נתפסות על עמודי הבטון של הבניין.

בניית מרפסות בבניין. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
תהליך הקמת מרפסת תלויה מפלדה/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

"הוספת מרפסת תלויה מקלה על התהליך באופן משמעותי," אומר אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, "שכן אין צורך בתהליך בנייה מורכב, אלא על יחידה מוכנה שרק צריך להתקין אותה, בהתאם לתקנות הכתובות בחוק".

"במילים אחרות, מי שאינו רוצה לראות מערבלי בטון ופועלים מול החלון בסלון, צריך לבחור במרפסות פלדה. היתרון הגדול הוא שחלקים נרחבים מהעבודה נעשים במפעל, ובשטח מתבצעת עבודת הרכבה פשוטה יחסית במשך שאורכת זמן יחסית קצר, ולא תעלה על חודש ימים".

מהי מרפסת בנויה?

לעומת מרפסת תלויה, בנייה של מרפסת מבטון כרוכה בתהליך ארוך יותר, הכולל את בניית המרפסת מאפס בסביבת הבניין עצמה, הקמת עמודי בטון מחדש ועבודה על שלד המבנה, מה שמעלה את הצורך בהקמת פיגומים על הבניין, רעש, לכלוך וכו'.

מרפסת בטון כבדה יותר ממרפסת פלדה, ולכן, חובה להוסיף או ליצור מחדש עמודי בטון עד הקרקע, בכדי לתמוך בתוספת המשקל על הבניין, מה שמצד אחד הופך אותה לעמידה ובטוחה יותר ממרפסת תלויה, ומצד שני דורשת עבודות בנייה נרחבות יותר, מה שעלול לעתים ליצור בעיה ואי התאמה של מבנים מסוימים. לדוגמה, הקמת מרפסות בטון פחות מעשיות בבניינים הכוללים בקומת הקרקע שטחים מסחריים, או חנייה, כיוון שתוספת עמודי הבטון תחסום חלק מהשטחים האלה.

בניית מרפסות בבניין. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
מרפסת בנויה מבטון/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

"בבניינים ישנים על עמודים, כאלו שנבנו ללא חיזוק נגד רעידות אדמה, נמליץ על בניית מרפסת בטון שתחזק את הבניין, וכך הדיירים ירוויחו גם את חיזוק שלד המבנה", אומר אודי יהודה מלכה, "במיוחד בימים אלו, כשהחשש מרעידות אדמה באזורים נרחבים בארץ הוא ממשי, יש לקחת בחשבון בניית מרפסות בטון, על אף החסרונות שהוזכרו בתהליך הבניה שלה. במקרה כזה, כמובן, הבחירה תהיה בבטיחות על פני הנוחות".

כיצד בוחרים בין מרפסת בנויה למרפסת תלויה?

לדברי אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, "יש צורך להתחשב בהרבה משתנים לשם מתן מענה לשאלה הזו, אך המשתנה העיקרי שנבחן הוא חוזק וסוג הבניין. כאמור, מרפסות תלויות נתפסות על עמודי הבטון של הבניין, ובמידה והבניין ישן וללא חיזוק ראוי נגד רעידות אדמה, נעדיף מרפסת בטון. מצד שני, כאשר מדובר בבניין הכולל שטחי מסחר בקומת הקרקע, על פי רוב לא תהיה לנו ברירה אלא לבנות מרפסות תלויות".

"מבחינת השכנים, שתי צורות הבנייה דורשות הסכמה של לפחות 75% מבעלי הזכויות בבניין. עם זאת, בגלל שבדרך כלל ההתנגדויות כוללות סלידה מהרעש, הלכלוך והאבק שמגיע עם בניית מרפסת בטון, רבים יעדיפו ללכת על בניית מרפסת מפלדה, המציעה עבודת הרכבה פשוטה יחסית, בלי פיגומים ועם מינימום רעש, ועל כן למרפסות פלדה יש יתרון מובהק מהבחינה הזאת".

"מצד שני, מבחינת המחיר, הקמת מרפסת בטון זולה יותר בכ-20% מהקמת מרפסת פלדה, ובמקביל מעניקה ערך רב יותר לבית מבחינת השבחת הנכס מאשר מרפסות פלדה, וזה גם משהו שצריך לקחת בחשבון כשבוחנים את היתרונות והחסרונות של שתי צורות הבנייה. עם זאת, יש לזכור כי בכל מקרה הוספת מרפסת לדירה משדרגת אותה ומעלה את הערך שלה".

בניית מרפסות בבניין. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
מרפסת תלויה: עדיפה ברוב המקרים/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

"מהניסיון שלי," אומר אודי יהודה מלכה, "ברוב המקרים יעדיפו הדיירים בבניין מרפסות תלויות, הנחשבות לפתרון מעולה עבור אלו שרוצים לשדרג את הדירה הישנה שלהם עם מרפסת, ובכך את ערך הדירה ואיכות החיים - מבלי לספוג את כאב הראש הכרוך בבנייתה. החברה שאני מנהל מבצעת את שני סוגי המרפסות, ואני יכול להגיד שלא משנה איזו דרך נבחרה, בכל מקרה הדיירים חייכו בזמן תהליך בניית המרפסת, ובסיומו".

לסיכום, גם אם תבחרו בדרך הקצרה, וגם אם תבחרו בדרך הארוכה יותר - כשתשבו רגל על רגל במרפסת החדשה שלכם ותיהנו מהבריזה, אתם תבינו שזה היה שווה את זה. בהצלחה!

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully