וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגמה נמשכת: בחודש אחד - ירידה של 50% ברכישת דירות חדשות

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 16:36

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מציגים ירידה של 50% בחודש אפריל האחרון לעומת החודש שקדם לו, כאשר באפריל נמכרו 1,460 דירות חדשות בלבד. האם זה ישפיע על הקבלנים הממונפים לצאת במבצעים נועזים יותר?

בניין מגורים. ShutterStock
בחודש אחד – ירידה של 50% ברכישת דירות חדשות/ShutterStock

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו היום (ד') מצביעים על ירידה דרמטית במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים בחודש אפריל בהשוואה לחודש מרץ שקדם לו - שעלולה להכניס את הקבלנים הממונפים לצרות, בסביבה הכלכלית הנוכחית.

על פי הנתונים, בחודש אפריל האחרון נמכרו 1,460 דירות חדשות בלבד - ומחצית מכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ שקדם לו (49.9% פחות).

הירידה החדה הזו בחודש אחד מצטרפת לירידה עקבית ברכישת דירות חדשות מתחילת השנה, כאשר בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2023 נמכרו 6,890 דירות חדשות, נתון המצביע על ירידה של 19% בהשוואה לתקופה המקבילה שקדמה לה, כאשר בין החודשים נובמבר 2022 לינואר 2023 נמכרו 8,510 דירות.

בחינת נתוני המגמה מראה כי מחודש ספטמבר 2021 עד פברואר 2023 נרשמה ירידה של 3.9% בממוצע לחודש.

דירות חדשות שנמכרו לפי מגמה. למ"ס, צילום מסך
דירות חדשות שנמכרו לפי מגמה/צילום מסך, למ"ס

האחוז הגבוה ביותר של דירות חדשות שנמכרו: בפריפריה

הריבית הגבוהה מעירה את הביקוש לדירות בפריפריה? על פי נתוני הלמ"ס, בשלושת החודשים האחרונים, פברואר-אפריל 2023, האחוז הגבוה ביותר של דירות חדשות שנמכרו היה במחוז הדרום, עם שיעור מכובד ביותר של 31.7% מסך הדירות החדשות שנמכרו בארץ; במחוז מרכז נמכרו 20.1% משיעור הדירות החדשות.

במחוזות חיפה וירושלים נרשמו הירידות החדות ביותר לעומת שלושת החודשים הקודמים 43.0% ו-27.6% בהתאמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דירות חדשות שנמכרו לפי מחוז. למ"ס, צילום מסך
דירות חדשות שנמכרו לפי מחוז/צילום מסך, למ"ס

מבחינת ערים, העיר נתיבות נמצאת בראש רשימת היישובים עם מספר הדירות הגבוה ביותר (792) שנמכר בשלושת החודשים, פברואר-אפריל 2023, והגידול הגבוה ביותר לעומת שלושת החודשים הקודמים (697%).

ערים נוספות שהייתה בהן עליה בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2023 הן: פתח תקווה, בה נמכרו 356 דירות עם עלייה של 23.2% לעומת שלושת החודשים הקודמים, בבאר שבע נמכרו 320 דירות חדשות ועלייה יפה של 53.8% ורמת גן, בה נמכרו 280 דירות חשדות ועלייה של 29.6%;

העיר ירושלים נמצאת אחרי נתיבות אמנם מבחינת כמות, עם 624 דירות שנמכרו, אך רושמת ירידה של 20.2% לעומת שלושת החודשים הקודמים. בעיר תל אביב נמכרו 220 דירות בלבד, ירידה של 24.7%;
בנתניה נמכרו 170 דירות בלבד, וירידה של 45.7%.

דירות חדשות שנמכרו לפי ערים. למ"ס, צילום מסך
דירות חדשות שנמכרו לפי ערים/צילום מסך, למ"ס

הקבלנים בלחץ?

נתונים אלו מצטרפים לתופעה החדשה שפורסמה בדו"ח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לחודש אפריל, שהופץ לציבור ביום שני האחרון (12.6) והציג כי בחודש אפריל האחרון נרשמה ירידה משמעותית בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", כששיעורן עמד על 64%, לעומת שיעורים שנעו סביב 71% מאז ספטמבר 2022.

המשמעות היא שכיום יש יותר דירות הממתינות "על המדף" ומוצעות למכירה בשלבי בנייה מתקדמים, מה שעלול להכניס את הקבלנים ללחץ, שהרי הם מעדיפים למכור כמה שיותר דירות בשלב הפריסייל, ובכך לחסוך את עלויות המימון.

כמו כן, על פי הנתונים הירידה בשיעור הדירות הנרכשות "על הנייר" בולטת במיוחד בקרב הזוגות הצעירים.
האם כל אלו ישפיעו על הקבלנים הממונפים לצאת במבצעים נועזים יותר? או במילים אחרות, האם אנחנו עומדים לקראת סאמר סייל של קבלנים בשוק הנדל"ן?

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully