וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלילה הגדולה ביותר: 4,000 דירות בלבד נמכרו בחודש אפריל

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 14:47

דו"ח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר חושף: בחודש אפריל נרשמו 4,000 עסקאות נדל"ן בישראל - נתון המהווה שפל שלא נרשם בישראל מאז שיא הקורונה ותחילת שנות האלפיים | האם דווקא עכשיו זה הזמן לקנות דירה?

העיר קריית גת. ShutterStock
קרית גת: הירידה החדה בהיקף העסקאות מצטרפת גם לפריפריה/ShutterStock

הרוכשים ממשיכים לשבת על הגדר, בזמן שהמשבר בשוק הדיור מעמיק ושובר שיאים: כך, חושף דו"ח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שמתפרסם היום (א'), ומציג צלילה של 55% במספר עסקאות הנדל"ן שהיו בחודש אפריל האחרון, לעומת אפריל אשתקד.

על פי המסמך שפורסם, בחודש אפריל נמכרו 4,001 דירות בלבד, נתון שלא נראה כמותו מאז תחילת שנות האלפיים - אם נוציא לרגע מההשוואה את חודש אפריל 2020, שיאו של משבר הקורונה ותקופת הסגר הראשון. בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-3,562.

רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-564 דירות, ירידה של 60% בהשוואה לאפריל אשתקד - דווקא בתקופה הנחשבת לאידיאלית עבור משקיעים, בה מחירי הדירות נמצאים בירידה, ומחירי השכירויות מוסיפים לעלות.

האם דווקא עכשיו זה הזמן לקנות?

עוד, עולה מהנתונים, כי אם בשלושת החודשים הראשונים של 2023 הירידה החדה בשיעורי המכירות הייתה דווקא באזורי הביקוש במרכז הארץ - בחודש אפריל הצמצמו משמעותית הפערים, כאשר הירידה החדה במספר העסקאות הקיפה את כל האזורים, ובלטה במיוחד בפריפריה.

הדבר הורגש במיוחד בעסקאות יד שניה בחודש אפריל האחרון, כאשר אלו נעים בין ירידה של 47% באזור נצרת לירידה של 63% באזורי המרכז וחדרה.

לא רק זאת, אלא שבעוד שבאזורי הביקוש במרכז "התייצב" שיעור הירידה על 56% בחודשים מרץ-אפריל, הרי שבפריפריה נרשמה האצה משמעותית בשיעור הירידה בחודש אפריל, שהגיע קרוב לירידה של 50%.

זוג צעיר משקיף על בניין שנבנה. ShutterStock
לקנות דירה - דווקא עכשיו?/ShutterStock

יש לציין כי התעצמות הירידה במכירות בפריפריה מקיפה הן את אזור ב"ש והן את אזור חיפה, כאשר באזור חיפה התפנית החדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי בולטת במיוחד (מעליה של 35% במכירות בחודש ינואר בהשוואה למקביל לו אשתקד, לירידה מתונה של 1% בלבד בחודש פברואר, ועד לירידות של 25% ו-50% בחודשים מרץ ואפריל, בהתאמה).

יתכן וה-"הצטרפות" המאוחרת יחסית של אזורי הפריפריה לירידות החדות במכירות הקבלנים בשוק החופשי נבעה, בין היתר, מרמות המחירים הנמוכות יחסית (בהשוואה למרכז) המאפיינים את אזורים אלו, אשר הביאו להסטת ביקושים אליהם על רקע העלייה החדה בריבית במשק.

יתכון ולפחות חלקם עשו זאת מתוך מטרה להחזיק בבעלות על נכס כלשהו, בשוק שידע עליות מחירים חדות מאז פרוץ המשבר העולמי ב-2008 והורדת הריבית שבאה בעקבותיו, ועד לרצף העלאות הריבית שהחל באפריל אשתקד.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully