וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא צריך לחכות לתמ"א: הצעה - תכנית חירום למיגון מהיר של מבנים בסיכון

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 9:42

מכתב שנשלח בימים האחרונים לראש הממשלה ושרי הקואליציה מציע תכנית חירום למיגון מבנים באופן מיידי, בעשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ ללא מיגון הולם. התכנית מציעה בין היתר מתן הטבות מס לבניית ממ"ד

זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023. אורי סלע
זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023/אורי סלע

בימים האחרונים שלח ד"ר אלי לחמני, מתמודד לראשות העיר אשדוד ויו"ר האופוזיציה, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הקואליציה הרלוונטיים, המכיל הצעה מפורטת לתכנית חירום למיגון עשרות אלפי יחידות הדיור בארץ, ללא ממ"ד, העומדות בסיכון גבוה עקב מיקומן בטווח ירי או באזורים המועדים לרעידות אדמה.

במכתב, לחמני מזכיר כי במשך השנים קודמו תכניות שונות על מנת לעודד חיזוק ומיגון מבנים שנבנו לפני שנת 1980 באמצעות תכניות כדוגמת תמ"א 38-חיזוק מבנים. עם זאת, תכניות אלו לא צלחו באופן גורף בכלל רחבי הארץ, "ולדאבוננו עדיין קיימות עשרות אלפי יחידות דיור לא מוגנות".

לדבריו, צריך להתחשב בכך שלא לכולם מתאפשר להיכנס לתהליך הנגרר בביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי, שכן על פי רוב מדובר באנשים קשישים או חולים, שלא מסוגלים להיכנס לפרויקט מחשש לאי נוחות וסבל מתמשך.

המכתב שנשלח לראש הממשלה וחברי הקואליציה. ד"ר אלי לחמני, צילום מסך
המכתב שנשלח לראש הממשלה וחברי הקואליציה/צילום מסך, ד"ר אלי לחמני

כמו כן, לחמני מציין כי המבצע האחרון, "מגן וחץ", הדגיש את מצב החירום בו נמצאת המדינה, הדורשת בנייתם של ממ"דים מהר ככל האפשר, לצורך הגברת המוכנות לקראת המבצע הבא, שלדבריו, יגיע ללא שום ספק, "כיפת ברזל מונעת באופן משמעותי את הפגיעה, אך כפי שנוכחנו לדעת, לצערנו, אינה מהווה כיסוי מושלם".

לטענת לחמני, הסיבות לקושי הרב של תושבים המעוניינים לקדם את פרויקט תמ"א 38-חיזוק מבנים הינן רבות, חלקן נוגעות בביורוקרטיה שהליך זה מחייב וחלקן קשורות לאופי הליך פרויקטים של פינוי-בינוי, המחייב את הדיירים לוותר על נוחיותם בהוספת יחידות דיור רבות במבנה, המביאה הכבדה על התשתיות וסיוט מתמשך בכל הליך הבניה, עקב עיכובי קבלן וכו'.

לדבריו, אמנם במסגרת פרויקטים של פינוי-בינוי, נהנים הדיירים מתוספת של ממ"ד, והגדלה של שטח הדירה, אך לאור ההתנהלות הקלוקלת של מרבית הפרויקטים, דיירים רבים, מבוגרים, חולים וכו', כאמור, פוחדים להיכנס לפרויקט מחשש לסבל ואי נוחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אז מה מציע לחמני? עיקרי התכנית:

  • מתן זיכוי/ ניכוי ממס לתושבים שיבנו ממ"דים, לתקופה שתינתן לפריסה עד 6 שנים ותוגבל בגובה ההוצאה המוכחת לבניית הממ"ד;
  • הלוואה צמודת מדד בלבד, ללא ריבית, לדיירים שידם אינה משגת, באזורים שיוגדרו מראש על פי קריטריונים. ההלוואה תוחזר במועד מימוש הדירה על ידי בעל הדירה או במועד שהבעלים יבחרו להשיבה, לפי יכולת, ובכך יוכל המיגון לצאת לדרך גם למי שידו משגת;
  • מימון הפרויקט יעשה באג"ח עירוניות צמודות מדד שהעירייה תנפיק - בכפוף לקיום דיון משותף לעיר ונציגי הממשלה בכל הקשור ליצירת מסלול מהיר בוועדת בנין ערים ואפשרות גיוס מימון באמצעות אג"ח עירוניים ייחודיים;
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
נכון להיום, עדיין קיימות עשרות אלפי יחידות דיור לא מוגנות/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

לסיכום, כותב לחמני, כי "תכנית שכזו תאפשר מיגון מהיר מאד, תשפר את הבטחון ורווחת התושבים, תקטין את הנזקים בגוף ובנפש במקרים של רעידת אדמה או עימותים צבאיים, ותביא לשוויון בביטחון של כולם, ללא קשר למצב הסוציו אקונומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully