וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית לכל ממ"ד: איך מדינה מוקפת סכנות מרשה לעצמה להיות שאננה?

עודכן לאחרונה: 12.5.2023 / 10:27

ושוב ראינו, הפנמנו, הבנו - ושם זה נגמר, לא עושים דבר. כיפת ברזל זו המצאה מדהימה, אבל האם היא מאפשרת לישון בשקט? אמש ראינו שלא. הפתרון נמצא בלואו-טק: לא ייאמן שיש עוד בתים בישראל ללא ממ"ד | טור דעה

זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023. איחוד הצלה
זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023/איחוד הצלה

ושוב ראינו, הפנמנו, הבנו - ושם זה נגמר, לא עושים דבר. הפעם מדובר באירוע טראגי שהתרחש ברחובות, פגיעה ישירה בבניין ללא ממ"ד, שגרר לצערנו הרוג ראשון במבצע "מגן וחץ" ופצועים רבים.

קרוב לוודאי שכבר שכחנו, אבל רק לפני כחודשיים נרשם אירוע חריג במזרח התיכון, בטורקיה וסוריה, כשרעידת אדמה קטלנית גרמה למותם של למעלה מ-50,000 הרוגים, מאות אלפי פצועים ומיליוני בני אדם שאיבדו את ביתם.

או יותר נכון, בטוח ששכחנו. אחרת איך תסבירו את זה שמדינה מתקדמת כמו ישראל, הנמצאת בטווח טילים ובסיכון מוגבר לרעידות אדמה, מרשה לעצמה להיות שאננה?!

נכון שמערכת לייזר חדשה מפעימה את הדמיון, ונכון שכיפת הברזל הפכה לפלא השמיני, ועדיין - הממ"ד הוא הכלי היעיל ביותר כדי למנוע פגיעות בגוף. כן, דווקא המצאה פשוטה של בטון שהתקבלה אחרי מלחמת המפרץ בשנות ה-90 של המאה הקודמת - היא זו שעובדת ביעילות הגדולה ביותר. לואו-טק.

610,000 משפחות בישראל נמצאות בסכנת חיים ממשית

הבעיה היא לא תוכניות ההתחדשות מכאן ועד הודעה חדשה (כולל בעיר רחובות). הבעיה היא יישומן. בישראל, שיושבת עדיין על בירוקרטיה של המנדט הבריטי, הכל זוחל תחת שלטון הפקידים. רק באפריל האחרון התקבלה החלטה חדשה: ועדת הערר של מחוז ת"א קבעה כי יזמית הבנייה לא תוכל להסתפק בממ"ק (מרחב מוגן קומתי), אלא תחויב בממ"ד לכל דירה.

"גם הלילה מדינת ישראל נחלקת לשניים, לתושבים שגרים בבתים שנבנו על פי התקן המקנה להם הגנה מרעידות אדמה וטילים הממשיכים לישון בשלווה יחסית, ותושבים שגרים בבניינים רעועים ללא הגנה, ומבינים שגם לי זה יכול לקרות", אומר ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, חברה המייצגת בעלי דירות בבניינים ישנים בקידום הליכי התחדשות עירונית בכל הארץ.

אומר וצודק. גם אמרנו את זה אחרי רעידת האדמה בטורקיה. מי שגר בבית עם ממ"ד יכול להרגיש סוג של ביטחון. מנגד, מי שהבית שלו נזקק לתמ"א 38 או פינוי בינוי ותקוע במבוכי הבירוקרטיה, עלול לאבד את ביתו, ונמצא במצב של סכנת חיים.

זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023. איחוד הצלה
זירת נפילת רקטה על בית, רחובות, 11 במאי 2023/איחוד הצלה

לפי דו"ח מבקר המדינה מהשנה שעברה, מעל 4,800 מבנים חשופים לטילים ולרעידת אדמה קטלנית. מדובר בלמעלה מ-610,000 דירות, שרק 7% מהן קיבלו היתר לתמ"א 38 עד כה. 610,000 משפחות שסיכויי ההצלה שלהם נמוכים באופן מעלה חשש.

אז נכון, מזל שיש כיפת ברזל, המצאה מדהימה. אבל האם זה נותן סיבה לישון בשקט? היום למדנו שלא.

אולי יהיה זה מסר לממשלה לזרז הליכים - ממ"דים יכולים להיות בכל בנין בישראל. צריך רק להפעיל מסלול ירוק להתחדשות - ויפה שעה אחת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully