וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הקרקעות: עשרות מפגינים כנגד איש העסקים גארי ברנט בירושלים

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 16:08

בהמשך לפרסום אתמול על הצעתו לכאורה של איש העסקים גארי ברנט לתושבי השכונות המדוברות בירושלים לשלם מאות אלפי שקלים עבור ביתם - עשרות מוחים, שטענו כי לא קיבלו שום הצעה כזו, המשיכו במאבקם והפגינו היום נגד "הכוונה לגרשם מביתם"

עשרות מפגינים בפרשת קרקעות הפטריארכיה בירושלים/יח"צ

אירוע נוסף בפרשת אדמות הפטריארכיה בירושלים שלא נגמרת: בהמשך לפרסום אתמול בוואלה נדל"ן ובאתרי חדשות נוספים על הצעתו לכאורה של איש העסקים גארי ברנט לתושבי השכונות המדוברות בירושלים לשלם מאות אלפי שקלים עבור בעלות מלאה על ביתם - עשרות תושבי השכונות ניות, טלביה, אבו טור, גבעת אורנים ורחביה, שטענו כי לא קיבלו שום הצעה וכי מדובר בספין - המשיכו במאבקם וערכו היום (ג') הפגנה בכניסה למלון ענבל, שם נערכה ועידת עיר הנדל"ן ירושלים, של מרכז הבנייה הישראלי.

במאבקם, תושבי השכונה מוחים על הכוונה לכאורה לגרשם בשנים הקרובות מבתיהם, על ידי קבלנים ובעלי הון, ובראשם איש העסקים גרי ברנט, שרכש את הקרקעות בתחילת השנה מחברת ניות עבור 750 מיליון שקל.

נזכיר כי האדמות המדוברות היו שייכות לפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית ונמצאות במרכז ירושלים, בעיקר בשכונות טלביה וניות. הן מוחכרות כיום לקק"ל, שהחכירה גם היא את הקרקע לבעלים של הדירות שנבנו באזור.

נציגות השכונות: "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו"

לטענת המפגינים, תושבי השכונות "הפכו בני ערובה בבתיהם, זאת לאחר שלחכירת הקרקע של התושבים נותרו תקופות קצרות יחסית של מס שנים, והקבלנים אשר רכשו את הקרקעות מאיימים לא לחדש אותם אם התושבים לא ישלמו סכומי עתק".

התושבים מבקשים לאשר טיוטת חוק, אשר הוגשה לכנסת ומעגנת ומגינה על התושבים מפני דרישות הקבלנים. הצעת חוק זו שהוגשה לכנסת דומה להצעות חוק שכבר אושרו במדינות שונות באירופה, וכן בדומה לחוק חכירת קרקעות בבריטניה שעודכן לאחרונה. כמו כן, ההצעה הושלמה בהתייעצות ישירה עם מנהלי מפתח במשרד המשפטים בבריטניה.

נציגי הדיירים המוחים מציינים כי על אף הספינים, כאמור, שמגיעים מצידו של איש העסקים גרי ברנט ואנשיו שמדברים על פשרה והצעה קונקרטית שהוצעה לתושבי השכונות, "בפועל מדובר בתעלול יחצ"ני זול מהסוג הנמוך ביותר וניצול ציני של התושבים". עוד, אומרים התושבים בהפגנה: "מר ברנט למד על ההפגנה הנוכחית ומנסה לנטרל אותה. אף תושב לא קיבל הצעה ואף אחד לא יודע מה הם תנאיה. ברנט ואנשיו מחזיקים אלפי תושבים בחוסר ודאות ומאיים מתחת לשפם שאם לא יענו לדרישותיו יבולע להם. זה בדיוק המקום שרשות התחרות צריכה להתערב, ואנו קוראים לרשות התחרות ולשר הכלכלה, ניר ברקת, להתערב כנגד ברוני הקרקעות שחושבים שהכל מותר להם" .

לטענת המוחים: מה ברנט רוצה להשיג?

על פי המוחים, גארי ברנט מנסה להשיג שני דברים: ראשית, שהתושבים, שלכאורה שילמו כסף מלא על דירותיהם ישלמו עוד מאות אלפי שקלים אם לא מיליונים; שנית, לקבל את זכויות התמ"א וזכויות הבניה הלא מנוצלות של התושבים ללא תמורה, אף על פי שעל פי הדין זכויות אלו שייכות לחוכרים.

לטענתם, "ברנט הוא איש עסקים, לא קבלן, ומכאן שהוא ימכור את הזכויות למרבה במחיר, ומי שיקנה יפעל כראות עיניו בלי שיהיה לו אכפת מהתושבים. כל מי שמכיר את התחום של פינוי בינוי יודע כמה חשוב לבחור קבלן אמין, לקבל ערבויות מכר ובטחונות, מלקח דיירים ועוד, ויודע איזה אחוז גדול של פרויקטים כאלו הסתבכו וכמה הדיירים באותם בניינים סבלו וסובלים. כאן ככל הנראה כל רשת ההגנה לא תהיה קיימת".

לסיכום, קוראים התושבים לממשלה לסייע להם במקרה הזה, מתוקף תפקידה: "הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו, בלי להגן על התושבים. צריך פתרון חקיקתי הוגן כפי שקיים בחו"ל וכפי שהוצע בחוק חכירה הוגנת. אנו דורשים פתרון אחיד לכל השכונות בירושלים ובערים אחרות מחוצה לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully