וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת הריבית: אתם משלמים היום על הדירה שלכם יותר. הרבה יותר

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 16:31

תקדים מסוכן: העלאת ריבית בנק ישראל היום לשיעור של 4.75% על פי ההערכות מביאה תוך שנה אחת בלבד להתייקרות מסוכנת של המשכנתה שלכם. רכשתם דירה לפני יותר משנה? לא תאמינו בכמה עלות המימון שלה התייקרה מאז

אתר בנייה. ShutterStock
מכת הריבית: אתם משלמים היום על הדירה שלכם הרבה יותר, לא תאמינו כמה/ShutterStock

העלאת הריבית הנוספת המתוכננת היום (ב') על ידי נגיד בנק ישראל תביא מכה נוספת על עשרות אלפי נוטלי המשכנתאות הצעירים - שכבר כעת לא מצליחים לעמוד בהחזר ההלוואה החודשי, אשר גדל מתחילת השנה בכמה מאות שקלים או אלפי שקלים, תלוי בגובה ההלוואה - וכן במאות אלפי שקלים סה"כ בעלות הכוללת של הדירה.

השיח הרווח סביב הזינוק בריבית מתייחס בעיקר לעלייה בהחזר החודשי שמשלמים נוטלי המשכנתאות. אולם, עליית הריבית ומדד המחירים לצרכן, אליו מוצמדות מרבית המשכנתאות שלנו, משפיעים באופן ישיר גם על עלות ההלוואה כולה ועל התייקרות קרן ההלוואה.

בכמה בדיוק התייקרה עלות המימון של הדירה שלכם בשנה האחרונה? וואלה נדל"ן בדק, בסיועה של רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, וגילה נתון מדאיג:

גרף הריבית עולה. shutterstock, עיבוד תמונה
גרף הריבית עולה/עיבוד תמונה, shutterstock

רכשתם דירה ב-2 מיליון שקל טרם רצף העלאות הריבית? עלות המימון שלה קפצה בסכום היסטרי של כ-425 אלף שקל - תוך שנה אחת בלבד. מדובר בתקדים מסוכן שלא היה מעולם, וזה טרם העלאה הנוספת של הריבית היום, כאמור, ברבע אחוז לפחות לפי ההערכות.

הנתון הנ"ל מתייחס לרוכשי דירה בעלות של 2 מיליון שקל לפני כשנה, טרם העלאות הריבית, כאמור, ונטל משכנתה של מיליון שקל ל-30 שנה על פי החלוקה הרווחת כיום (שליש הלוואה בריבית פריים, שליש ריבית משתנה צמודה ושליש ריבית קבועה צמודה למדד).

אותה הלוואה, שדרשה החזר חודשי של 3,856 שקל לפני כשנה, וסך תשלומי הריבית וההצמדה בתנאי המשכנתה אז עמדו על 912,000 שקל - תעלה כיום, שנה בלבד אחרי, 4,950 שקל בחודש ו-1.34 מיליון שקל סך הכל, כלומר, עלות המימון של הדירה התייקרה בכ-425 אלף שקל (!!), כמעט מחצית מגובה ההלוואה המקורית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
זוג צעיר מודאג עם מסמכים. ShutterStock
זוג צעיר מודאג מהזינוק בעלות המשכנתה/ShutterStock

במקרה נוסף בחנו דירה בעלות של 4 מיליון שקל;

מי שרכש דירה בעלות כזו לפני כשנה ונטל משכנתה בגובה של 2 מיליון שקל באותם תנאים כמו שצוינו מעלה - ישלם כיום סכום בלתי נתפס של 850 אלף שקל יותר (!!) בעלות הכוללת של הדירה ו-2,270 שקל יותר בהחזר החודשי.

מבחינת מספרים, מי שרכש דירה בעלות כזאת טרם רצף העלאות הריבית כאמור, ונטל משכנתה של 2 מיליון שקל ל-30 שנה בחלוקה זהה, שילם החזר חודשי של 7,730 שקל, כשסך תשלומי הריבית וההצמדה בתנאי המשכנתה אז עמדו על 1.82 מיליון שקל;

כיום, באותה הלוואה בדיוק, ההחזר החודשי יעמוד על 9,900 שקל וסך תשלומי הריבית וההצמדה יעמדו על 2.67 מיליון שקל. נדגיש זאת שוב, 850 אלף שקל יותר.

וכדי לסיים בנימה אופטימית (עד כמה שניתן) טיפ קטן לסיום ללוקחי משכנתאות חדשים: מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, בה כאמור נעזרנו בעת כתיבת כתבה זו, ממליץ לשלב מסלול של ריבית משתנה לא צמודה, כמסלול זמני לתקופה הנוכחית שמגן על הלווים גם מהמשך עליית הריבית וגם מעליית המדד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully