וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה "בהנחה": אלו השינויים הדרמטיים בתכנית ההגרלות

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 12:06

לזה הם קוראים הנחה? משרד הבינוי והשיכון מוביל שינויים מהותיים בתוכנית ההגרלות של המדינה - שתקטין את ההנחה המוצעת לזוגות צעירים במסגרת התכנית במאות אלפי שקלים; כמה תעלה דירת 4 חדרים?

זוג בודק את חשבון הבנק. ShutterStock
בשורה מרה לצעירים/ShutterStock

אם עד היום הרגישו הצעירים כי זכו בלוטו, היום זה כבר פרס קנס: גם תשלם על הזכייה עשרות אלפי שקלים יותר - וגם משך קבלת הדירה מתארך, כשהקרקעות המשווקות פחות ופחות מוכנות לבניה, עקב בעיות תכנוניות.

כפי שפורסם אתמול, תכנית דירה בהנחה הולכת לעבור מספר שינויים מהותיים - שיהפכו אותה ליקרה יותר במאות אלפי שקלים עבור הזוגות הצעירים וחסרי הדיור.

בניגוד לתכנית של השר הקודם, זאב אלקין, לאחר שהשינויים יכנסו לתוקף (ככל הנראה לא יחולו על ההגרלה הקרובה שתצא לדרך, כפי שפורסם אתמול, מיד לאחר חג הפסח) תחושב ההטבה לפי שווי הדירות במועד שבו פורסם המכרז לקבלנים - ולא כפי שהיה קודם לפי ערכן, שנשאר תמיד באופן קבוע על סמך דצמבר 2020; נדגיש כי מאז, המחיר זינק בעשרות אחוזים שיגולגלו כעת על הזוגות הצעירים.

השינוי המרכזי שעולה לנו מאות אלפי שקלים

אחד השינויים המרכזיים שהולכים להתבצע, הוא שינוי שיטת המכרז ברות מקרקעי ישראל שמסגרתו נקבעת ההנחה לזוכים.

כזכור בתוכניתו של השר לשעבר אלקין נקבעה הנחה של 20% ממחיר השמאות של דצמבר 2020, ועד 300,000 שקל. ואילו כעת, סוכם בין משרד הבינוי והשיכון לאנשי האוצר, כי ההנחה תעמוד על 25% ממחיר השמאות העדכני - ועד 500 אלף שקל.

אולי ברגע הראשון, כשמסתכלים על המספרים, זה נשמע כאילו מדובר בהטבה, אך אל תטעו.

מבדיקה שנערכה בנציגות הזוגות הצעירים לנושא דיור, עולה כי מדד מחירי הדיור מדצמבר 2020 עד לפברואר 2023 עלה בלא פחות מ-32.9%, מה שמעלה מאוד את המחיר ממנו תיגזר ההנחה ומקטין אותה באופן משמעותי.

כך, עולה מהבדיקה כי מחירי הדירות בתוכניתו של גולדקנופף יהיו מעל ל-26% בממוצע בהשוואה לתוכניתו של אלקין.

כמה זה בכסף?

בהתאם למידע הנ"ל - ערכו בנציגות הזוגות צעירים בדיקה נוספת, כדי לוודא מה יהיו פערי המחירים בדירות המוגרלות.

הם לקחו את מחיר השמאות בתוכנית של אלקין לפי נתונים שפרסמה רמ"י, הוסיפו 32.9%, כאמור העלייה במחירי הדיור מדצמבר 2020, הפחיתו את ההנחה שאותה מתכנן שר הבינוי והשיכון החדש, גולדקנופף, לתת לזוכים, וזה מה שיצא:

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף ושר השיכון היוצא זאב אלקין בטקס חילופי השרים, ירושלים, 1 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
שר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף ושר השיכון היוצא זאב אלקין בטקס חילופי השרים, ירושלים, 1 בינואר 2022/פלאש 90, יונתן זינדל
  • דירת 4 חדרים בנתניה, שבמסגרת התכנית של אלקין עלתה 2,000,000 שקל, תעלה בתוכניתו של גולדקנופף 2,558,444 שקל - פער של כמעט 28%.
  • דירת 4 חדרים בבאר שבע, שבמסגרת התוכנית של אלקין עלתה 1,064,173 שקל, תעלה בתוכניתו גולדקנופף 1,325,893 שקל - פער של כמעט 25%
  • הבדיקה נערכה על בסיס דירת 4 חדרים שכוללת מחסן חניה ומרפסת.
הפערים בין התכנית של אלקין לתכנית החדשה של גולדקנופף. באדיבות טל זכריה - קבוצת הפייסבוק חדשות משוק הנדל"ן, צילום מסך
הפערים בין התכנית של אלקין לתכנית החדשה של גולדקנופף/צילום מסך, באדיבות טל זכריה - קבוצת הפייסבוק חדשות משוק הנדל"ן

בתמונה המצורפת מעלה תוכלו לראות את טבלת המחירים והפערים המלאה.

כאן המקום להזכיר כי גם בתוכניתו של אלקין הייתה עליה משמעותית במחירי הדירות המוגרלות ביחס לתכנית "המחיר למשתכן" המיתולוגית, ועכשיו הזוגות הצעירים סופגים מהלומה נוספת מהשר החדש.

כך או אחרת, נראה כי לאינפלציה הדוהרת מתווספף רכיב יוקר מחייה גדול ומשמעותי לאלו מברי המזל שיעלו בגורל ויזכו בדירות המוזלות - וזו היא עלייה של כ-26% במחירי הדירות המוגרלות.

על שינויים אלו, שר הבינוי והשיכון לשעבר, ח"כ זאב אלקין, פרסם בעמוד הטוויטר שלו, את הדברים הבאים: "טעות קשה של גולדקנופף, הזוגות הצעירים ישלמו עכשיו מאות אלפי שקלים יותר על הדירה, ‏ראשי הרשויות יאשרו פחות מכרזי בניה כי לקחו מהם את הסיוע, ‏הציבור הפסיד, פקידי האוצר ניצחו, ‏גולדקנופף מכר אותנו לפקידי האוצר, נשאר רק לגלות מה קיבל מהם ועבור מי?"

לדור הקודם - 100 משכורות; כמה היום?

עו"ד אלון קנינגר, נציגות הזוגות הצעירים בנושא דיור בוועדות הכנסת, אומר כי "בעוד משבר הדיור עולה וגואה אנחנו רואים את ממשלות ישראל הולכות ומדללות את איכות התוכניות שלהם לדיור בר השגה. לצערנו, הבשורה שאנחנו מקבלים משר הבינוי והשיכון החדש היא שמדינת ישראל רוצה להמשיך להעשיר את קופתה על חשבון הזוגות הצעירים במדינת ישראל".

"מקבלי ההחלטות מקבלים כמובן מאליו את העובדה שדור הנוכחי יצטרך כ-280 משכורות לרכישת דירה, בעוד לדור הקודם הספיקו 100 משכורות".

"אנחנו מפנים אצבע מאשימה למדינת ישראל, זו ששולטת ב-90% מהקרקעות, היא זו שאחראית לשיווקי הקרקע, למדיניות המיסוי וגם להפקת היתרי הבניה באמצעות הרשויות המקומיות. כולנו תקווה שהתוכנית של השר הנכס תשתנה ולא תועבר כפי שהיא מוצגת כיום, אנחנו שואפים ליחס ראוי בין ההכנסה הממוצעת במשק למחירי הדירות שנבנות על קרקעות המדינה"

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully