וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך פחות משנה: ההחזר החודשי על משכנתה התייקר ב-750 שקל

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 17:48

בנק ישראל שוב העלה את הריבית, הפעם בשיעור גבוה של 0.5% - מה שמוביל לעלייה ממוצעת של 105 שקל בהחזר החודשי בהשוואה להיום, ושל 750 שקל לעומת אפריל אשתקד

גרף הריבית עולה. shutterstock, עיבוד תמונה
בנק ישראל העלה את הריבית בפעם השמינית ב-11 חודשים לרמה של 4.25%/עיבוד תמונה, shutterstock

בנק ישראל העלה היום (ב') שוב את הריבית, בפעם השמינית ב-11 החודשים האחרונים, בשיעור גבוה של 0.5% - מה שמקפיץ את הריבית ל-4.25% ואת ריבית הפריים ל-5.75% -
הגבוהה ביותר מזה 15 שנה.

על פי בדיקה שביצעו ברשת ארצית לייעוץ משכנתאות "דרכנו", העלאת הריבית בשיעור של 0.5% תביא לעלייה של כ-104 שקל בהחזר החודשי בהשוואה לתשלום האחרון שבוצע, ובסך של כ-750 שקל בהשוואה למשכנתאות שניטלו לפני רצף העלאות הריבית, באפריל 2022.

יש לציין כי הנתונים מתייחסים למשכנתה ממוצעת המורכבת משליש ריבית פריים, שליש ריבית קבועה לא צמודה ושליש ריבית משתנה צמודה, העלייה בהחזרים מתייחסת לריבית הפריים בלבד.

זוג צעיר מודאג עם מסמכים. ShutterStock
אילוסטרציה: "הפגיעה בנוטלי המשכנתאות היא קשה"/ShutterStock

מאור אוחנה, כלכלן, מנכ"ל דרכנו רשת ייעוץ משכנתאות, מציין כי "הפגיעה בנוטלי המשכנתאות היא קשה, זוגות צעירים מתקשים לעמוד בהחזרים החודשיים בעיקר כאלו שנעזרו גם בהלוואות משלימות לצורך הגדלת הון עצמי או זוגות שמשלמים דמי שכירות ומשכנתה במקביל עד שיקבלו את הדירות החדשות שלהם".

"לנוטלי משכנתאות חדשות אנחנו ממליצים לבחון היטב את יכולת ההחזר המקסימלית שלהם ולקחת משכנתאות עם החזר חודשי שכולל מרווח להמשך עליית הריבית. לבעלי משכנתאות קיימות אנחנו ממליצים להחזיק חזק, לצמצם הוצאות מסביב ורק במקרה של חשש ממשי לאי עמידה בתשלומים - לבחון מהלך של מרכוז הלוואות או פריסת המשכנתה לשנים ארוכות יותר. המשמעות של שני המהלכים היא ייקור משמעותי של עלויות המימון לכל תקופת ההלוואה, אך עם זאת היא יכולה למנוע סיכון של אובדן הנכס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"בנק ישראל דוחף את המשק אל מדרון תלול של אינפלציה"

ראול סרוגו, שהתריע מוקדם יותר היום בפני בנק ישראל שהעלאה נוספת של הריבית תגרור זינוק נוסף במחירי השכירויות ובשיעור האינפלציה כמעגל שלא נגמר, אמר את הדברים הבאים בתגובה להחלטת הנגיד: "בנק ישראל דוחף את המשק אל מדרון תלול של אינפלציה שעלולה להסתיים בשיא היסטורי של משבר הדיור בתוך שנה עד שנתיים. בהובלת הנגיד, עושה בנק ישראל בדיוק את ההיפך מלטפל בהורדת האינפלציה. מדד המחירים לצרכן שכמעט רבע ממנו נתון לשינוי במדד מחירי השכירות לדיור, זינק ביותר מ-5% במקביל להעלאות הריבית. אין שום סיבה נראית לעין שהוא יעצור ובחודש הבא נראה עליה שעלולה לעמוד עד חצי אחוז במדד מחירי השכירות. התוצאה תהיה המשך זינוק מדד המחירים לצרכן שאותו אמור בנק ישראל לרסן ולא מצליח כבר 10 חודשים ברציפות".

על הטענה שלפיה, עליית הריבית בשנה האחרונה הביאה לעצירת זינוק מחירי הדיור, אומר סרוגו: "התוצאה הזו, היא תוצאה ברוכה אבל זמנית. ענף הבנייה והתשתיות יכול ליהנות מכל תקופת יציבות מחירים ולשפר את יכולת התכנון והביצוע שלו. אנו מייחלים ליציבות ארוכה בתחום במחירי הדיור, אבל בנק ישראל פועל כעת בוואקום ומייצר לחץ שמונע בנייה והקמת תשתיות. קבלנים ויזמים מתקשים לממן את הפעילות שלהם ואנחנו מדווחים בכל יום על קשיים שמערימים הבנקים בתחום הליווי".

עוד, אומר סרוגו, כי "אין שום פעולה שמתכננת הממשלה בינתיים וחובת בנק ישראל לפעול עם המדינה במערכת של כלים שלובים שתאפשר איזון של השפעה שלו. בנק ישראל חייב להפסיק מייד את העליות ולהתחיל בהורדת הריבית כי השפעתו כעת היא הרסנית על כל מי שנוגע בבנייה וזקוק לה. כלומר על חלק מרכזי ביותר ברכיבי המשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully