וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נוצר מצב אבסורדי, בנק ישראל חייב לעצור את העלאת הריבית"

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 13:32

נתוני למ"ס מצביעים על יחס חיובי בין הזינוק במחירי השכירות לבין עליית הריבית: "נוצר מצב אבסורדי בו הבנק המרכזי מנסה לעצור מדד שכמעט רבע ממנו הוא דמי השכירות, בכלי שמעלה אוטומטית את דמי השכירות"

קצב חודשי של מדד שכר דירה עלה פי 7. למ"ס, צילום מסך
קצב חודשי של מדד שכר דירה עלה פי 7/צילום מסך, למ"ס

"אסור לנגיד בנק ישראל להוריד את העיניים מהמטרה - כל עליה של ריבית בנק ישראל מתגלגלת לעליה במדד מחירי השכירות ומובילה לעוד עליה באינפלציה. המטרה של העלאת הריבית אמורה הייתה להיות הפחתת קצב עליית מדד המחירים לצרכן ונכשלה".

כך, אומר היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, לקראת פרסום החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על גובה הריבית לחודש מרץ.

נזכיר, כי מאז מאי בשנה שעברה מזנק מדד מחירי השכירות של למ"ס ללא הפסקה, בהתאמה כמעט מדויקת לעליית ריבית בנק ישראל. ראינו עלייה של 5.1% בתקופה הזו במדד השכירות הכללי ושל 7.9% במדד הבוחן את גובה דמי השכירות לשוכרי דירות שחתמו חוזה חדש.

סרוגו: "בישראל נוצר מצב אבסורדי שבו הבנק המרכזי מנסה לעצור את עליית מדד המחירים לצרכן שכמעט רבע ממנו הוא רכיב דמי השכירות לדיור, על ידי כלי שמעלה אוטומטית את דמי השכירות במשק. לכן, כל עוד נראה עליית ריבית, נמשיך לראות עלייה של דמי השכירות ומכאן שהמדד ימשיך לזנק והמטרה המרכזית של העלאת הריבית לא תושג".

על הטענה שלפיה, עליית הריבית בשנה האחרונה הביאה לעצירת זינוק מחירי הדיור, אומר סרוגו: "התוצאה הזו, היא תוצאה ברוכה. כולנו, יזמים, קבלנים ורוכשי דירות זקוקים ליציבות מחירי דיור וכל שינוי מגמה מהזינוק שראינו בשנה שעברה תורם לנו ולמשק. עם זאת, לקובעי המדיניות בבנק ישראל, ואיתם הכנסת והממשלה אסור לפספס את התמונה המלאה והיא לא טובה".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסכם: "מרכזי סיכון המשק הגדולים ביותר כעת הם המשך מגמת הישיבה על הגדר של אלה שבאמת זקוקים לדירה, הירידה הנמשכת בהתחלות הבנייה בשל הסיכון הגובר של היזמים בסביבת הריבית הגבוה הנוכחית לצד הרחקתם של המשקיעים משוק הדיור כפי הם שעולים מהנתונים כסכנה של ממש למשק. כל אלה מעלים בכל יום שעובר את היקף המחסור בדירות שהמשק זקוק להן. חובתו של בנק ישראל להפסיק את העלאות הריבית, ושל הממשלה לקבוע תוכנית מסודרת ומהירת השפעה לטיפול במשבר הדיור והמחסור החריף בתשתיות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully