וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

82% מהקבלנים צופים עלייה במחירי הדיור גם השנה

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 15:48

סקר הקבלנים השנתי של Coface Bdi אינו מבשר טובות: בשנת 2023 היקף פעילות ענף הבנייה ייגרע משמעותית עקב עלית הריבית, מחירי הדיור יעלו - אבל פחות משנים קודמות, וצפי לשיא שלילי במספר הקבלנים שיגרעו מהענף

מנהל פרויקט נדל"ן. ShutterStock
בשנת 2023 היקף פעילות ענף הבנייה ייגרע משמעותית עקב עלית המחירים/ShutterStock

82% מהקבלנים צופים עליית מחירים, כך עולה מסקר מיוחד שנערך בקרב 150 קבלנים ברחבי הארץ שביצעה חברת המידע העסקי Coface Bdi לקראת כנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב.

עוד עולה מהסקר: 89% מהקבלנים טוענים כי עלות המימון התייקרה בשנה החולפת, 56% מהקבלנים צופים ירידה בהיקף הפעילות בענף עוד השנה, ו-35% צופים ירידה בביקוש לדירות בשל ירידה בביקוש למשכנתאות. בנוסף, הממצאים מראים כי הגידול בענף השנה הגיע בעיקר כתוצאה ממימון בנקאי (91.3%) לעומת המימון החוץ בנקאי (5.1%).

בנוסף, צפי לשיא שלילי חדש במספר הקבלנים שיגרעו מהענף בשנת 2023, שלפי הסקר עומד על 680 קבלנים.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת Coface Bdi: "הנתונים והסקר מעידים על האטה בענף שנובעת מהתייקרות חומרי הגלם, התייקרות המשכנתאות, ירידה בפעילות המשקיעים, קשיים בהחזר ההלוואות ועוד"

מדד מחירי הדירות לפי תקופות. Coface Bdi,
82% מהקבלנים צופים עלייה של כ-5% במחירי הדירות בשנת 2023/Coface Bdi

כאמור, 82% מהקבלנים צופים עלייה של כ-5% במחירי הדירות בשנת 2023, בהתאמה להיקף הפעילות החברות והענף, שצפויה לרדת.

הקבלנים אמנם צופים עלייה במחירי הדירות, אך בהשוואה לשנים קודמות התחזית שלהם נמצאת במגמת ירידה. בסקר שנערך אשתקד, 90% מהקבלנים צפו עלייה של כ-7.3% במחירי הדירות.

ביטוי נוסף להאטה ניתן לראות גם בסך העסקאות, השנה נרשמה ירידה של כ-16% (כ- 82,532 לעומת 98,487 שנה שעברה), וביתרת המשכנתאות שעומדת השנה על 522.5 לעומת 483.1 אשתקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מספק הקבלנים שנגרעו - לפי שנים. Coface Bdi,
צפי לשיא שלילי חדש במספר הקבלנים שיגרעו מהענף בשנת 2023/Coface Bdi

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת Coface Bdi: "הנתונים והסקר מעידים על האטה בענף שנובעת מהתייקרות חומרי הגלם, התייקרות המשכנתאות, ירידה בפעילות המשקיעים, קשיים בהחזר ההלוואות וכו'. מהסקר שערכנו עולה שרוב הקבלנים (89%) ציינו כי עלות המימון התייקרה בשנה החולפת ואנחנו צופים שתהיה לכך השפעה ישירה על מדד מחירי הדיור ב-2023, שלראשונה מזה שנים יישאר זהה לשנת 2022 ויעמוד על 176.2, וצפוי גם להשפיע על מספר הקבלנים שיגרעו מהענף, מספר שצפוי להגיע לשיא שלילי חדש של 680".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מתייחס לנתוני הסקר ומציין כי: "נתוני הסקר אינם מפתיעים כלל, אך מדאיגים מאוד, שכן אנו רואים כיצד מידי שנה קבלנים, בעיקר קבלני ביצוע, פושטים רגל או מפסיקים פעילות ונגרעים מהענף. הסיבה העיקרית לכך נובעת מעליית תשומות הבנייה שמובילה להתייקרות של עשרות אחוזים בעלויות הבנייה, זאת במקביל לאי עדכון או פיצוי על הפערים במכרזים של הרשויות המקומיות והמדינה. מנגד, ראינו כיצד שרי הממשלה היוצאת הפכו אותנו הקבלנים לשק החבטות של הציבור בכישלון שלהם להתמודד עם משבר הדיור. כיום, בענף הבניה חסרות אלפי ידיים עובדות ובמיוחד במקצועות הרטובים. אני חושש שאם המגמה הנוכחית תמשיך משבר הדיור ילך ויתעצם, שכן בשביל לצמצם את הפערים העצומים שיש בין ההיצע לביקוש צריך ידיים עובדות וקבלנים, בלי כוח עבודה אי אפשר לבנות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully