וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיצע הולך ואוזל: ירידה מדאיגה בהתחלות בנייה חדשות

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 19:58

בסוף ספטמבר נותרו למכירה כ-48 אלף דירות - כשמספר חודשי ההיצע עומד על 16.6 חודשים. "הירידה בהתחלות הבניה מדאיגה שבעתיים, כשתהיה בלימה באינפלציה והריבית תרד בחזרה, רוכשי דירות יפגשו היצע נמוך שיוביל לזינוק במחירי הדירות"

קרן השקעות מימון נדל"ן. ShutterStock
זוגות צעירים יושבים על הגדר עקב התייקרות המשכנתאות/ShutterStock

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף ספטמבר 2022, מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על 48,590 דירות, כשמספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנותרו למכירה תימכרנה) הוא 16.6 חודשים.

מספר חודשי ההיצע בשלושת החודשים יולי-ספטמבר 2022 הוא 15.7 חודשים בממוצע (משוקלל), בהנחה שקצב מכירתן בחודשים אלו יהיה זהה לקצב המכירה שנרשם במהלך ספטמבר 2022.

אפקט הריבית - מגמת ההאטה נמשכת

באופן טבעי, מאז תחילת העלאות הריבית השנה, ישנה מגמה של האטה בענף הדיור, כשהדבר בא לידי ביטוי בירידה של כ-20% בהתחלות הבנייה בספטמבר, כפי שפורסם בוואלה נדל"ן ביום שישי האחרון, וכן בירידה של כ-13% ברכישת דירות חדשות, על פי נתוני הלמ"ס.

כך, בספטמבר השנה נמכרו כ-2,700 דירות חדשות, 5% פחות מאשר אוגוסט שבו נמכרו 2,844 דירות, וירידה של 13% לעומת חודש ספטמבר 2021, בו נמכרו 3,107 דירות.

בשלושת החודשים יולי-ספטמבר 2022 הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-12,600 דירות, ירידה של 22.7% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (אפריל-יוני 2022). לאחר ניכוי עונתיות, מסתמנת בתקופה זו ירידה של 17.7% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים.

בלמ"ס מציינים כי הירידה בביקוש החלה באוגוסט 2021, ומאז היא ממשיכה בקצב של 3.9% בחודש - זאת לאחר שבתקופה שבין אפריל 2020 ליולי 2021 הייתה מגמה של עלייה בביקוש בשיעור של 2.3% מידי חודש.

מתרחקים מהטיפול במשבר הדיור

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "מדובר בעוד נתון שמחזק הערכות שלנו מהתקופה האחרונה. הכמות המבוקשת של הדירות הוא נתון שמשקף את היקף המכירות בפועל של דירות חדשות ובנייה עצמית. אין מדובר בהיקף הביקוש האמיתי לדיור בישראל - ההיקף האמיתי גבוה דרמטית מנתון זה. הוא עומד על ממוצע של 60,000 יחידות דיור בשנה לפחות, וזאת ללא סגירת פערים מהעבר. כלומר 15,000 דירות חדשות ברבעון נדרשות למשק, בעוד הכמות שעליה מדווח כעת היא של כ-12,600 דירות בלבד. אין ספק שזינוק הריבית הביא להאטה של הפעילות בענף, אך החלק שצריך להדאיג מאוד את כולנו, הוא הנתון שמצביע על ירידה דרמטית בהתחלות הבנייה מאז תחילת העלאות הריבית השנה. אנחנו מתרחקים בכל חודש שעובר מיכולת לטפל במשבר הדיור. כל הנוגעים בדבר חייבים להתאים את החלטותיהם למצב החדש. מחר יפורסם מדד מחירי הדירות הצפוי להמשיך לעלות. הירידה בהתחלות הבניה מדאיגה שבעתיים מכיוון שכאשר תהיה בלימה באינפלציה והריבית תתחיל לרדת בחזרה, כל אותם רוכשי דירות שעלו על הגדר בשל התייקרות המשכנתאות, יחזרו חזרה לשוק ויפגשו היצע נמוך ולא מספק שהפועל היוצא מכך זינוק במחירי הדירות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"I

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully