וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתון בפתח? צניחה חדה בהיקף המשכנתאות

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 15:16

שפל של יותר משנתיים, ירידה של כ-45% בממוצע השנתי: הצניחה בהיקף המשכנתאות נמשכת ומעידה על האטה משמעותית בשוק עקב העלאת הריבית. המשקיעים יוצאים מן השוק, הזוגות הצעירים בסיכון גבוה

זוג מסורבי משכנתא. ShutterStock
ירידה של כ-20% בהיקף המשכנתאות ביחס לחודש ספטמבר: הזוגות הצעירים בסיכון גבוה/ShutterStock

אפקט הריבית: מנתונים שמפרסם בנק ישראל עולה כי בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בסכום כולל של כ-6.1 מיליארד שקל. מדובר בירידה של כ-20% ביחס לחודש ספטמבר, בו היקף המשכנתאות הכולל הסתכם בכ-7.7 מיליארד שקל, וכן בשפל של יותר משנתיים.

כמו כן, מאז חודש מאי האחרון, היקפי המשכנתאות שלקח הציבור ירדו מדי חודש - תופעה שלא זכורה שנים. המגמה החדשה הזו היא תוצר ישיר של העלאות ריבית בנק ישראל.

אפשר להגיד בביטחון שלעת עתה טירוף המשכנתאות נרגע, ללא ספק - די אם נזכיר את סך המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ 2022, ערב העלאת הריבית, שעמד על 13.432 מיליארד שקל - ירידה של כ-45% בפחות מחצי שנה.

כעת, החשש הגדול הוא מפני הזוגות הצעירים הנוטלים משכנתאות של כמיליון שקל ומעלה.

קצת היסטוריה בהיסטריה

בשנת 2021 חצה סך היקף המשכנתאות לראשונה את רף ה-100 מיליארד שקל, ועמד על 116.09 מיליארד שקל, עם זינוק של כמעט 50% וממוצע חודשי של 9.674 מיליארד שקל - לעומת סך כולל של 78.108 מיליארד שקל בשנת הקורונה 2020.

האטת המשכנתאות הציגה גם ביטוי בשטח, כפי שפורסם בוואלה נדל"ן ביום שישי האחרון, רצף העלאות הריבית של בנק ישראל, שהחל בחודש מרץ, חתך בכ-20% את היקף הבניה של דירות חדשות.

צניחה גם בהיקפי הבניה

כאמור, העלאת הריבית של בנק ישראל השנה הביאה לצניחה בהיקף הבניה. מאז תחילת הליך העלאת הריבית במשק בחודש מרץ 2022 נחתך היקף התחלות הבניה בשוק הדיור הישראלי בכ-20%, ובסוף חודש ספטמבר עמד קצב התחלות הבניה של דירות במשק על כ-60 אלף יחידות דיור בלבד.

בכך, מציינים כלכלני ההתאחדות, "חזר המשק קרוב מאוד להיקף התחלות הבניה של השנה שעברה וחתך את תוספת התחלות הבניה שהצליחה הממשלה היוצאת לקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully