וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עוגמת נפש אחת גדולה"; בוחרים קבלן שיפוצים? כך תדעו שלא עוקצים אתכם

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 8:33

במועצה הישראלית לצרכנות התקבלו עשרות תלונות כנגד קבלני שיפוצים בשל מחלוקות כספיות, אי עמידה בלוחות זמנים, היעלמות הקבלן, עבודה לא טובה ועוד. מה אפשר לעשות וכיצד תצמצמו את הסיכוי לנזקים? בדקנו בשבילכם, והכנו מדריך שיכול לחסוך לכם הרבה זמן והרבה וכסף

עשרות אלפי ישראלים שיפצו את דירותיהם לקראת חגי ישראל, בסכום ממוצע של כ -30 אלף שקלים - כך עולה מסקר שערכה לאחרונה התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, עליו ענו 792 קבלני שיפוצים רשומים. על פי תוצאותיו, כ-34% מקרב הציבור הישראלי, משקיעים בין 30-50 אלף שקל, כ-27% מקרב המשפצים השקיעו בחגים בשיפוץ סכום שנע בין 15 ל-30 אלף שקל וכ-26% משקיעים למעלה מ-50 אלף שקל. השאר, כ-13 אחוזים, השקיעו בשיפוצי החגים בראש השנה וסוכות פחות מ-15,000 שקל.

על החגיגה סביב הודעת התאחדות קבלני השיפוצים מעיבה הודעה מטעם גורם אחר - המועצה הישראלית לצרכנות שמספרת כי התקבלו במשרדיה עשרות תלונות כנגד קבלני שיפוצים, בעיקר בגין מחלוקות כספיות, אי עמידה בלוחות זמנים והיעלמות של הקבלן באמצע העבודה, בטרם סיים אותה.

לצד הודעת המועצה הישראלית, במהלך העבודה על הכנת הכתבה, שוחחנו גם אנחנו עם עשרות בעלי דירות שהתקשרו עם קבלני שיפוצים במרוצת השנה האחרונה, שמלינים על העבודה הרשלנית שבוצעה בנכס ועל חוסר שביעות הרצון מאיכותה הבינונית.

אריחים שהודבקו ברשלנות על ידי קבלן. יחצ,
האריחים הודבקו ברשלנות? לא תמיד יש עם מי לדבר/יחצ

"איזה משפץ ואיזה לאומי - עבודה מזעזעת"

העדויות לא מפסיקות לזרום - עוד ועוד בעלי דירות שנכוו ובמקרה הטוב, הם ידרשו לרוץ אחרי הקבלן במשך שבועות עד שיתקן את הליקויים ובמקרה הרע, יגררו לסאגה משפטית מפרכת בבית המשפט, שתימשך חודשים ובמקרים מסוימים גם שנים

"עשיתי עבודת שיפוץ באמבטיה והחלפנו גם את האריחים. קבלתי המלצה על השיפוצניק הזה והוא גם הראה לי תיק עבודות. שבוע אחרי ששילמתי לו את כל הכסף עבור השיפוץ, אחד מהאריחים באמבטיה נפל, כמעט שבר את הראש לבת שלי. ועזוב את תיקוני השפכטל הגרועים או את הברז שכיום שמתנדנד, העבודה נראית כמו הפרצוף שלו".

העדות של אלונה, בעלת דירה מתל אביב, דומה מאוד לסיפור של רקפת, בעלת דירה מיהוד, ולמעשה, כלל הסיפורים אליהם נחשפנו - דומים מאוד: שיפוצניק רשלן שפוגש בעל דירה חסר ותמים. וזה מה שמספר לנו שאול, בעל דירה מאזור הצפון: "מינימום שיפוץ בבית הנשיא, הוא הביא לי המלצות, כאילו הוא המשפץ הלאומי, אבל איזה משפץ ואיזה לאומי - עבודה מזעזעת. מה שקרה זה שהזמנתי אותו בשביל לסגור מרפסת, אבל אחרי הגשם הראשון שירד לפני כמה ימים, קלטתי שיש נזילות במרפסת. המים שנזלו טפטפו על הרמקולים ששמתי שם. עוגמת נפש אחת גדולה".

העדויות לא מפסיקות לזרום - עוד ועוד בעלי דירות שנכוו ובמקרה הטוב, הם ידרשו לרוץ אחרי הקבלן במשך שבועות עד שיתקן את הליקויים ובמקרה הרע, יגררו לסאגה משפטית מפרכת בבית המשפט, שתימשך חודשים ובמקרים מסוימים גם שנים.

כך, לדוגמא, בית משפט השלום בכפר סבא קיבל תביעה שהגיש לקוח נגד קבלן שיפוצים וחייב אותו בפיצוי של כ-300,000 שקל. ב-2011 נחתם בין הצדדים הסכם שלפיו הקבלן יבצע עבור התובע תוספות בנייה ושיפוץ בביתו תמורת 700,000 שקל. הוסכם כי העבודות יסתיימו בתחילת פברואר 2012 והתשלומים יבוצעו לפי התקדמות העבודה. אלא שרק בשנה האחרונה, מקץ כמעט למעלה מעשור, קבע בית המשפט כי על קבלן השיפוצים לפצות את התובע ב-273,656 שקלים.

אז איך בכל זאת, ניתן להקטין את האפשרות שתעקצו או שתתמודדו עם שיפוץ דירה שהסתיים במפח נפש? מיפינו את הטעויות השכיחות שהציבור הישראלי מבצע בהתקשרות עם קבלן שיפוצים.

בחירת הקבלן

המלצות שמספק הקבלן זה נחמד, אולם מי ערב לכך שמדובר בלקוחות אותנטיים ומרוצים ולא על קרובי משפחה או חברים אליהם הוא הפנה אתכם לקבל המלצה? גם תיק העבודות שבוצעו, בהן הוא מתגאה - מי ערב לכך שהן בוצעו על ידו? ומי יכול להבטיח כי בתום מספר חודשים מגמר העבודות, לא התגלו פגמים בהן? איך בכל זאת מבטיחים שלא עוקצים אתכם?

עו"ד נדיר אביעד, ראש מחלקת נדל"ן ומימון במשרד עורכי הדין יגאל בורוכובסקי ושות' המשמש כיו"ר ועדת דיור המוגן של לשכת עורכי הדין הארצית ועו"ד יפתח יותם ממשרדו, ממליצים שלא להתעצל וללכת לראות את העבודות שביצע הקבלן, וכן לשוחח עם הממליצים בדירות בהן ביקרתם לגבי שביעות רצונם מעבודתו (איכות העבודה, ניקיון, עמידה בזמנים, יחס וזמינות וכדו'). "כמו כן", הם אומרים, "תבדקו היטב בגוגל לגבי מעורבתו של הקבלן במאבקים משפטיים עם לקוחות לא מרוצים. הקשה של שמו בצירוף המילים כתב תביעה או פסק דין, יוכלו לספק לך אינדיקציה לגבי מספר וטיב ההליכים המשפטיים בהם היה מעורב. ובואו נגדיר זאת כך: מעטים אם בכלל, הלקוחות שיגיעו להליך משפטי עם קבלן שיפוצים, בטרם מיצו את כל האפשרויות האחרות ואפשרו לו לתקן את הנזק שעשה. עצם העובדה כי התיק התגלגל לבית המשפט, לרוב, יכולה להעיד על תודעת השירות וחוסר הפניות של קבלן השיפוצים".

עוד בוואלה!

אנחנו יודעים כמה כסף שפכתם על שיפוצים לחגים

לכתבה המלאה
חדירת מי גשם מהגג. לצרכי המחשה,
איך יודעים אם ההמלצות אמיתיות?/לצרכי המחשה

תעגנו את הזכויות בחוזה

בסקר שנערך בקרב בעלי דירות שנכוו לאחרונה מעבודת שיפוץ רשלנית - 35% מהם לא חתמו כלל על חוזה מסודר על הקבלן ושיעור דומה חתמו על חוזה שאינו כולל מפרט טכני כמו שצריך

האם הייתם משכירים את הדירה שלכם ומעגנים את זכויותיכם בלחיצת יד או באיזה רישום על מפית נייר? כמובן שלא. אלא שבאופן די מפתיע, בסקר שנערך בקרב בעלי דירות שנכוו לאחרונה מעבודת שיפוץ רשלנית - 35% מהם לא חתמו כלל על חוזה מסודר על הקבלן ושיעור דומה חתמו על חוזה שאינו כולל מפרט טכני כמו שצריך. אז מה עליכם לכלול במסגרת החוזה? בין היתר, את לוחות הזמנים לביצוע של כל העבודות ואף ניתן לכלול סעיף על פיצוי במקרה של שיהוי בסיומן. כמו כן, ממליצים עוה"ד נדיר אביעד ויפתח יותם, שלא לעשות את הטעות המרה ולשלם לו הכול בבת אחת, אלא בהתאם להתקדמות ביצוע העבודות. למעשה, ממליצים השניים, לשלם לו רק חלק קטן מראש לקבלן השיפוצים על מנת לרכוש חומרים ושכירת פועלים מיומנים, ואת עיקר התשלום לשלם בתשלומים בהתאם להתקדמות בקצב העבודה (רצוי להשאיר סכום משמעותי (20% לפחות) להבטחת סיום ביצוע העבודות בזמן).

כאב הראש עם מול קבלני המשנה

מילא לרדוף אחרי גורם אחד שישלים את כל העבודות בזמן אולם אין דבר מתיש יותר מאשר להתנהל מול מספר קבלני משנה במקביל. כל אחד והסיפורים והתירוצים שלו. בשורה התחתונה - אתם התקשרתם עם קבלן שיפוצים מסוים, והוא זה שצריך להתנהל מול שאר קבלני המשנה. על מנת להבטיח זאת, החוזה שתחתמו איתו צריך לכלול סעיף שמטיל עליו את האחריות בגין כל העבודות שבוצעו בדירה.

המפקח שיוריד מכם נטל אדיר

כן, אנחנו יודעים ששיפוץ דירה בישראל זה סיפור יקר, אפילו מאוד ובקלות כל מהלך כזה מגיע לעשרות אלפי שקלים, אבל תעשו לעצמכם טובה ענקית, וכאשר מדובר על עבודת שיפוץ בהיקף גדול - אל תסמכו רק על עצמכם, אלא תסתייעו במפקח עבודה. אלפי השקלים שתשלמו לו יורידו מהגב שלכם נטל אדיר שכרוך במעקב אחר התקדמות העבודות, והבטחה כי הן נעשות בצורה מקצועית, וכן את ההתנהלות מול הקבלן. צאו מנקודת הנחה כי למי שאין הבנה מעמיקה בתחומי ההנדסה או הבנייה, יתקשה לוודא כי העבודות נעשות בדיוק בהתאם למפרט ולתכנון, והכול כמובן תוך הקפדה על ביצוען בהתאם לחוק. מתפקיד המפקח אף להבטיח כי התשלום שיקבל הקבלן, יועבר רק לאחר שהוא ביצע את כל המטלות שהתחייב להן, עד תום.

בית בן 4 קומות במזרח תל אביב עיצוב ותכנון פזית שביט, באדיבות כוכב אלומיניום. אלעד גונן,
אם בסוף הבית ייראה ככה - הרווחתם/אלעד גונן

אל תסמכו על הביטוח של הקבלן

נזקים או פציעות שמתרחשות במהלך שיפוץ אינם מחזה נדיר. אולי זו תודעת 'החפיף' הישראלית או סתם ביש מזל. כך או אחרת, מציין, עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין.

"העובדה כי העבודה מתבצעת בדירה שלכם, מטילה גם עליכם חובת זהירות וחשיפה לתביעות ותשלום פיצויים. לכאורה, ביטוח הדירה הסטנדרטי הוא הפיתרון אך לא - ביטוח הדירה שיש לכם אינו מכסה נזקים למבנה ולרכוש שייגרמו כתוצאה מן השיפוץ. ואילו נזקים כבר יכולים להיגרם? לדוגמא, פועל שמחליק מסולם ונותר נכה, או 'סתם' פטיש שנופל על ראשו ומותר אותו עם נכות צמיתה.

גם נזקים לרכוש שלכם כתוצאה מהשיפוץ לא יכוסו במהלכו. ומה הדין במקרה בו בטעות, מברג נופל מחלון דירתכם הישר על ראשו של עובר אורח וננעץ בו? ומה לדעתכם יקרה או אריח ישמט מידו של העובד וינחת היישר על מכונית שחנתה מתחת? המכנה המשותף של כל אלו הוא האחריות שיש גם לכם והאפשרות לתבוע אתכם על אותם הנזקים".

אז מה צריך לעשות?

"ראשית", ממליץ עו"ד ורשה, "טרום השיפוץ, כדאי מאוד להעביר פריטי רכוש שונים, כגון תכשיטים, למשמורת מחוץ לדירה. למשל, כספת בבנק. במקרים רבים כדאי לשקול הצבת שמירה על הבית לאורך תקופת השיפוצים. כמו כן, יש לוודא כי לקבלן המבצע יש ביטוח לפרויקט, כולל עבור קבלני משנה, וכי אתם רשומים בו. בנוסף, עליכם לוודא האם וכיצד אתם מכוסים מפני נזקי צד ג' לגוף ולרכוש. למעשה, מי שמזמין עבודה צריך לדאוג שכל קבלן שבא לעבוד אצלו יראה לו אישור קיום ביטוחים - זה מכתב מחברת הביטוח שמאשרת שלעובד הספציפי הזה יש ביטוח בתוקף, שמכסה גם את העבודה הזו, וגם אישור שהביטוח הזה מכסה גם אותי. זה מסמך מוכר. נכון שבשיפוצים של בתים פרטיים פחות מקובל לבקש את זה, אבל כדאי לבקש בנוסף, אל תסמכו על הביטוח של הקבלן, אלא תרכשו בעצמכם פוליסה ייעודית לעבודות קבלניות. העלות שלה לא גבוהה ונגזרת מהיקף השיפוץ".

ואם בכל זאת התגלו ליקויים?

לצערכם, גם אתם נכנסתם לסטטיסטיקה של לקוחות שנכוו מעבודת שיפוצים רשלנית. ישנם מספר דברים שעליכם לעשות בהקדם האפשרי. בשלב הראשון לתעד את כל הליקויים, הן בכתב והן באמצעות צילום ולהעבירם לקבלן בדרישה לתיקונם ולקבל את התחייבותו לעשות כן. היה והקבלן אינו מעוניין או מספר לכם סיפורי סבתא - השלב הבא הוא לפנות לחברה שעוסקת בבדק בית לדירות , בשביל שיוציאו לכם דו"ח מסודר, אותו תצרפו לכתב התביעה שיוגש כנגדו. לא אחת, הוצאת מכתב מאיים מעו"ד, בצירוף אותו דו"ח, ימנע את הצורך להגיש תביעה ויביא לסיום העבודות, אולם כפי שקורה לא מעט פעמים, אתם עלולים להיגרר להליך משפטי מתיש.

ערן סיב. ינאי דיטש,
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים/ינאי דיטש

ומה אומרים בהתאחדות קבלני השיפוצים?

"אחת ממטרות היסוד של ההתאחדות היא להיאבק בקומץ קטן של אנשים שמוציא דיבתו של ענף שלם. אותם 'חאפרים' שאמורים להיות מאחורי סורג ובריח ואסור להם לעבוד בענף השיפוצים מכתימים ענף שלם של אנשים טובים"

בהנחה שהקבלן ששכרתם לשירותכם חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים, ניתן להניח שאפשר לנקוט צעדים במקרה של חוסר שביעות רצון מהעבודה. לשם כך פנינו לערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.

כמה תלונות מוגשות מדי שנה כנגד קבלני שיפוצים בגין עבודה רשלנית שבוצעה?

"בממוצע כ-500 תלונות מדי שנה בנוגע לקבלני שיפוצים".

האם יש סטטיסטיקה לגבי אפיון הסיבות בגינן פונים בעלי הדירות?

"כ-80% מהתלונות מהתלונות הן בעקבות תוספות בעבודה. הבעיה נובעת בעיקר מלקוחות וקבלנים שלא סוגרים חוזה מראש כולל תוספות. את התוספות יש לרשום בחוזה באופן מסודר תוך הידברות וקבלת מחיר מראש. כמו כן, אף רצוי להוסיף לחוזה את זמן העיכוב בעבודה בעקבות התוספות. כ-20% מהתלונות הנוספות הן בעקבות סכסוך כספי שנובע בעיקר מהסדרי תשלום, תשלומים מראש ואופן התשלום. ומיד לאחר מכן כמובן מגיע סכסוכים על טיב העבודה".

מה השוט שיש להתאחדות כנגד קבלן שהתברר כי התרשל בעבודתו וכיצד יכול הציבור להיחשף למידע לגבי קבלן כזה?

"ראשית, אם הקבלן חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים ואנחנו מוצאים שהתלונה נגד הקבלן נכונה, אנחנו קודם כל לא מחדשים לו את החברות בהתאחדות. שנית, אם הקבלן רשום ברשם הקבלנים, כמובן שאפשר לתלונן ישירות לרשם. שלישית, בהתאחדות קיים מוסד בוררות וגישור. מוסד זה פועל ופותר עשרות מקרים בשנה בטרם הגיעו לבית המשפט - צוות רחב מהנהלת ההתאחדות בוחן לעומק כל משפט, מגיע למספר מפגשים עם מהנדסים, עו"ד ואנשי מקצוע על מנת לפתור סכסוכי עבודה. מאז הקמת המוסד נפתרו מאות מקרים של סכסוכי עבודה בין לקוחות לקבלנים טרם הגיעו לתביעות הדדיות".

סיב מסביר: "ההתאחדות הוקמה במטרה למגר את תופעת החאפרים בענף. אחת ממטרות היסוד של ההתאחדות היא להיאבק בקומץ קטן של אנשים שמוציא דיבתו של ענף שלם. אותם 'חאפרים' שאמורים להיות מאחורי סורג ובריח ואסור להם לעבוד בענף השיפוצים מכתימים ענף שלם של אנשים טובים וראויים אשר סובלים מתדמית פחות טובה בגלל אותו קומץ. אנחנו כהתאחדות חרתנו על דגלנו לקדם את הענף וכבר 20 שנים שאנחנו מוסיפים הכשרות, מקדמים רישום קבלנים באופן חוקי, מפעילים מוסד בוררות ופועלים למיסוד והסדרת הענף מול משרדי הממשלה השונים".

בכנס התאחדות קבלני השיפוצים שנערך בסופ"ש האחרון בים המלח התייחס גם רשם הקבלנים לתופעה: "אין משאבים כספיים לאכיפה פרטנית. אנחנו מתמקדים בתכנית העבודה השנתית, בעיקר בבנייה רוויה ובקבלני בניין, ומחלקים את הארץ ככה שיהיה יותר הגיון, כשעיקר הבעיות בפריפריה ובבניה הכפרית. השנה אנחנו מתכננים להגביר את האכיפה ולתגבר את תכנית העבודה, וכן, אנחנו מתכננים יחד עם התאחדות קבלני השיפוצים למתווה חדש בנושא".

כשנשאל בנוגע לסנקציות על קבלנים לא רשומים, ומי מוסמך להפעיל את את הסנקציות בנושא, ענה: "מי שמוסמך להטיל סנקציות זה רק רשם הקבלנים, וזה עניין פלילי. כשמדובר באתר בנייה ואני רואה קבלן לא רשום אני מוציא צו הפסקה ל-14 ימים, אני מגיש תביעה על עבירה פלילית, אבל לצערי הרשויות המקומיות לא עושות כלום. כרגע הנושא נמצא בבחינה מחודשת, ככל הנראה נעבור מהתחום הפלילי להטלת סנקציות כספיות. זה נכון שאנחנו מתמקדים בעיקר בקבלני הבניין אבל אני מקווה שיחד עם הסקנציות החדשות, הרגולציה והתאחדות קבלני השיפוצים גם שם נוכל להטיל סנקציות".

  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully