וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מוצאים חניה? אפשר לשנות את זה. הנה כמה פתרונות שלא הכרתם

עקיבא ערמון, טור אורח

עודכן לאחרונה: 8.8.2021 / 8:44

מצוקת החניה ברשויות המקומיות, ובמיוחד בתל אביב, גוברת. הטכנולוגיה הקיימת כבר מאפשרת לעשות שינוי, אבל הוא יכול להתבצע רק על ידי הפיכת הערים לחכמות. מי יהיה הראשון שירים את הכפפה?

הזמן הממוצע למציאת חניה פנויה בערים הצפופות עומד על 26 דקות, כאשר 30% מהפקקים שנוצרים בכבישי העיר, הינם כתוצאה מאותו חיפוש בלתי פוסק אחר חניה- בעיקר חניית כחול לבן

אחת הסיבות המרכזיות, אך פחות מדוברות, המובילות לעומסי התנועה בכבישים במהלך השנים האחרונות היא מצוקת החניה ברשויות המקומיות. נכון להיום, הזמן הממוצע למציאת חניה פנויה בערים הצפופות עומד על 26 דקות, כאשר 30% מהפקקים שנוצרים בכבישי העיר, הינם כתוצאה מאותו חיפוש בלתי פוסק אחר חניה - בעיקר חניית כחול לבן. החניה מהווה מרכיב משמעותי לניהול התחבורה ומשפיעה על השימוש בקרקע, הבטיחות, הפיתוח הכלכלי וטיב השירות הניתן לתושב ולנהג המבקר בעיר.

כך, לדוגמא, לתל אביב, שנחשבת לשיאנית מצוקת החניה בישראל, נכנסים מדי יום 450 אלף רכבים, כאשר מספר חניות הרחוב השייכות לעירייה עומד על 120 אלף חניות. מדובר כמעט בפי 4 רכבים יותר מחניות. נכון, ישנם חניונים, אבל הם ברובם יקרים ולא אטרקטיביים לחניה של שעות מרובות ולכן המאבק המרכזי של הנהג הישראלי הינו על חניות הרחוב.

מכוניות חונות של אוטותל, פיילוט של עיריית תל אביב, 6 באוגוסט 2017. מגד גוזני
חניות הן עסק יקר ולא זמין. איך משנים את זה?/מגד גוזני

יש לאן להתקדם

הרשויות המקומיות האמונות על ניהול משאב החניה העירוני ואכיפת הסדר הציבורי, נאלצות להתמודד עם אתגר די מורכב, שכן אין ביכולתן לנטר באופן ישיר, מידע חיוני אודות כלי הרכב המבקרים ומשתמשים בנכס הנדל"ן המבוקש ביותר שלה- חניית רחוב. אי הוודאות באשר לזהות וזמן החניה של כל נהג, מובילה לחוסר תכנון והתנהלות לקויה המייקרים את עלויות משאב החניה, מובילים לשימוש לא הוגן לעיתים מצד נהגים ותושבים, ניצול לא מיטבי של החניות, הפסד הכנסות מצד העירייה וקושי לאיתור חניה מצד הנהגים. 26 דקות למציאת חניה כבר אמרנו?

אמנם, כולנו שמענו לאחרונה על פיתוחי אפליקציות שמסייעות באיתור חניה פנויה וקבוצות וואטסאפ שכונתיות שמדווחות על חניות פנויות, אך הן מצומצמות ואין ביכולתן לתת פתרון אמיתי לבעיה. מגמות בכל העולם מלמדות שהערים הגדולות והמרכזיות הופכות לעמוסות יותר, כאשר קצב האימוץ שלהן לטכנולוגיות שמייעלות את השימוש במשאבים העירוניים המוגבלים, ביניהם גם חניה, הוא איטי יחסית ודורש חשיבה מעמיקה.

אמנם ישראל נחשבת לאומת הסטארט-אפ, אך עדיין יש לאן להתקדם בכל הנוגע לאימוץ טכנולוגיות חניה. כיום, ישנן טכנולוגיות בינלאומיות ובדגש על ישראליות, שהופכות את העיר לעיר חכמה באמת בכל הנוגע לניהול חניות הרחוב הפזורות בעיר.

אם כך, כיצד ניתן לפתור את הבעיה?

פתרון טכנולוגי נוסף הוא מתקני חניה עיליים. אחד מהם הוא קרוסלת חניות - מתקן דמוי גלגל ענק המיועד למכוניות, שמאפשר את הפיכתם של שני מקומות חניה בודדים ל-166 חניות

כיום, ישנן מערכות חדשניות מבוססות טכנולוגיית AI, אותן ניתן למקם ברחבי הערים, על עמודי תאורה או רמזורים, אשר יכולות לתת מידע און ליין, 24/7, בנוגע למספר החניות הפנויות ברחבי העיר, היכן נמצאים אזורי הביקוש לחניונים, האם יש צורך בהוספה של חניות לבעלי מוגבלויות או עמדות הטענה לרכבים חשמליים ועוד. בכך, העירייה יכולה לקבל תמונת מצב מלאה של מערך החניה שלה, בכבישי הכניסה לעיר ובתוכה ולקבל החלטות על בסיס מידע מדויק ומעודכן. כמו כן, המערכת מאפשרת לנהל אכיפה מסודרת של תשלום על החניה ובכך לסייע לעיריות בשמירה על הסדר הציבורי, בכך שתוודא כי החניות אכן משולמות ותפוסות על ידי מי שמיועד לכך.

חשוב לציין, כי מהלך שכזה דורש היענות מלאה מצד הרשויות, השקעה כספית ובעיקר הבנה כי זה צריך להיעשות במסגרת שינוי כולל של הפיכת העיר לחכמה. לשם העולם הולך והגיע הזמן שגם אנחנו נצטרף למהפכה.

כמו כן, ישנה טכנולוגיה קיימת בדמות מכפילי חניה, שיושבים כאנדרטה בבנייני מגורים ובמרכזי הערים ולא זוכים לשימוש ראוי מצד התושבים, ככל הנראה, עקב חוסר ידע לגבי אופן התפעול שלהם. פתרון טכנולוגי נוסף הוא מתקני חניה עיליים. אחד מהם הוא קרוסלת חניות - מתקן דמוי גלגל ענק המיועד למכוניות, שמאפשר את הפיכתם של שני מקומות חניה בודדים ל-166 חניות. ישנם גם סנסורים ריצפתים, המותקנים על הקרקע מתחת לרכב ומנטרים נוכחות של רכב חונה. היתרון שלהם הוא שהם מתאימים לניטור בחניונים פתוחים או ברחוב. כל אלה הן טכנולוגיות קיימות, שעדיין לא מימשו את הפוטנציאל שלהן, מאחר ועלותן גבוהה עבור העיריות ולכן אנו נתקלים בהן לעיתים רחוקות.

עוד בוואלה!

ים של צרות: הגורם הסודי לעליית מחירי הדירות

לכתבה המלאה
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי מקבל חיסון שלישי באיכילוב 1 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
הרבה תלוי בראשי הרשויות/ראובן קסטרו

בשורה התחתונה, יש המון דברים לשפר, הן מבחינת הבירוקרטיה שמלווה אותנו כבר שנים והן מבחינת שירות טוב יותר לחונים. במידה והרשויות העירוניות לא ינקטו בצעדים אופרטיביים בכדי לשדרג את יכולות ניהול משאב עירוני זה, הן עלולות להתמודד עם בעיות בתחומים שונים, כגון פגיעה בעסקים, תאונות דרכים, זיהום אוויר ועומסי תנועה כבדים, שירחיבו את תופעת "צוואר הבקבוק" של רכבים בשעות העומס, ויקשו על הכניסה והיציאה מהעיר.

עקיבא ערמון הוא מייסד שותף ומנכ"ל Wisesight, חברה המספקת פתרונות חכמים לחניה.

  • עוד באותו נושא:
  • חניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully