וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ים של צרות: הגורם הסודי לעליית מחירי הדירות

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 5.8.2021 / 14:27

עלייה של פי 5 במחירי ההובלה הימית מסין בתוך שנה מסבכת את הקבלנים ומייקרת את הדירות. סין אחראית לרוב מכריע של אביזרי הגמר לדיור בישראל. התייקרות זו באה בנוסף לעלייה החדה במחיר הברזל

הסיבה להתיקרות היא שיבושים בתפקוד הנמלים אשר נוצרו בשל הסגרים והמגבלות אשר הביאה עמה מגפת הקורונה. בתוך כך אף בוטלו חלק מקווי התובלה, ומספר חברות תובלה קרסו באופן אשר צמצם את ההיצע בתחום

מדד מחירי הדירות האחרון הצביע על עלייה של 7.2% במחירים, וכרגע לא נראה סוף להתייקרות. בעיית היצע הקרקעות והמחסור בדירות הן חלק משמעותי בבעיה, אך לצידן חלה גם התייקרות משמעותית בעלויות הבניה של קרוב ל-4% בשנה. גורמים שונים בענף הבניה מייחסים חלק ניכר מההתייקרות למחירי ההובלה הימית אשר עלו בצורה דרמטית בשנה האחרונה. הסיבה לכך היא שיבושים בתפקוד הנמלים אשר נוצרו בשל הסגרים והמגבלות אשר הביאה עמה מגפת הקורונה. בתוך כך אף בוטלו חלק מקווי התובלה, ומספר חברות תובלה קרסו באופן אשר צמצם את ההיצע בתחום.

כך למשל, עלויות ההובלה מסין, ממנה מייבאת תעשיית הבניה הישראלית חלק ניכר מהברזל בו היא משתמשת, זינקו פי 5, מרמה של כ-2,000 דולר למכולה לפני שנה, לרמה של 8,000 עד 10,000 דולר כיום. התייקרות זו באה בנוסף לעלייה החדה במחיר הברזל. בנוסף לכך אחראית סין גם לרוב מכריע של אביזרי הגמר - חרסינות וכלים סניטריים לחדרי האמבטיה והשירותים, מטבחים, ועוד.

ספינת תובלה אמפיבית עוגנת בנמל סנט פטרסבורג, רוסיה. AP
היצע החברות קטן. ספינת תובלה/AP

עוד נודע, כי עלויות ההובלה הימית זינקו בתוך שנה מכ-3,000 דולר למכולה היוצאת מנמל בומביי לפני שנה, לכ-16-17 אלף דולר כיום.

חברת פרומוט מתקני חניה, היבואנית הבלעדית של ענקית המתקנים הגרמנית WÖHR, מדווחת כי בשל התייקרויות אלו, מגיעות פניות מרובות מקרב היזמים והקבלנים להקדמת האספקות וזאת מחשש כי המחירים ימשיכו לעלות וזמני האספקה יתאחרו.

מתקן אוטומטי תובלה. יח"צ,
הכפלת מחיר המתקנים במהלך 5 השנים האחרונות. פרומוט חניה/יח"צ

"התייקרות המחירים תימשך"

לדברי אודי דרזנר, מנכ"ל החברה, משפיעה התייקרות התשומות על אופן ההתנהלות של חברות הביצוע: "רוב החברות מעדיפות לבצע את ההזמנות במועד המוקדם האפשרי מתוך הנחה כי התייקרות המחירים תימשך, וזוהי גם ההמלצה שלי לקבלנים - מי שיכול שיקדים להזמין".

עידו פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת שפונדר-פדלון, מספר כי התייקרות ההובלה הימית הובילה לעלייה חדה ברוב חומרי הגלם, ובעיקר באביזרי הגמר: "קרמיקות, כלים סניטריים, מטבחים, זכוכיות, מערכות מיזוג אוויר, משאבות, גנרטורים, הכל מגיע בהובלה ימית, וגם מעט האביזרים שמיוצרים בישראל, מיוצרים מחומרי גלם שמגיעים בחוץ. מדד תשומות הבניה האחרון קפץ ב-0.6% בחודש, זה שיעור מטורף, ואין לי ספק שלקפיצה בעלויות ההובלה הימית יש חלק משמעותי בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully