וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמ"א 38: כך תוכלו לוודא שתקבלו דירה מתאימה

אנני שהרבני

7.5.2019 / 14:31

רכשתם דירה בבניין שעבר תמ"א או שדרגתם דירה בתמ"א, חשבתם שכעת כל שנותר הוא להתרווח בדירה החדשה? טעות בידכם. אם תרצו דירה שונה מהמפרט הסטנדרטי של הקבלן אתם צפויים לתהליך שעשוי להיות מייגע ולעלות מאות אלפי שקלים

דירה לדוגמה ברחוב פנקס ברמת גן בפרויקט התחדשות עירונית. בית וגג,
דירה ברחוב פנקס ברמת גן בפרויקט התחדשות עירונית/בית וגג

המושג "שינוי דיירים" בתהליך התמ"א הוא למעשה תהליך בו הדיירים משדרגים את המפרט הסטנדרטי שהם אמורים לקבל מהקבלן בהתאם לצרכיהם ורצונותיהם האישיים. התהליך עשוי להתחיל משינויים מינוריים כמו שדרוג אריחים או הוספת שקעי חשמל ויכול להגיע לתכנון חדש של כלל הדירה, לא מדובר בהכרח בעיצוב פנים אלא בעבודות קבלן של ממש. כיצד מבצעים את שינויי הדיירים האלה?

תהליך התמ"א מתחיל עוד בבחירת היזם לביצוע הפרויקט. בחירה מושכלת של היזם עשויה להקל גם על תהליך שינויי הדיירים היות והוא מכיר את הספקים והמפרט ויכול לסייע בקלות לדיירים ולהוות חוצץ ולסייע בהתנהלות מול הקבלן. יש הבדלים בין הדיירים שרוכשים דירות חדשות לגמרי בתוספת שנבנתה לבניין לבין אותם דיירים וותיקים שמקבלים דירה משודרגת במסגרת פרויקט תמ"א 38/2. הדיירים הוותיקים הם למעשה שותפים של היזם לתכנון ובחירת המפרט עוד מהשלב הראשון ויכולים לבצע את השינויים עוד בשלב התכנון.

לאחר שנבחר הקבלן, רצוי לקיים מפגש בין הדיירים לקבלן במסגרתו יסביר היזם על המפרט הטכני של הדירה, מה הוא כולל מבחינת חומרי גמר, נקודות חשמל, ספקים ועוד. הוא ידריך את הדיירים וייתן להם טיפים ודגשים לתחילת הליך השינויים.

בשלב הזה שבו הקבלן מתחיל את עבודות החפירה, למעשה יכולים הדיירים לדון בשינויים בדירתם המתוכננת - החלפת חדרים, שנוי מיקום חדרי אמבטיה ומטבח ועוד - כל מה שניתן במסגרת התכנון והתקן.

על היזם להיות חלק מהליך השינויים ולוודא כי הדיירים מקבלים את המפרט הטכני כפי שסוכם מולם והרוכשים של הדירות החדשות מקבלים את מפרט המכר. כמו כן על היזם והקבלן להציג בפני הדיירים את מחירון דקל (מחירון המתמחר שינויים ומקובל בענף הבנייה) לפיו מתומחרים השינויים בכל מפרט סטנדרט.

כמו כן, ניתן להביא את נציגי הספקים למפגש על מנת שהדיירים יוכלו להכיר את הספקים, בדרך כלל במפגשים מסוג זה, נציגי הספקים יודעים להציע הנחות והטבות לדיירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לימדו על התחום

תהליך נוסף שעל הדיירים לעבור הוא פגישה עם "מתאם השינויים" מטעם הקבלן. מתאמי השינויים יוצרים קשר עם הדיירים לקביעת פגישה אישית ורצוי שישתתף גם נציג מטעם היזם בפגישה זו. בפגישה, מתאמי השינויים עוברים עם הדיירים על תיק הדייר - תיק אישי של המתאר את כל תכניות הדירה בתחומים השונים: אינסטלציה, חשמל, קירות ועוד. על מתאמי השינויים לתת כמה שיותר פירוט על כל ההנחיות לביצוע שינויים בדירה, מה הם כוללים, עלויות, לו"ז, כללי בטיחות באתר מה נדרש וכו'.

מומלץ לדיירים ללמוד מעט את התחום על מנת לכוון את עצמם לדרישותיהם ולגבש דעות מוצקות, כך תהליך קבלת ההחלטות יהיה מהיר יותר. כך למשל מוצע לדיירים לעיין באתרי עיצוב פנים, מגזינים, פינטרסט, אינסטגרם ועוד. אלו יעזרו לבחור כיוון וסגנון עיצובי לדירה, כך הם יוכלו לדעת אילו שינויים מתאימים להם אישית.

לאחר שהכירו בעלי הדירות את המפרט ותכולתו, והבינו מה הם רוצים, הם יכולים לערוך שינויים רבים, לרוב ללא תוספת עלות - החל משקעי חשמל, קירות, אינסטלציה, אריחים, ארונות אמבטיה ועוד. יש לציין, שגם הדיירים החדשים - הרוכשים, רשאים לערוך שינויים מסוימים בדירה ללא עלות, אך לרוב הדבר ניתן עד שלב יציקת התקרה בדירה, היות והם מצטרפים בשלבי ביצוע שונים בפרויקט. לאחר מכן, יקבעו הדיירים פגישות עם ספקי הפרויקט על מנת לבחור מבין שלל האפשרויות העומדות בפניהן את המטבח, הכלים סניטרים, השיש, האריחים ועוד. מדובר בתהליך ארוך אך הוא לא חייב להיות מייגע אם מבצעים אותו כהלכה.

הכותבת היא מנהלת מחלקת קשרי לקוחות בחברת הנדל"ן בית וגג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully