וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערר נדחה: פרויקט פינוי-בינוי ביד אליהו בת"א קיבל אור ירוק

20.9.2018 / 12:55

ועדת הערר המחוזית דחתה ערר שהגיש ועד תושבי שכונת תל חיים נגד פרויקט התחדשות עירונית, המציע להרוס 3 בניינים עם 72 דירות לטובת 5 מבנים עם 260 יח"ד חדשות

הילה ציאון מדברת על התחדשות עירונית, תמ"א 38 ופינוי בינוי/עריכת וידאו: אביב אירגז

(בווידיאו: כל מה שצריך לדעת על התחדשות עירונית)

ועדת הערר המחוזית במחוז תל אביב דחתה באחרונה ערר שהגיש ועד תושבי שכונת תל חיים בעיר ללא הפסקה נגד פרויקט בינוי פינוי בשכונת יד אליהו. מדובר בפרויקט בדרך הטייסים 6,8,10, שמציע להרוס 3 בניינים ישנים עם 2-4 קומות ו-72 דירות לטובת הקמה של 5 בנייני מגורים בני 7-9 קומות עם 260 יחידות דיור חדשות. עתה ניתן יהיה להוציא היתר ולהתחיל בבנייה בקרוב.

עיקר טענתם של תושבי תל חיים השכנה, אשר שכונתם משתרעת על שטח של 1.5 ומוקפת ב-4 צירי תנועה ראשיים (הטייסים, משה דין, לה גווארדיה והשלום), הייתה לעניין העומס על התנועה, שייגרם כתוצאה מתוספת כה משמעותית של יחידות דיור. זאת מכיוון שמעבר לפרויקט זה, מתוכננים מיזמים נוספים בדרך השלום.

התושבים חששו כי יתקשו לצאת מהשכונה ואף טענו כי למרות שהתכנון המוצע סביר ומקובל על הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, יש לצמצם את מספר היחידות המוצע - משום שלעמדתם גם לאחר צמצום כאמור עדיין יהיה הפרויקט כדאי מהבחינה הכלכלית.

עו"ד עפר טויסטר, המייצג את יזמית הפרויקט (ע.ט החברה להתחדשות עירונית בע"מ), הפנה במהלך הדיון את תשומת ליבה של הוועדה לכך שהיזם יכול היה לבנות יותר יחידות דיור אילו היה מתקדם במסלול של תמ"א 38/2; אלא שבמקרה זה נענה לשיתוף הפעולה שהוצע על ידי הוועדה המקומית כדי לתכנן תוכנית שתיטיב עם השכונה ועם הציבור. זאת מכיוון שפרויקט במסלול תמ"א 38 אינו מאפשר הפרשת שטחים לטובת הציבור.

"הגשת הערר עיכבה את הוצאת הפרויקט לפועל במשך כשנה"

עוה"ד מירה בורנשטיין ויוסי קליין ממשרד עו"ד הרטבי, בורנשטיין, בסון, המייצגים את 72 בעלי הדירות בפרויקט שאמור לצאת לדרך, ציינו בדיון כי "התוכנית שאושרה היא דוגמה לתרומת תוכנית המתאר של תל אביב, תא/5000, אשר קבעה מסגרת של סל זכויות ועקרונות בינוי כלליים, ומכוחה מוסמכת הוועדה המקומית לאשר תוכנית נקודתית לביצוע פרויקט, וזאת תוך פרק זמן קצר יחסית. מודל זה מייתר את הצורך באישור הוועדה המחוזית, ובמקרה של פרויקט זה התקצרו לוחות הזמנים בצורה משמעותית".

יחד עם זאת, ציינו עוה"ד בורנשטיין וקליין כי "הגשת הערר עיכבה את הוצאת הפרויקט אל הפועל במשך כשנה, מה שמצביע על הקלות בה ניתן לעכב פרויקטים. זו אמנם זכות חוקית חשובה, אולם בהיעדר סנקציה כגון חיוב בהוצאות ו/או תשלום אגרה משמעותית, מתעכבים פרויקטים רבים לעתים בלא כל הנמקה אמיתית".

ועדת הערר דחתה את הערר, תוך שהיא מציינת כי הצוות המקצועי סבר שההשפעה על התנועה זניחה; וכי פתיחת דרך חדשה שמתוכננת במסגרת הפרויקט אמורה לסייע מבחינת עומסי תנועה. על פי ועדת הערר, התוכנית תואמת את תוכנית המתאר לעיר, תורמת למרקם העירוני, ובמסגרת התכנית הוקצו 300 מ"ר למטרות ציבוריות.

עוד קבעה הוועדה כי בכל הנוגע לטענת העורר בקשר לצפיפות שנקבעה, מקובלת עליה "טענת הוועדה המקומית לפיהן מספר יחידות הדיור שנקבע סביר וראוי מההיבט התכנוני. התוכנית מציעה צפיפות של 39 יחידות דיור לדונם, צפיפות שהינה מקובלת ורצויה בתוכניות התחדשת עירונית באזור מרכזי בלב אזורי הביקוש המטרופוליניים והעירוניים... מקובלת עלינו אף עמדת הוועדה המקומית כי מספר היחידות המוצע סביר אף מבחינת ההיבט הכלכלי, אך בהקשר זה נציין כי משעה שאנו סבורים כי מבחינה תכנונית מספר יחידות הדיור שנקבע סביר, אין מקום שהשיקול הכלכלי יכתיב את התוצאה התכנונית שנקבעה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully